انتخاب کولرگازی براساس متراژ

انتخاب کولرگازی بر اساس متراژ

انتخاب کولرگازی براساس متراژ یکی از بزرگترین دغدغه های نزد کاربران بود چون عدم انتخاب ظرفیت کولرگازی مناسب مشکلاتی زیادی را به دنبال خواهد داشت.از جمله کولر گازی با ظرفیت بیشتر برای یک محیط می ‌تواند در طولانی مدت شما را از قبض ‌های برق بیزار کند و از طرفی هم خرید یک مدل با ظرفیت پایین برای یک محیط می ‌تواند در کاهش مؤثر دمای محیط تأثیر به‌ سزایی نداشته باشد. پس یکی از مهمترین معیارهای خرید کولر گازی توجه به متراژ محیط بوده بنابراین در این مطلب قصد داریم به راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ بپردازیم به همین دلیل از شما دعوت می‌ کنم تا پایان مطلب با ما همراه باشید. امروزه بسیاری از مردم استفاده از کولرهای گازی و اسپلیت را جهت تامین هوای خنک در فضای منزل یا محل کار خود به استفاده از دیگر انواع دستگاه های سرمایشی و تهویه مطبوع ترجیح می دهند، زیرا کولرهای گازی در مقایسه با دیگر تجهیزات تهویه مطبوع از مزایای بسیاری برخوردارند.عواملی نظیر بحران کمبود آب، عدم وجود ترموستات در کولر های آبی، نیاز به اجرای کانال های بزرگ و حجیم عبور هوا، عدم امکان تنظیم دمای متفاوت در نقاط مختلف یک فضا با کولر آبی، عدم امکان استفاده از کولرآبی در شرایط آب و هوایی مرطوب، عدم رضایت از مقدار خنک کنندگی توسط کولر های آبی و… سبب گردیده است تا کولرهای گازی و اسپلیت ها نسبت به کولرهای آبی روز به روز محبوبیت بیشتری در میان مردم پیدا کنند. کولرهای گازی امروزه دارای مدل های مختلفی همچون دیواری (اسپلیت)، ایستاده، پنجره‌ ای، پرتابل، داکت اسپلیت(اسپلیت کانالی) در ظرفیت‌ های 9000، 12000، 18000، 24000، 30000، 36000، 48000 به بالا هستند. بنابراین خریداران برای انتخاب کولر گازی، گزینه ‌های زیادی در دسترس دارند که باید بسته به متراژ محیط و همچنین شرایط آب و هوایی محل زندگی خود، نسبت به تفکیک مدل و ظرفیت کولر گازی مناسب اقدام کنند.

انواع کولرگازی

انتخاب کولرگازی براساس متراژ

کارکرد کولرگازی به زبان ساده

نوعی گاز خاص درون کمپرسور کولر وجود دارد که این گاز توسط کمپرسور فشرده شده و با فشار به سمت کندانسور می رود و گرمای خودش را از دست می دهد و تبدیل به مایع میشه که از طریق لوله های خاص فشارش کم می شود و یک چیزی بین گاز و مایع میشه که به سمت یونیت داخلی می رود و تحت تاثیر دمای محیط ، سرمای خودش را به محیط پس می دهد. این سرما توسط لوله های خاص در قسمت داخلی کولرگازی جذب می شود و در نهایت هوای خنک تحویل کاربران می دهد. این کار تا زمانی که تمام گرمای موجود در محیط گرفته شود ادامه خواهد یافت. با توجه به اینکه اگر کمپرسور در زمانی طولانی مشغول به فعالیت باشد، ممکن است آسیب جدی ببیند، باید مساحت فضایی که کولر گازی در آن قرار می‌ گیرد متناسب با ظرفیت کولر گازی باشد. از مزیت ‌های دیگر استفاده از کولر گازی این است که علاوه بر خنک کردن، در فصل‌ های سرد سال نیز می‌ توان به عنوان یک سیستم گرمایشی برای گرم کردن محیط از آن استفاده کرد. 

