بررسی تخصصی تلویزیون ال جی QNED90

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی QNED90

در اینجا به بررسی تخصصی تلویزیون ال جی QNED90 خواهیم پرداخت که از سری جدید و 2021 برند ال جی است. QNED90 دارای کیفیت تصویر فوق العاده و امکانات بسیارعالی است، که در ادامه در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید تا کاملاً با آن اشنا شوید.

تلویزیون ال جی QNED90 یکی از تلویزیون های عالی 2021 است که دارای کیفیت تصویر 4K می باشد.این تلویزیون به دلیل اینکه مجهز به نور پس زمینه تمام آرایه مینی LED است تصاویر فوق العاده با کیفیتی ارائه می دهد.با اینکه این تلویزیون دارای پنل IPS است اما به دلیل برخورداری از مینی ال ای دی ها کنتراست خوبی دارد.دارای زاویه دید گسترده ای است و از هر زاویه ای تصاویری واضح و دقیقی ارائه می دهد.عملکرده بازتاب بسیار خوبی دارد و دارای روشنایی فوق العاده ای است.این تلویزیون دارای پردازنده الفا 7 ، فناوری Quantum Dot، پشتیبانی از فناوری های Dolby Vision IQ و Dolby Atmos، حالت فیلم ساز، هشدار ورزشی و … است.همچنین از قابلیت های بازی چون فناوریGame Optimizer ،پشتیبانی از ALLM  و AMD FreeSync  Premium برخورداراست.دارای زمان پاسخگویی عالی، تأخیر ورودی کم ، نرخ تازه سازی 120 هرتز و پشتیبانی از VRR و HDMI 2.1 نیز می باشد.علاوه بر این از کیفیت صدای بسیار عالی و قابلیت های هوشمند خوبی برخوردار است.

نقاط قوت تلویزیون QNED90

  • به اندازه کافی روشن می شود تا بر تابش خیره کننده غلبه کند.
  • زاویه دید گسترده ای دارد
  • دارای
  • کنتراست خوب با کم نور شدن محلی.
  • زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد

نقاط ضعف تلویزیون QNED90

  • یکنواختی بد در مناطق با رنگهای مشابه.

همانگونه که اشاره کردیم این تلویزیون از سری جدید و 2021 برند ال جی است.این تلویزیون بالاترین مدل 4K است که بالاتر از QNED85 و کمتر از QNED95 8K و QNED99 قرار دارد.رقیب چندانی ندارد و فعلاً رقیب اصلی آن QN90A سامسونگ است.

طراحی تلویزیون ال جی QNED90

تلویزیون ال جی QNED90 از طراحی بسیار شیک و جذابی برخوردار است و به راحتی به دل کاربران خواهد نشست.طراحی QNED90 بسیار مشابه G1 است.دارای بدنه ای باریک با حاشیه ای فوق العاده نازک است.پایه های آن از نوع دو شاخه است که بسیار ساده هستند اما به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کنند.پایه ها فاصله زیادی با هم دارند و تلویزیون را چندین سانت از میز جدا می کنند، بنابراین در صورت داشتن نوار صوتی نیز می توانید به راحتی آن را زیر تلویزیون قرار دهید.به دلیل بدنه باریکی که دارد برای نصب بر روی دیوار گزینه بسیار مناسبی است زیرا فاصله بسیار کمی با دیوار خواهد داشت و مانند تابلوی هنری نمایان می شود.

جهت مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون ال جی G1 اینجا کلیک کنید

طراحی پشت تلویزیون ال جی QNED90

پشت تلویزیون نیز بسیار ساده است.ورودی ها در قسمت پشت قرار دارند که رو به کناره هستند و در صورت نصب تلویزیون بر روی دیوار نیز می توانید به راحتی به انها دسترسی داشته باشید.همچنین در پشت تلویزیون و بالای پایه ها دوگیره برای مدیریت کابل وجود دارد که می توانید کابل ها را از آنها عبور دهید و مانع بهم ریختگی کابل ها شوید.

کیفیت ساخت تلویزیون QNED90

تلویزیون ال جی QNED90 در کل از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است.بدنه این تلویزیون بیشتر از فلز ساخته شده است به همین دلیل استحکام فوق العاده ای دارد.پایه ها نیز بسیار مستحکم هستند و به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کنند اما باز هم در صورت ضربه خوردن احتمال تکان خوردن وجود دارد.

