بررسی تخصصی تلویزیون ال جی A1

تلویزیون ال جی A1

در اینجا تلویزیون ال جی A1 را مورد بررسی قرار خواهیم داد که یکی دیگر از تلویزیون های فوق العاده با کیفیت 2021 برند ال جی است.تلویزیون اولد ال جی A1 ارزان قیمت ترین اولد 2021 ال جی به حساب می آید و خرید آن راحت تر از سایر اولد های ال جی است.پس اگر تلویزیون اولد قیمت مناسب می خواهید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی کوتاه

تلویزیون A1 محصول 2021 برند ال جی است که از سری اولد و دارای کیفیت تصویر 4K می باشد.این تلویزیون به دلیل برخورداری از تکنولوژی اولد از کیفیت تصویر بسیار خیره کننده ای برخوردار است و تصاویر را به بهترین شکل ممکن به نمایش می گذارد.تلویزیون ال جی a1 دارای ویژگی های مانند پردازنده α7 Gen4 Processor 4K ، حجم صد در صد رنگ، پیکسل های خود روشن، فناوری های  HDR10 Pro و HLG ، پشتیبانی از Dolby Vision IQ، حالت فیلم ساز ، قابلیت بازی HGIG Mode، سازگار با FreeSync ، پشتیبانی از از ALLM و eARC ، قابلیت بهینه سازی بازی، زمان پاسخگویی 1 میلی ثانیه ای ،AI Sound ، DOLBY ATMOS و Clear Voice می باشد. همچنین دارای فناوری ThinQ ، Google Assistant ، Amazon Alexa، Apple Homekit ، Airplay2 ، Screen Share ،DIAL و رسیور داخلی است.علاوه بر این از کنتراست بسیار خوبی برخوردار است و زاویه دید فوق العاده ای دارد.متسأسفانه از نرخ تجدید متغیر (VRR) و HDMI 2.1 پشتیبانی نمی کند و نرخ تازه سازی آن نیز تنها 60 هرتز است و این برای یک تلویزیون بالارده کمی نا امید کننده است.

نقاط قوت تلویزیون A1

  • زمان پاسخگویی تقریباً فوری
  • زاویه دید فوق العاده
  • نسبت کنتراست نزدیک به بی نهایت
  • یکنواختی مشکی کامل

نقاط ضعف تلویزیون A1

  • خطر احتباس تصویر در صورت مشاهده محتوای یکنواخت
  • نمی تواند بر نور های خیره کننده غلبه کند.

تلویزیون A1 پایین تر از اولد ال جی B1 و اولد ال جی C1 قرار دارد.این تلویزیون از لحاظ کیفیت تصویر عملکردی مانند سایر اولد های بالارده دارد و تنها از لحاظ قابلیت های بازی عملکردی ضعیف تر دارد.

طراحی تلویزیون ال جی A1

تلویزیون ال جی A1 مانند سایر اولد های ال جی از طراحی فوق العاده جذابی برخوردار است.طراحی این تلویزیون بسیار مشابه C1 است و تنها پایه های انها باهم فرق دارد.پایه های این تلویزیون به صورت دوشاخه است که چندان بزرگ نیستند اما به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کنند.پایه ها تا حدی تلویزیون را از میز جدا می کنند و این یعنی اینکه می توانید به راحتی نوار صوتی خود را زیر آن قرار دهید، بدون انکه جلو صفحه نمایش را اشغال کنید.بدنه این تلویزیون بسیار باریک است و جلوه ای بسیار زیبا دارد.حاشیه آن نیز بسیار نازک است و همین موجب شده که صفحه نمایش بسیار بزرگ بنظر برسد و بیننده کاملاً بر روی تصاویر متمرکز شود.