مشاهده بهترین برندهای کولرگازی

انتخاب کولرگازی براساس متراژ و محیط

دلایل اهمیت انتخاب کولرگازی بر اساس متراژ 

ممکن است در نگاه نخست این گونه تصور کنید که هر چه سایز کولر گازی بزرگ ‌تر باشد، میزان سرمایش آن بیشتر شده و باعث مطبوع شدن بیشتر هوای محیط می‌ شود. اما اگر دقیق‌ تر به موضوع بنگریم این تصور نادرست است. زیرا بالاتر بودن ظرفیت و حجم کولر گازی، نمی‌ تواند دلیلی بر افزایش بازدهی و تولید سرمایش بیشتر باشد. از این رو در صورت نامتناسب بودن سایز کولر گازی با حجم محیط، نه تنها کولر گازی بازدهی مطلوبی نخواهد داشت، بلکه باعث افزایش مصرف برق می‌ شود که هزینه‌ های زیادی باید بابت آن پرداخت کرد. به همین دلیل، انتخاب کولرگازی بر اساس متراژ یکی از موارد بسیار اساسی در انتخاب و خرید این دستگاه است. در صورتی که انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ فضا صورت نگیرد، مشکلاتی از جمله بالا یا پایین رفتن بیش از حد دمای اتاق، عدم رطوبت ‌گیری مناسب از محیط، بالا رفتن مصرف برق و نیز خرابی ‌های احتمالی کولر گازی را به بار می‌ آورد.

مشاهده مقاله معرفی انواع کولرگازی

 

دلایل اهمیت انتخاب کولرگازی بر اساس متراژ

اندازه گیری شاخص BTU برای خرید کولر گازی

یکی از نکاتی که قبل از زمان خرید کولر گازی باید به آن توجه کنید شاخص BTU است، BTU مخفف واژه British thermal unit به معنای واحد گرمایی انگلستان می باشد. این شاخص به شما کمک می‌ کند که بتوانید دقیقا کولرگازی مورد نیاز خود را بخرید و بعد از خرید دچار ضرر مالی نشوید. به طور مثال به شما کمک می کند که بدانید، کولر گازی مناسب برای آپارتمان 80 متری و یا کولر گازی مناسب برای خانه 100 متری چیست. محاسبه شاخص BTU کاری ساده است که در ادامه به صورت کامل در مورد شاخص BTU برای شما توضیح خواهیم داد. شاخص BTU واحد حرارتی بریتانیا واحد سنجش بین المللی انرژی است. یک BTU میزان حرارتی است که باعث می شود دمای یک پوند آب (معادل 0.453 کیلوگرم) یک درجه زیاد شود. به بیان ساده تر یک BTU برابر با میزان کاهش دمای یک اتاق متوسط بعد از یک ساعت کار کردن کولر است.

اهمیت محاسبه شاخص BTU قبل از خرید کولرگازی 

کولری که ظرفیت سرمایشی بیشتر از میزان مورد نیاز برای اتاق دارد به سرعت وارد چرخه های تناوبی روشن و خاموش می شود. در نتیجه نمی تواند رطوبت را به درستی از محیط جذب و حذف کند. بنابراین کولری که ظرفیت سرمایشی کمتر از میزان مورد نیاز برای اتاق دارد همواره در حالت روشن کار خواهد کرد. مسلما شما دوست ندارید کولر گازی داشته باشید که در تمام طول شب یا زمانی که شما در اطاق نیستید، بدون وقفه کار کند. پس قبل از خرید کولر گازی باید حتما مناسب ‌ترین متراژ نصب کولر گازی برای خرید آن را بدانید. خبر بد این که تعیین مقدار دقیق BTU برای یک فضا شاید خیلی دقیق نباشد چرا که وضعیت فضای موجود، تعداد دستگاه های گرمازایی که در فضا وجود دارد، میزان قرار گیری در معرض آفتاب، ارتفاع دیوار تا سقف و بسیاری از موارد دیگر در آن دخیل است. هر 1200 BTU حدود 46 متر فضا را می تواند خنک کند اما این عدد، در شرایط کاملا ایده آل محاسبه شده است. پارامترهای زیادی مثل آب و هوای منطقه، میزان عایق بندی ساختمان، نقشه ساختمان، میزان تابش آفتاب، تعداد افرادی که در محیط رفت و آمد می کنند و ارتفاع سقف در افزایش این عدد تاثیر مستقیم دارند. معمولا در تهران هر فضای 20 متری در اتاقی که آفتاب گیری زیادی دارد و دارای چندین پنجره است به 18 هزار BTU سرمادهی نیاز دارد.

