اجزای تشکیل دهنده کولرگازی

اجزای تشکیل دهنده کولرگازی

این مقاله در مورد اجزای تشکیل دهنده کولرگازی است وما می خواهیم شما را کاملاً با کولرگازی اشنا کنیم پس اگر به چنین مطالبی علاقه دارید ما را عمراهی کنید.همان طور که شما مخاطبان عزیز می دانید امروزه کولرگازی یکی از بهترین دستگاه ها تهویه مطبوع در ایران به شمار می رود و مطمئن کاربران هستند که مشتاق اند بدانند این دستگاه فوق العاده از چه قطعات و به چه صورت درست می شود، همین برای ما سبب شده که در این مقاله به صورت تخصصی ریز و درشت اجزای تشکیل دهنده این محصول را شرح دهیم، پس اگر مایلید بیشتر در این مورد بدانید با ما همراه باشید. اما قبلا از اینکه به سراغ اجزای تشکیل دهنده کولرگازی بریم، دوست داریم در مورد خود کولرگازی برایتان توضیح دهیم تا افرادی که به شیوه درست در مورد این محصول شگفت انگیز اطلاعات ندارند یا کمبود اطاعات دارند کمک کنیم تا به نحو احسنت با این داستگاه تهویه مطبوع آشنا شوند. همان طوری که می دانید کولرگازی نوعی از تهویه کننده های هوا است که در مدل های مختلفی تولید می شود. شایع ترین مدل کولرگازی مدل دو تکه ای و یک تکه ای (مدل پنجره ای) است. مدل دو تکه ای همان کولرگازی های هستند که در منازل و مغازه ها می بینید، یک تکه قسمت کندانسور هست که در بیرون خونه قرار می گیرد، قسمت دیگر آن که به اسم یونیت داخلی تعریف می شود باد را در محیط پخش می کند. مدل یک تکه ای یا همان پنجره ای یه تکه بیشتر نیست و همه چیزش در داخل پکیج طراحی شده، یعنی کندانسور، کمپرسور، فن خروجی، فن خنک ساز و… همه داخل یک بسته بندی قرار گرفتند.

منظور از کولرگازی این نیست که شیر و شلنگ گاز بهش می خوره (مثل اجاق گاز یا بخاری)، منظور از این گاز نوعی گاز خاصه که می تواند بارها تبدیل به مایع و مجددا تبدیل به گاز شود. همان طوری که در بالا گفتیم کولرگازی انواع مختلف دارد که معروف ترین آنها کولرگازی اسپلیت و پنجره ای است. اسپلیت یعنی دو تکه ای و در خیلی جاها بسیار کاربردی و مورد استقبال قرار می گیرد ولی کولرگازی پنجره ای مناسب فضاهای کوچیک و همه قطعات داخل یک پکیج قرار می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده کولرگازی

 طرز کار کولرگازی به زبان ساده اینجوری می شود:

 نوعی گاز خاص درون کمپرسور کولر وجود دارد که این گاز توسط کمپرسور فشرده شده و با فشار به سمت کندانسور می رود و گرمای خودش را از دست می دهد و تبدیل به مایع میشه که از طریق لوله های خاص فشارش کم می شود و یک چیزی بین گاز و مایع میشه که به سمت یونیت داخلی می رود و تحت تاثیر دمای محیط ، سرمای خودش را به محیط پس می دهد. این سرما توسط لوله های خاص در قسمت داخلی کولرگازی جذب می شود و در نهایت هوای خنک تحویل کاربران می دهد. و این کار ادامه دار است مگر اینکه مشکلی در دو قسمت کولرگازی یعنی قسمت مکانیکی و الکتریکی پیش بیاد. 