پشت تلویزیون

پشت تلویزیون بسیار ساده است و چیز خاصی در آن دیده نمی شود.نمیه بالای تلویزیون از جنس فلز است و قسمت پایین آن از پلاستیک است دروست مانند C1.قسمت پایین کمی ضخیم تر از نیمه بالای انست و ورودی ها نیز در آن قسمت قرار دارند و رو به کناره هستند و دسترسی به انها بسیار راحت است.متأسفانه هیچ قابلیتی برای مدیریت کابل ندارد، بنابراین کابل ها زیاد مرتب بنظر نمی رسند.کیفیت ساخت کلی تلویزیون بسیار عالی است و هیچ مشکلی ندارد بنابراین می توانید سال ها با خیال راحت از آن استفاده کنید.

قیمت و خرید تلویزیون ال جی 77A1

قیمت و خرید تلویزیون ال جی 65A1

قیمت و خرید تلویزیون ال جی 55A1

قیمت و خرید تلویزیون ال جی 48A1

کنتراست تلویزیون ال جی A1

تلویزیون A1 به دلیل اینکه از نور پس زمینه سنتی برخوردار نیست و می تواند هر پیکسل را به صورت جداگانه خاموش کند تقریباً از کنتراست بینهایتی برخوردار است.این تلویزیون رنگ مشکی کاملی دارد و می تواند سیاهانی بسیار عمیق تولید کند،بنابراین برای یک اتاق تاریک نیز بسیار ایده آل است.

روشنایی SDR

تلویزیون ال جی A1 از روشنایی SDR متوسطی برخوردار است و زیاد روشن نمی شود.روشنایی SDR آن کمی بیشتر از اولد C1 است البته تفاوت اندک است و زیاد نیست.همچنین A1 نیز مانند سایر اولد ها به دلیل برخورداری از محدودیت روشنایی خودکار (ABL) ، در بعضی از صحنه ها میزان روشنایی زیادی دارد و ممکن است شما را آزار دهد.البته اگر با چنین صحنه های روبرو شدید غیر فعال کردن تنظیمات Peak Brightness می تواند به شما کمک کند آن را بهبود ببخشد.برای داشتن روشنایی بیشتر نیز می توانید حالت تصویر را روی ‘استاندارد’ ، روشنایی و کنتراست را روی حداکثر ،حداکثر روشنایی را روی ‘بالا’ و کنتراست خودکار پویا را نیز روی ‘بالا’ تنظیم کنید.با چنین تنظیماتی به روشنایی بیشتر دست خواهید یافت اما ممکن است جزئیات تصویر را تا حدی از دست دهید.

روشنایی HDR

تلویزیون ال جی A1 از لحاظ روشنایی HDR نیز متأسفانه عملکرده زیاد خوبی ندارد.اگرچه EOTF را به درستی دنبال می کند و بیشتر صحنه ها را با روشنایی مناسب نمایش می دهد ، اما در سطح روشنایی کم به اوج خود می رسد و به تدریج می چرخد.روشنایی HDR برای بیشتر محتوا کافی نیست و هایلات های کوچک نیز برجسته نمی شوند.مانند روشنایی SDR به دلیل وجود محدودیت روشنایی خودکار (ABL) ، میزان روشنایی زیادی بسته به صحنه وجود دارد.اگر این شما را منحرف می کند غیر فعال کردن تنظیمات Peak Brightness می تواند آن را بهبود بخشد.همچنین می توانید برای داشتن روشنایی بیشتر از حالت تصویر ‘Vivid’ استفاده کنید ، HDR Tone Mapping را فعال کرده و کنتراست خودکار پویا را روی ‘بالا’ قرار دهید و سایر تنظیمات را نیز مانند روشنایی SDR تنظیم کنید.البته روشنایی بیشتر کیفیت تصاویر را کم می کند.روشنایی HDR در حالت بازی نیز همانند حالت خارج از بازی است و هیچ فرقی ندارد.

روشنایی HDR یا SDR چیست؟ به حداکثر میزان روشنایی تلویزیون اشاره دارد.روشنایی بیشتر به این معنی است که تلویزیون می تواند تصویر را روشن تر نشان دهد، که می تواند به دیده شدن در یک اتاق روشن کمک کند یا برجسته های کوچک را در HDR برجسته کند.