قیمت و خرید تلویزیون ال جی 86QNED90

قیمت و خرید تلویزیون ال جی 75QNED90

قیمت و خرید تلویزیون ال جی 65QNED90

کنتراست تلویزیون ال جی QNED90

تلویزیون ال جی QNED90 با وجود اینکه دارای پنل IPS است اما کنتراست بسیار خوبی دارد.البته کنتراست بومی متوسط است،بنابراین ممکن است در اتاق های تاریک سیاهان خاکستری بنظر برسند و این برای یک پنل IPS بسیار عادی است.اما با وجود کم نور شدن محلی در ” High ” نور پس زمینه Mini LED جدید خود را نشان می دهد و تصاویر را با کنتراست فوق العاده عالی ارائه می دهد.با وجود این قابلیت کنتراست چنان بهبود یافته که می تواند به راحتی با پنل VA رقابت کند.پس اگر به دنبال تلویزیونی با کنتراست عالی و زاویه دید گسترده هستید تلویزیون QNED90 می تواند بهترین گزینه باشد.

جهت دیدن مقاله مقایسه پنل VA و IPS اینجا کلیک کنید

روشنایی SDR تلویزیون QNED90

تلویزیون ال جی کیوند 90 دارای حداکثر اوج روشنایی در HDR است و در این مورد بهترین عملکرد را دارد.این تلویزیون به اندازه ای روشن می شود که می تواند به راحتی بر نور های خیره کننده غلبه کند.همچنین شما می توانید برای به دست اوردن روشنایی بیشتر نیز حالت تصویر را روی “Vivid'” و درجه حرارت رنگ را روی “Cold 50” قرار دهید.با این تنظیمات شما می تواند شاهده روشنایی خیره کننده باشیدالبته ممکن دقت تصویر را از دست دهید.

تلویزیون QNED90 دارای قابلیت کم نور شدن محلی (Local Dimming)

کم نور شدن محلی یکی دیگر از ویژگی های تلویزیون ال جی QNED90 است که کنتراست را بسیار بهبود بخشیده است.این فناوری با استفاده از نور پس زمینه Mini LED با حدود 1000 منطقه کم نور کنتراست را بسیار بهبود می بخشد و بهترین تصاویر را ارائه می دهد.

روشنایی HDR تلویزیون ال جی QNED90

ال جی QNED90 از روشنایی HDR فوق العاده ای برخوردار است.این تلویزیون به اندازه ای روشن می شود که می تواند برجسته های کوچک را در بیشتر محتوا واقعاً برجسته کند.همچنین EOTF را به خوبی دنبال می کند و اطمینان می دهد که اکثر محتواها در روشنایی مورد نظر سازنده محتوا نمایش داده می شوند.علاوه بر این با نزدیک شدن به اوج روشنایی تلویزیون ، به تدریج از بین می رود.بنابراین شما می توانید در صحنه های روشن نیز جزئیات را به خوبی مشاهده کنید.برای داشتن روشنایی بیشتر نیز تنظیم کنتراست دینامیک خودکار را روی “High” و HDR Tone Mapping را روی “On”قرار دهید. با این تنظیمات روشنایی بیشتر می شود اما ممکن است در صحنه های روشن جزئیات را به خوبی مشاهده نکنید.

روشنایی HDR در حالت بازی : روشنایی HDR در حالت بازی نیز مانند حالت خارج از بازی می باشد و هیچ فرقی ندارد.

روشنایی HDR چیست ؟ روشنایی به حداکثر میزان روشنایی تلویزیون اشاره دارد. روشنایی بیشتر به این معنی است که تلویزیون می تواند تصویر را روشن تر نشان دهد ، که می تواند به دیده شدن در یک اتاق روشن کمک کند ، یا برجسته های کوچک را در HDR برجسته کند.

عملکرده یکنواختی خاکستری QNED90

تلویزیون ال جی QNED90 متأسفانه از یکنواختی خاکستری زیاد خوبی برخوردار نیست.در کناره ها صفحه نمایش کمی تیره تر از مرکز است و در مرکز نیز مقدار زیادی صفحه کثیف دیده می شود.این حالت ها هنگام تماشای مسابقات ورزشی و یا استفاده از آن به عنوان مانیتور احتمالاً کمی باعث حواس پرتی شود.در صحنه های تاریک تر یکنواختی بهتر است و تنها کمی جلوه صفحه کثیف وجود دارد.