انواع کولرگازی های موجود

اجزای تشکیل دهنده کولرگازی و  طرز کار کولرگازی

تکنولوژی اینورتر در کولرگازی

کولرگازی با استفاده از شیر انبساط ترموستاتیک، دما و ورود گاز مبرد خنک به اپراتور را کنترل می ‌کند. این یعنی زمانی که دما به حد تنظیم شده برسد، کمپرسور از کار می‌ ایستد و در اصل کولر خاموش می ‌شود. اما زمانی که دما دوباره بالا بره، سنسور دما به کمپرسور فرمان می ‌ده تا شروع به کار بکنه و دما بیاد پایین. پس میشه گفت که در حالت عادی، عملکرد کولرگازی به شکل 0 و 1 یا همون خاموش و روشن است. یعنی وقتی که دما بیاد پایین فرمان 0 یعنی خاموش ارسال میشه و وقتی که دما بیاد بالا و هوا گرم بشه، فرمان 1 به کولر گازی داده میشه تا روشن بشه و شروع به کار بکنه. اما باید اینو بدونید وقتی که کولر گازی خاموش شود و از حالت سکون به حرکت در بیاد، انرژی زیادی رو صرف می ‌کند و همین مساله استهلاک و همچنین مصرف موتور کولرگازی رو افزایش میده. به خاطر همین هم بود که تکنولوژی کولرهای گازی اینورتر به بازار عرضه شد. این نوع کولرگازی دارای یک کیت الکترونیکی است که می ‌تواند در هر لحظه دما را انداره بگیرد و بر اساس اون، میزان جریان برق را کنترل کند. این یعنی به جای آنکه کولر خاموش و روشن بشه، با کنترل جریان کمپرسور، سرمایش و گرمایش اونو کم یا زیاد می ‌کند. به خاطر همینم دیگه کولر خاموش و روشن نمی شود و مصرف برق و جریانش در هر لحظه کنترل خواهد شد. پس به این شکل میشه گفت که عمر مفید کولر افزایش پیدا می‌ کند و مصرف هم شدیدا کاهش پیدا خواهد کرد. به خاطر همین هست که کولرهای گازی اینورتر بسیار محبوب ‌تر هستند و البته قیمت بیشتری هم دارند. بد نیست بدونید که یک کولرگازی اینورتر حدود 60 درصد مصرف کمتری در مقایسه با کولرهای گازی معمول دارند.

مشاهده مقاله انواع کمپرسور کولر گازی

تکنولوژی اینورتر در کولرگازی

 

اجزای تشکیل دهنده کولر گازی کدامند؟

در واقع اجزاء تشکیل دهنده کولر گازی از جهت ‌هایی مشابه با اجزاء یخچال هستند. چرا که این سیستم‌ های سرمایشی با تبدیل گاز فریون به مایع و تبدیل مایع به گاز سبب تولید سرما می ‌شوند. ضمن اینکه هنگام خرید کولرگازی از کیفیت اجزای تشکیل دهنده کولر گازی خود نیز اطلاعات کاملی کسب کنید. همانطور که می دانید کولرهای گازی دارای انواع مختلفی هستند. این کولرها شامل کولرهای یک تکه یا پنجره ‌ای، کولرهای دو تکه یا اسپلیت و کولرهای پرتابل یا قابل حمل می ‌باشند. که در این مقاله به بررسی اجزای تشکیل دهنده کولر گازی اسپلیت و پنجره‌ ای پرداخته ‌ایم. 

اجزای تشکیل دهنده کولرگازی اسپلیت 

قسمت‌ های تشکیل دهنده کولر گازی به دو بخش مکانیکی و الکتریکی تقسیم می ‌شوند. هر کدام از قطعات تشکیل دهنده کولر گازی دارای وظایف خاص خود هستند. به طوری که اجزاء تشکیل دهنده کولر گازی بر روی عملکرد یک دیگر تاثیر خواهند گذاشت.

اجزای تشکیل دهنده کولرگازی اسپلیت 

 

قطعات مکانیکی کولرگازی

اجزای تشکیل دهنده کولر گازی در بخش مکانیکی، وظیفه انجام عملیات خنک ‌سازی را دارند. این قطعات شامل موارد زیر می ‌باشد. 

اجزای تشکیل دهنده کولرگازی اسپلیت 

کندانسور کولر گازی فرآیند خنک سازی ماده مبرد را به وسیله تبدیل نمودن بخار به مایع انجام می دهد. این بخش از کولرگازی  در سیکل تبرید دستگاه نقش برجسته و بارزی ایفا می نماید. در واقع کندانسور به صورت یک قطعه به شکل و فرم مارپیچی بوده که در داخل پنل خارجی کولر گازی قرار می گیرد. علاوه بر این، فرآیند ایجاد سرمایش و تولید هوای خنک از بخش کندانسور دستگاه استارت می خورد. همان طوری که در بالا هم گفتیم در این بخش، قطعه کمپرسور یا واحد تراکم به عنوان قلب سیستم وجود دارد. قطعه کمپرسور فرآیند فشرده سازی و کمپرس کردن گاز مبرد را انجام می دهد. گرمای تولید شده به وسیله کمپرسور، از طریق فن کندانسور دستگاه به بیرون انتقال داده می شود. بر این اساس، خنک سازی و خارج ساختن گرمای حاصل شده ناشی از کارکرد کمپرسور، به وسیله بخش Condenser عملیاتی می شود. همچنین، تبدیل و تغییر فاز گاز مبرد به مایع متراکم، از دیگر وظایف بخش کندانسور دستگاه های کولر گازی تلقی می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که واحد تراکم پس از متراکم سازی، گاز مبرد را با فشار بالا، به سمت کندانسور انتقال میدهد. 