یکنواختی خاکستری و یکنواختی مشکی

تلویزیون ال جی A1 دارای یکنواختی خاکستری بسیار خوبی است، تنها برخی از نوار ها در آن دیده می شود که متفاوت تر از بقیه صفحه نمایش هستند.البته چنین نوار های در محتوای معمولی قابل مشاهده نیستند.عملکرده یکنواختی در صحنه های تاریکتر تقریباً بهتر است و تنها خطوط عمودی ضعیفی در آن وجود دارد.البته این خطوط در صورتی که با دقت بسیار به آن توجه کنید قابل مشاهده هستند.یکنواختی مشکی A1 نیز از انجا که می تواند هر پیکسل را به صورت جداگانه خاموش کند بسیا کامل است و هیچ مشکلی ندارد.

یکنواختی سیاه : یکنواختی سیاه به توانایی تلویزیون در نمایش سیاه و سفید به طور مساوی در صفحه نمایش اشاره دارد.یکنواختی کامل سیاه به این معنی است که سایه ها ، آسمان های شبانه و اشیا سیاه کاملاً سیاه بنظر برسند.

یکنواختی خاکستری چیست؟ یکنواختی خاکستری نشان می دهد که یک تلویزیون چقدر می تواند یک رنگ واحد و یکنواخت را روی صفحه نمایش حفظ کند. مشکلات یکنواختی نیز شامل لکه های است که در بعضی از جا های صفحه نمایش دیده می شود.

زاویه دید تلویزیون ال جی A1

تلویزیون ال جی A1 زاویه دید فوق العاده ای دارد.این تلویزیون می تواند در هر زاویه ای تصاویری واضح و دقیقی ارائه دهد، به همین دلیل می تواند گزینه خوبی برای نشیمن های با مبلمان گسترده و تماشای دسته جمعی تلویزیون باشد.پس اگر زاویه دید برایتان مهم است A1 از لحاظ زاویه دید عملکرده خوبی دارد و می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

بازتاب نور تلویزیون A1

تلویزیون ال جی A1 از بازتاب خوبی بر خوردار است اما خوب نه به خوبی C1.این تلویزیون اولد ال جی تا حدی می تواند با نور های متوسط مقابله کند اما در برابر تابش های خیره کننده عملکرده زیاد خوبی ندارد و نمی تواند مانع انعکاس نور در تلویزیون شود.پس اگر بازتاب نور شما را آزار می دهد سعی کنید تلویزیون را در معرض تابش های خیره کننده قرار ندهید.

تلویزیون ال جی A1 از فرمت های مختلف پشتیبانی می کند

طیف رنگی و حجم رنگی

این تلویزیون از طیف رنگی بسیار خوبی برخوردار است و می تواند رنگ ها را با کیفیت فوق العاده ای ارائه دهد.تلویزیون ال جی A1 دارای پوشش کاملی از فضایی رنگ DCI P3 است که در اکثر محتوای HDR از آن استفاده می شود و پوشش خوبی از Rec دارد.این تلویزیون حجم رنگی بسیار خوبی دارد.عملکرده حجم رنگی مطلق به خوبی C1 نیست اما خب حجم رنگ معمولی آن بهتر است.یعنی رنگ ها از نظر روشنایی به سفید خالص نسبت به C1 نزدیکتر هستند، اما این به این دلیل است که سفید خالص چندان روشن نیست.همچنین این تلویزیون به دلیل کنتراست عالی که دارد رنگه های اشباع شده تیره را به خوبی نمایش می دهد.

خطر سوختگی دائمی

تلویزیون ال جی A1 مانند بسیاری از تلویزیون های اولد در خطر سوختگی یا همان احتباس تصویر قرار دارد.البته شما می توانید با تماشا کردن محتوای مختلف از آن جلوگیری کنید.احتباس تصویر در حالتی روی می دهد که شما برای چندین ساعت تلویزیون را روی یک کانال قرار دهید و آن تغییر ندهید.البته دارای ویژگی های مانند Pixel Cleaning ، Screen Move و Adjust Logo Brightness است که این خطر را کاهش میدهند.