یکنواختی خاکستری چیست؟ نشان می دهد که یک تلویزیون چقدر می تواند یک رنگ واحد و یکنواخت را روی صفحه نمایش حفظ کند. مشکلات یکنواختی ممکن است شبیه لکه های تیره تری در اطراف صفحه به نظر برسد ، گوشه ها و لبه ها به ویژه تیره تر از آنچه که باید نشان داده می شوند.

یکنواختی مشکی QNED90

متأسفانه عملکرده یکنواختی مشکی نیز زیاد خوب نیست.با غیرفعال شدن نور محلی ، صفحه نمایش بسیار کدر است و نشانه هایی از خونریزی نور پس زمینه در امتداد هر لبه وجود دارد.اما با فعال شدن تاریکی محلی یکنواختی بهتر است تا حدی بهبود می یابد.اما باز هم با وجود نور پس زمینه مینی ال ای دی ها کمی شکوفایی در مرکز دیده می شود.البته یکنواختی سیاه می تواند بین واحد ها جداگانه متفاوت باشد.

یکنواختی سیاه : یکنواختی سیاه به توانایی تلویزیون در نمایش سیاه و سفید به طور مساوی در صفحه نمایش اشاره دارد.یکنواختی کامل سیاه به این معنی است که سایه ها ، آسمان های شبانه و اشیا سیاه کاملاً سیاه بنظر برسند.

زاویه دید تلویزیون ال جی QNED90

این تلویزیون ال جی از لحاظ زاویه دید عملکرده فوق العاده ای دارد و در هر زاویه ای می تواند بهترین تصاویر را نمایش دهد.زاویه دید QNED90 حتی بهتر از ال جی NANO90 سری 2021 است.با زاویه دید عالی که این تلویزیون دارد می تواند گزینه خوبی برای نشیمن های با مبلمان گسترده باشد.

باز تاب نور تلویزیون QNED90

تلویزیون ال جی QNED90 از لحاظ بازتاب نور نیز عملکرده بسیار خوبی دارد.این تلویزیون با روشنایی عالی که دارد می تواند بر اکثر نور ها غلبه کند.اما اگر مکانی که تلویزیون را در آن قرار می دهید دارای نورها زیاد روشن و پنجره های زیاد است ممکن است نتواند به خوبی با انها مقابله کند بنابراین تا جایی که می توانید آن را در چنین شرایطی قرار ندهید.

فرمت های پشتیبانی شده تلویزیون ال جی QNED90

خطر سوختگی دائمی تلویزیون ال جی QNED90

با اینکه برخی از پنل های IPS دارای حفظ موقت تصویر هستند اما بنظر می رسد که این دائمی نباشد زیرا پنل IPS در ازمایشات طولانی مدت بسیار ایمن نشان داده است.بنابراین این تلویزیون از نظر سوختن دائمی نیز ایمن است و هیچ مشکلی ندارد.

خطر سوختگی دائمی (Permanent Burn-In Risk) چیست ؟ خطر سوختگی دائمی به احتباس دائمی تصویر گفته می شود که معمولاً در اثر گذاشتن یک تصویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود. تصاویر ‘سوخته’ هستند و مانند لکه ها هنگام پخش محتوای دیگر برای همیشه قابل مشاهده خواهند بود.اما شما می توانید با تماشا کردن محتوای مختلف از آن جلوگیری کنید.یعنی برای چند ساعت تلویزیون را روی یک کانال قرار ندهید و زود به زود آن را عوض کنید تا مانع احتباس تصویر شوید.

QNED90 با زمان پاسخگویی فوق العاده

تلویزیون ال جی کیوند 90 از زمان پاسخگویی بسیار خوبی برخوردار است.انتقال از رنگ تیره به رنگ روشن آهسته است و در برخی از تغییرات از حد قابل توجهی عبور می کند.اما انتقال از روشن به تاریکی کمی سریعتر است و هیچ چیز قابل توجهی مشاهده نمی شود، که این بسیار عالی است.

QNED90 مجهز به درج قاب سیاه (BFI)

درج قاب سیاه (BFI) از ویژگی های دیگر این تلویزیون 4K ال جی است که باعث بهبود کیفیت تصاویر می شود.البته در این تلویزیون ظاهراً عملکرده زیاد خوبی ندارد چراکه BFI تنها می تواند تا 60 هرتز چشمک بزند که این کمی نا امید کننده است.همچنین به دلیل زمان بندی ضعیف بارق ، برخی از موارد تکراری قابل توجه است.