در جدول زیر به طور کلی به ظرفیت کولرگازی ‌های مناسب بر حسب متراژ اشاره کوتاهی شده اما دقت داشته باشید این اعداد می ‌تواند تحت تأثیر مواردی همچون تعداد درب و پنجره، برند کولرگازی، طبقات ساختمان و… تحت تأثیر قرار بگیرد. 

ظرفیت سرمادهی کولرگازی (BTU)متراژ مساحت مناسب
900012 تا 20 متر مربع
1200020 تا 30 متر مربع
1800030 تا 45 متر مربع
2400045 تا 60 متر مربع
3000060 تا 75 متر مربع
3600075 تا 90 متر مربع
4800090 تا 120 متر مربع

 راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ 

نکته ‌ای که در ابتدای راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ باید به آن اشاره کنیم این است که شرایط جوی و محیطی و حتی وسایلی که در محیط موجود هستند، گرما تولید خواهند کرد. زاویه‌‌ ی تابش آفتاب بر محیطی که قرار است کولر گازی در آن قرار گیرد، ارتفاع سالن و… همه از مواردی هستند که در انتخاب ظرفیت مناسب تأثیر گذار خواهد بود. اما در شرایط جوی مناسب و متوسط با در نظر گرفتن فاکتورهای استاندارد می توان عددی تقریبی را اعلام کرد. لازم است مصرف کنندگان شرایط را ریزتر بسنجند و با توجه به عدد اعلام شده، میزان ظرفیت مناسب را تشخیص دهند. اگر دمای محیط از حالت میانگین بالاتر است لازم است برای تولید سرمای بیشتر عددی بزرگتری را برای ظرفیت در نظر گرفت. عکس این قضیه نیز صادق است، یعنی لازم است برای محیطی با دمای معتدل ‌تر، میزان ظرفیت کمتر باشد. البته گاهی ممکن است فروشنده یا کارشناس برای یک محیط در دو شرایط آب و هوایی مختلف یک ظرفیت ولی از دو برند مختلف را توصیه کند؛ به طور مثال برای یک اتاق خواب 9 متری در شیراز کولر گازی 12000 هزار گری توصیه شود ولی برای یک اتاق خواب 9 متری در تهران یک کولر گازی با ظرفیت 12000 از هر برندی مثل اُجنرال توصیه شود. 

انتخاب کولرگازی براساس متراژ برای عملکرد بهتر

عایق بودن محیط 

یکی از معیارهایی که در کنار انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ باید مورد توجه قرار بگیرد، عایق ‌بندی محیط است. کولر گازی سیستمی ‌است که هوای گرم داخل محیط را می ‌گیرد و پس از خنک کردن، مجددا به درون محیط می ‌فرستد. از این رو اگر محیط از عایق ‌بندی مطلوبی برخوردار نباشد، باعث تبادل هوای گرم و سرد بین داخل و خارج محیط می ‌شود. در این شرایط کولر گازی برای این که دمای هوای محیط را به میزان دلخواه ساکنان نگاه دارد، باید بیشتر کار کند که در این صورت نیاز به دستگاهی دارید که ظرفیت یا BTU آن بالاتر باشد. عایق بودن دیوارها، استفاده از پنجره‌ های دوجداره، استفاده از درزگیرها و… از جمله اقداماتی است که به وسیله آنها می ‌توان محیط را عایق ‌بندی کرد.

 

انتخاب کولرگازی براساس متراژ و عایق بودن محیط 
خروج از نسخه موبایل