خطر سوختگی دائمی (Permanent Burn-In Risk) چیست ؟ خطر سوختگی دائمی به احتباس دائمی تصویر گفته می شود که معمولاً در اثر گذاشتن یک تصویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود. تصاویر ‘سوخته’ هستند و مانند لکه ها هنگام پخش محتوای دیگر برای همیشه قابل مشاهده خواهند بود.اما شما می توانید با تماشا کردن محتوای مختلف از آن جلوگیری کنید.یعنی برای چنیدن ساعت تلویزیون را روی یک کانال قرار ندهید و زود به زود آن را عوض کنید.

زمان پاسخگویی تلویزیون ال جی A1

این تلویزیون ال جی 2021 از زمان پاسخگویی بسیار خوبی برخوردار است.تنها در انتقال از صحنه های تاریک به صحنه های روشن عملکرده کندی دارد و این موجب شده کمی تاری به دنبال تصاویر سریع حرکت کند.

تلویزیون ال جی A1 بر خلاف سایر اولد ها از ویژگی درج قاب سیاه (BFI) برخوردار نیست.

درون یابی حرکتی

یکی دیگر از ویژگی های تلویزیون ال جی A1 درون یابی حرکتی است که هنگام تماشای محتوای با نرخ فریم پایین باعث کاهش لکنت می شود.البته ظاهراً با اثار مهم و هاله ای در صحنه های اکشن عملکرده زیاد خوبی ندارد.

درون یابی حرکتی چیست ؟ درون یابی حرکتی قابلیتی است که نرخ فریم ویدئو را افزایش می دهد ، معمولاً تا حداکثر نرخ فریم تلویزیون. این اثر باعث می شود که حرکات نرمتر ، واضح و زنده تر از آنچه که معمولاً از فیلم ها و تلویزیون می بینید به نظر برسد. این ویژگی فقط در شرایطی اهمیت دارد که بخواهید حرکت در فیلم ها را کمی نرم تر جلوه دهید.

تأخیر ورودی

تلویزیون A1 تأخیر ورودی بسیار کمی در حالت بازی دارد و مانند اکثر مانیتور های بازی 60 هرتزی است.تأخیر ورودی آن چنان کم است که بسیاری از کاربران هنگام انجام بازی متوجه هیچ تأخیری نخواهند شد و این می تواند انجام بازی را بسیار لذت بخش کند.

رزولوشن ها پشتیبانی شده تلویزیون ال جی A1

این تلویزیون ال جی از فرمت های رایج بسیاری پشتیبانی می کند اما تنها تا 60 هرتز زیرا به 60 هرتز محدود شده است.البته سیگنال 1080p 120Hz را می پذیرد اما از هر فریم دیگری می گذرد.تمام فرمت های پشتیبانی شده می توانند کروم 4: 4: 4 را به خوبی نمایش دهند.اما یک سیگنال 4k 60Hz تنها می تواند کروم 4: 4: 4 را در SDR با رنگ 8 بیتی به دلیل محدودیت پهنای باند HDMI 2.0 نمایش دهد.

A1 سازگاری با کنسول های بازی

تلویزیون ال جی A1 تنها می تواند از ورودی 4k @ 60Hz از کنسول های نسل بعدی پشتیبانی کند. A1 فاقد پورت HDMI 2.1 برای نرخ تازه سازی بیشتر است،بنابراین فقط کنسول های 60 هرتز را ارائه میدهد.البته تلویزیون نشان می دهد که می تواند سیگنال 120 هرتز را با وضوح 1080p ارائه دهد، اما از هر فریم دیگر عبور می کند و در نتیجه تصویر 60 هرتز ایجاد می شود.