درون یابی حرکتی (اثر اپرای صابون) قابلیت دیگر ال جی QNED90

درون یابی حرکتی نیز از قابلیت های دیگر تلویزیون QNED90 است.درون یابی حرکتی باعث می شود ظاهر حرکت در محتوای نرخ فریم پایین بهبود یابد.این قابلیت که به اثر اپرای صابون نیز معروف است در بسیاری از محتوا به خوبی کار می کند و آن را بهبود می بخشد.

درون یابی حرکتی چیست ؟ درون یابی حرکتی قابلیتی است که نرخ فریم ویدئو را افزایش می دهد ، معمولاً تا حداکثر نرخ فریم تلویزیون. این اثر باعث می شود که حرکات نرمتر ، واضح و زنده تر از آنچه که معمولاً از فیلم ها و تلویزیون می بینید به نظر برسد. این ویژگی فقط در شرایطی اهمیت دارد که بخواهید حرکت در فیلم ها را کمی نرم تر جلوه دهید.

تلویزیون ال جی QNED90 دارای نرخ تازه سازی متغیر (VRR)

تلویزیون qned90 گزینه بسیار ایده آل برای انجام بازی است زیرا از چندین فرمت نرخ تازه سازی متغیر (VRR)پشتیبانی میکند.البته بسته به میزان تازه سازی پشتیبانی شده منبع ، ممکن است لازم باشد تنظیماتAMD FreeSync Premium را تنظیم کنید.مثلاً اگر با 60 هرتز بازی می کنید FreeSync تنها با تنظیم ‘Wide’ کار می کند.اما در 120 هرتز ، هم ‘Wide’ و هم ‘High’ کار می کنند، اما محدوده نرخ تازه سازی پشتیبانی شده با توجه به تنظیمات متفاوت است. با تنظیم روی ‘High’ ، فقط پارگی بین 95 تا 120 فریم در ثانیه را از بین می برد. برای محدوده نرخ تازه سازی کامل ، باید آن را روی ‘Wide’ تنظیم کنید. این عملکرد از منبع HDMI 2.0 و HDMI 2.1 یکسان است.

جهت مشاهده مقاله بررسی HDMI 2.1 و اهمیت آن در تلویزیون اینجا کلیک کنید

تلویزیون QNED90 با تأخیر ورودی فوق العاده کم

تلویزیون ال جی QNED90 از تأخیر ورودی فوق العاده کمی برخوردار است.این تلویزیون از نظر تأخیر ورودی بسیار مشابه NANO90 است و کمی کمتر از اولد C1 می باشد.همچنین تنها کمی کندتر از بهترین مانیتور های بازی است،بنابراین می توانید یک تجربه شگفت انگیز از انجام بازی بر روی این تلویزیون داشته باشید.

جهت مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون NANO90 سری 2021 اینجا کلیک کنید

تلویزیون ال جی QNED90 با پشتیبانی از رزولوشن های مختلف

این تلویزیون سری جدید ال جی می تواند هرگونه سیگنال معمولی را تا 4k @ 120Hz نمایش می دهد.اما برای 1440p @ 60Hz به رزولوشن سفارشی اجباری نیاز دارد.همچنین نمی تواند کروم 4: 4: 4 با سیگنال 1080p یا 1440p نمایش دهد که این ناامید کننده است.اما می تواند هنگام ارسال یک سیگنال 4k کروم 4: 4: 4 را به درستی و بدون هیچ مشکلی نمایش دهد.

تلویزیون ال جی QNED90 سازگار با کنسول های پیشرفته

تلویزیون ال جی QNED90 کاملاً با کنسول های PS5 و Xbox Series X سازگار است و هیچ مشکلی در نمایش محتوای انها ندارد.همچنین از HDR10 و Dolby Vision از Xbox Series X پشتیبانی می کند اما تصویر فرمت های پشتیبانی شده قطع می شود.این تلویزیون فعلاً از بازی Dolby Vision 4k @ 120Hz از Xbox Series X پشتیبانی نمی کند.

مشخصات ورودی های تلویزیون ال جی QNED90

پورت HDMI 3 به eARC تعلق دارد بنابراین تنها یک ورودی HDMI 2.1 برای کنسول ها باقی می ماند.