نحوه مراقبت و نگهداری از کندانسور کولرگازی؛ به طور کلی، پنل خارجی کولر گازی یا به تعبیری کندانسور معمولا در فضاهای بیرونی مانند پشت بام، حیاط و بالکن نصب و اجرا می گردد. قرار گرفتن این بخش در معرض هوای آزاد، احتمال نفوذ و تجمع آلودگی ها و عوامل مخرب موجود در هوا را بر سطح کندانسور، افزایش می دهد. تجمع ذرات گردوغبار بر روی پره ها و لوله های یونیت خارجی، کارکرد و عملکرد بهینه این قسمت را تحت تاثیر قرار می دهد. بر همین اساس، فرآیند ایجاد سرمایش و تولید هوای خنک با اختلال مواجه می گردد. زدودن آلودگی و نظافت دستگاه، از موارد مهم و حائز اهمیت برای مراقبت و نگهداری از کندانسور دستگاه قلمداد می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که انجام سرویس های دوره ای در افزایش کارکرد و عملکرد مطلوب کولر گازی تاثیر مطلوب و بسزایی برجای می گذارد. علاوه بر این، انجام سرویس های دوره ای، از بروز مشکلات جدی و بعضا پر هزینه در ساختار دستگاه جلوگیری می کند. همچنین، این امر در بهینه سازی مصرف انرژی و برق نیز بسیار تاثیر دارد. گفتنی است که کندانسور دستگاه های کولر گازی از متریال و آلیاژهای مرغوب و باکیفیت ساخته می شود. این ویژگی دوام و استحکام آن را در برابر فرسایش، فرآیندهای شیمیایی، عوامل محیطی و تابش نور خورشید، افزایش می دهد. در ضمن، فضای در نظر گرفته شده برای نصب کندانسور دستگاه کولر گازی باید خنک و در عین حال آزاد و عاری از گردوغبار باشد. همچنین، در هنگام نصب می بایست کندانسور دستگاه با سطح زمین فاصله داشته باشد، این امر مانع از نفوذ، برف و باران در ساختار و قطعات کولر گازی می شود. تراز بودن و فاصله داشتن با گیرنده‌ های دیجیتالی، از دیگر موارد حائز اهمیت در نصب کندانسور کولر گازی می باشد. 

اواپراتور ها به سه دسته تقسیم می شوند که شامل اوپراتورهای لوله ای، اوپراتورهای صفحه ای و اوپراتورهای فین دار(خشک) می باشد. اوپراتورهای لوله ای از لوله های مسی یا فولادی تشکیل شده اند. برای گردش میزان زیادی هوا با سرعت کم در بخش های نگهداری بالای صفر یا زیر صفر مورد استفاده قرار می گیرد. اوپراتورهای صفحه ای هم  از جفت شدن دو ورق فلزی تشکیل شده اند. یکی از ورقه ها به شکل برجسته بر روی ورق دیگر نصب می شود تا جریان مبرد ایجاد شود. این مدل عموما در چیلر ها با حجم کمتر استفاده می شود. این مدل ساختار فشرده ای دارد و در فضاهای کوچک کاربرد دارد. و مدل آخری که فین دار بود سطح تبادل حرارت با نصب تعدادی پرده بالا برده می شود. به این نوع اواپراتور، پرده دار یا خشک نیز گفته می شود. گاهی اواپراتور فین دار روی لوله قرار می گیرد و بعد لوله بر اثر فشار بالا منبسط می شود. به گونه ای که فین ها محکم به سطح لوله می چسبند و تماس حرارتی خوبی ایجاد می نمایند . توجه داشتید باشید ممکن است برای بالا بردن فشار از روش های دیگری هم استفاده شود.این نوع Evaporator هزینه نگهداری پایینی داشته و مناسب نصب در فضای آزاد است. همچنین از آنجایی که سیال این اواپراتور آب نمی باشد، از نظر بهداشتی منع استفاده ندارد. 