مشخصات ورودی ها

ورودی های تلویزیون ال جی A1

  • 3 پورت HDMI
  • 2 پورت USB
  • خروجی صوتی نوری دیجیتال
  • خروجی آنالوگ صدا 3.5 میلی متر
  • تیونر (کابل / مورچه)
  • شبکه محلی کابلی (LAN)
  • ورودی کامپوزیت ندارد

گذرگاه های صوتی تلویزیون ال جی A1

  • دارای ARC (HDMI 3)
  • پشتیبانی از eARC
  • دریافت سیگنال Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق ARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق اپتیکال

این تلویزیون از eARC پشتیبانی می کند،بنابراین می تواند اکثر فرمت های صوتی با کیفیت را به گیرنده یا نوار صوتی متصل کند.از DTS: X پشتیبانی نمی کند،پس اگر دستگاه پخش Blu-ray UHD دارید ، بهتر است به جای استفاده از eARC ، آن را مستقیماً به گیرنده خود وصل کنید.

کیفیت صدای تلویزیون ال جی A1

تلویزیون ال جی A1 از پاسخ فرکانسی بسیار خوبی برخوردار است. افزونه فرکانس پایین (LFE) هیچ مشکلی ندارد،اما باس مانند بسیاری از تلویزیون های دیگر دارای ضرب و شتم نیست.مشخصات صدای این تلویزیون بسیار متعادل است و دیالوگ واضحی ایجاد می کند. صدای آن بسیار بلند می شود اما ممکن است در سطح صدای بالاتر کمی فشرده سازی ایجاد شود.عملکرده اعوجاج صدا نیز تا حدی خوب است اما در حداکثر حجم صدا اعوجاج قابل توجهی وجود دارد.البته این می تواند بسته به محتوا متفاوت باشد و شاید بعضی ها اصلاً متوجه آن نشوند.

اعوجاج صدا چیست ؟اعوجاج به هر تغییر در سیگنال اصلی توسط سیستم گفته می شود. به طوری که در تولید مثل صدا ، اعوجاج یک نقص محسوب می شود زیرا با تولید فرکانسهایی که در محتوای اصلی وجود ندارد، دقت تولید مثل را کاهش می دهد. همچنین رنگ صدا را ایجاد می کند و می تواند موسیقی را نجس ، خشن یا گل آلود جلوه دهد.

قابلیت های هوشمند تلویزیون A1

تلویزیون ال جی A1 نیز مانند سایر تلویزیون های ال جی دارای سیستم عامل webOS است.این پلتفرم در سال 2021 بروزرسانی شده است که صفحه ای کامل جایگزین بنر پاین شده است.این سیستم عامل کارایی بسیار راحتی دارد و دارای برنامه های بسیاری است.در صفحه اصلی آن تبلیغات وجود دارد و یک صفحه فروشگاه اختصاصی برای برنامه ها و محصولات تبلیغ شده نیز دارد.همچنین از طریق فروشگاه ال جی می توانید به بسیاری از برنامه ها دسترسی داشته باشید و انها را بر روی تلویزیون اجرا کنید.

ریموت کنترل تلویزیون ال جی A1

تلویزیون ال جی A1 دارای کنترل جادویی از راه دور است که ویژگی های بسیاری دارد.این ریموت دارای میکروفون داخلی برای کنترل صدا است،یعنی با استفاده از صدای خود می توانید دستورات مختلفی مانند باز کردن برنامه ها و جستجوی محتوا را انجام دهید.دارای ویژگی NFC است که تنها با قرار دادن گوشی بر روی ریموت می توانید به تلویزیون وصل شوید.همچنین دارای دکمه های میانبری است که به شما امکان خواهند داد به راحتی وارد بعضی از برنامه ها شوید.در صورت در دسترس نبودن ریموت نیز می توانید با استفاده از دکمه ای که در زیر مارک ال جی قرار دارد تلویزیون را کنترل کنید.

نکته : قابلیت NFC ممکن است بسته منطقه متفاوت باشد،بنابراین شاید در ایران این قابلیت کار نکند.

اقلام همراه تلویزیون ال جی A1

برای مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون ال جی C1 اینجا کلیک کنید.

خروج از نسخه موبایل