ورودی های تلویزیون ال جی QNED90

  • 4 پورت HDMI
  • 3 پورت USB
  • خروجی صوتی نوری دیجیتال
  • تیونر (کابل / مورچه)
  • LAN

گذرگاهای صوتی QNED90

  • دارای ARC (HDMI 3)
  • پشتیبانی از eARC
  • دریافت سیگنال Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق ARC
  • دریافت سیگنال5.1 دالبی دیجیتال از طریق اپتیکال

اکثر پورت ها رو به کناره هستند بنابراین در صورت نصب بر روی دیوار نیز می توانید به راحتی به انها دسترسی داشته باشید.

تلویزیون ال جی QNED90 از eARC پشتیبانی می کند که به شما امکان می دهد که صدای با کیفیت بالا و فشرده نشده را از طریق اتصال HDMI به گیرنده ای سازگار منتقل کنید.اما این تلویزیون از DTS پشتیبانی نمی کند.

کیفیت صدای تلویزیون ال جی QNED90

تلویزیون ال جی کیوند 90 دارای سیستم صوتی 2.2 کاناله 40 واتی است که صدای بسیار فراگیر و همه جانبه ای را ارائه می دهد.همچنین این تلویزیون 4K ال جی مجهز به قابلیت های است که صدا را تا حد زیادی بهبود بخشیده اند،بنابراین شما می توانید از تماشای تلویزیون با صدای عالی نهایت لذت را ببرید.

عملکرده پاسخ فرکانسی و اعوجاج صدا

این تلویزیون ال جی از پاسخ فرکانسی بسیار خوبی برخوردار است.تقریباً هیچ پاسخ باسی ندارد هیچ صدای تپش یا غوغایی وجود ندارد.در بالای LFE مشخصات صدا در محدوده متوسط تقریباً متعادل است اما در محدوده بیشتر و یا حداکثر صدا کاهش می یابد، بطوری که بعضی از گفتگوها ممکن است بی صدا بنظر برسند.اعوجاج نیز عملکرده خوبی دارند.در سطح متوسط کمی اعوجاج صدا وجود دارد و با افزایش صدا نیز اعوجاج تا حدی بیشتر می شود.البته این عملکرد بسته به محتوا متفاوت است و شاید بعضی ها اصلاً متوجه آن نشوند.

犀利士 ge-1601″/>

امکانات هوشمند تلویزیون ال جی QNED90

تلویزیون ال جی QNED90 از سیستم عامل webOS برخوردار است که کارایی راحت و عملکرده بسیار خوبی دارد.این پلتفرم در سال 2021 بروزرسانی شده است که صفحه ای کامل جایگزین بنر پاین شده است.این سیستم عامل کارایی بسیار راحتی دارد و دارای برنامه های بسیاری است.در صفحه اصلی آن تبلیغات وجود دارد و یک صفحه فروشگاه اختصاصی برای برنامه ها و محصولات تبلیغ شده نیز دارد.همچنین از طریق فروشگاه ال جی می توانید به بسیاری از برنامه ها دسترسی داشته باشید و انها را بر روی تلویزیون اجرا کنید.

ریموت کنترل تلویزیون ال جی QNED90

تلویزیون ال جی QNED90 دارای کنترل جادویی (Magic Remote) است که کارایی های بسیار خوبی دارد.این ریموت هوشمند در سال 2021 با طراحی جدیدی عرضه شده و دیگر آن شکل منحنی که به آن عادت کرده بودیم را ندارد.این ریموت مجهز به دکمه های دسترسی سریع برای Netflix ، Amazon Prime Video ، Disney+ و فروشگاه برنامه می باشد. این ریموت دارای میکروفون داخلی برای کنترل صدا است،یعنی با استفاده از صدای خود می توانید دستورات مختلفی مانند باز کردن برنامه ها و جستجوی محتوا را انجام دهید.دارای ویژگی NFC است که تنها با قرار دادن گوشی بر روی ریموت می توانید به تلویزیون وصل شوید.همچنین دارای دکمه های میانبری است که به شما امکان خواهند داد به راحتی وارد بعضی از برنامه ها شوید.در صورت در دسترس نبودن ریموت نیز می توانید با استفاده از دکمه ای که در زیر مارک ال جی قرار دارد تلویزیون را کنترل کنید.

اقلام همراه تلویزیون ال جی QNED90

خروج از نسخه موبایل