اجزای تشکیل دهنده کولرگازی

مشاهده انواع گاز در کولرگازی

ماده مبرد یا گاز خنک یک از اجزای تشکیل دهنده کولرگازی

قطعات الکتریکی کولرگازی

توجه در مورد چگونه تشخیص خرابی فن کولرگازی: شما به راحتی می توانید با قرار دادن دست خود در روی بدنه موتور فن، گرمای بیش از حد فن را احساس کنید. اگر این گرما به میزان قابل توجهی گرم باشد، احتمالاً مشکلی وجود دارد که باید بر طرف شود. اگر مشکلی وجود داشته باشد ممکن است سیستم کولر گازی یا سیستم تهویه مطبوع به درستی کار نکند. شما می توانید این کار را با یک دما سنج معمولی نیز انجام دهید، در حالی که متخصصان کولرهای گازی و سیستم های تهویه مطبوع اغلب از تجهیزات دما مادون قرمز استفاده می کنند تا موتور واقعی را لمس نکنند البته در بعضی از دستگاه ها یک سیستم  حفاظتی (اور لود) جهت پیشگیری آسیب به سیم پیچ موتور وجود دارد که در دمای بیش از 100 درجه سانتیگراد قطع شده و تا زمان خنک شدن قطع می ماند. 

برد الکتریکی

شرح کولرگازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای ساده ترین و ابتدایی ترین نوع کولر گازی است که به صورت یک تکه طراحی شده یعنی قسمت کمپرسور و پنل با هم ادغام شده. این نوع کولرها از طراحی کوچک و جمع و جوری برخوردار اند و اغلب روی پنجره اتاق نصب می شوند به همین دلیل است که به آنها کولر گازی پنجره ای گفته می شود. در حالت قرار گیری نصف کولر در قسمت داخل ساختمان و نصف دیگر آن نیز در قسمت خارج قرار می گیرد. نصب کولر گازی پنجره ای بسیار آسان است و به راحتی بر روی پنجره قرار می گیرد. در هنگام خرید کولر گازی پنجره ای تنها موردی که باید در نظر داشته باشید متراژ اتاق و همچنین اندازه پنجره ای که می خواهید کولر را در آن قرار دهید. بهترین مکان استفاده از این نوع کولرها اتاقهایی با متراژ کمتر از 50 متر می باشد، مثلا اتاق های نگهبانی و اتاقی که امکان نصب اسپلیت دیواری در آن ممکن نیست. کولر گازی پنچره ای در ظرفیت های مختلف 9000 تا 24000 تولید می شود که شما می توانید بسته به متراژ اتاق ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. همچنین در انواع مختلف و توسط شرکت های زیادی تولید و عرضه می شود که از جمله معروف ترین آنها می توان به گری، ال جی، سامسونگ، اجنرال و هایر اشاره کرد. همانند سایر کولر گازی های دیگر کولر گازی پنجره ای نیز یک سیستم تبرید است و از گاز مبرد R22 و R410A برای خنک سازی محیط استفاده می کند. بعضی مدلها دارای عملکرد سرمایشی، گرمایشی هستند و در تمامی فصول می توانید از آن استفاده کنید و محیط خود را با آن خنک و یا گرم کنید. اجزای سازنده کولر گازی پنجره ای شامل موتور، اپراتور، پنل، کویل های برودتی، فن دمنده، کمپرسور، کندانسور و فن پروپلر می باشد که همه باهم به صورت یک جا و در یک باکس قرار گرفته اند. کولرگازی های یک تکه یا پنجره ای همانند دیگر کولرگازی ها از مزایای و معایب مختلفی بهره مند هستند، کولر گازی پنجره ای طراحی ساده و سبکی دارد و حمل و نقل و همچنین نصب آن بسیار آسان است که حتی بدون نیاز به تخصص کافی نیز می توانید آن را نصب کنید. همچنین هزینه نسبتا پایینی نیز دارد و به راحتی قابل دسترس است. بعد از مدت ها استفاده از این نوع کولر گازی به آسانی می توانید به عنوان یک محصول دست دوم آن را بفروشید زیرا به دلیل ارزان بودن و نگهداری و استفاده راحتی که دارد مورد استقبال خیلی ها قرار می گیرد. بهره وری در مصرف انرژی نیز از دیگر ویژگی های کولرگازی پنجره ای است که با کارکرد در حالت نرمال انرژی کمی مصرف می کند و عملکرد بهینه و به صرفه ای را ارائه می دهد. از معایب این کولر گازی این است که قدرت خنک کنندگی کمی دارد و تنها برای اتاقهایی با متراژ کم مناسب است. همچنین به دلیل طراحی یکپارچه ای که دارد صدای نسبتا زیادی دارد و در هنگام کارکردن همراه با هوای خنک سر و صدای زیادی را به داخل اتاق وارد می کند که شاید آزار دهنده باشد. 

اجزای تشکیل دهنده کولر گازی پنجره ای

اجزای داخلی کولرگازی

بخش خارجی کولرگازی

خروج از نسخه موبایل