بررسی تخصصی تلویزیون سونی X9500J

بررسی تلویزیون سونی X9500J

در اینجا به بررسی تخصصی تلویزیون سونی X9500J خواهیم پرداخت که یکی از بهترین های 2021 سونی است.این تلویزیون سونی یکی از بالارده ترینLEDهای 2021 سونی به حساب می اید و بهترین تصاویر را ارائه میدهد.در ادامه به صورت دقیق به بررسی این تلویزیون خواهیم پرداخت پس حتماً با ما همراه باشید.

معرفی کوتاه

تلویزیون X9500J یکی از شاهکارهای 2021 سونی است که هر لحاظ عملکردی فوق العاده دارد.این تلویزیون طراحی بسیار زیبایی دارد و دارای کیفیت تصویر 4K می باشد که در کناره قابلیت های عالی که دارد بهترین ها را ارائه می دهد.سونی X9500J دارای پردازنده قوی Cognitive Processor XR است که به صورت دقیق تمام داده ها پردازش می کند.دارای قابلیت های تصویری مانند فناوری XR Triluminos Pro ، XR Contrast Booster، دارای XR Super Resolution، XR Smoothing، LED XR X-Motion Clarity everything، زاویه دید گسترده و فناوری دالبی ویژن است.همچنین از قابلیت های صوتی Dolby Atmos، Acoustic Multi-Audio includes، XR Surround ، موقعیت صدا XR است.این قابلیت ها باعث شده است که تلویزیون عملکرده صوتی و تصویری فوق العاده ای داشته باشد.سونی X9500J کنتراست بسیار خوبی دارد و دارای روشنایی بسیار عالی است.با اینکه دارای پنل VA است اما زاویه دید بسیار خوبی و قابل قبولی دارد.تلویزیون X9500J برای انجام بازی نیز می تواند گزینه مناسبی باشد،زیرا دارای زمان پاسخگویی خوب، تأخیر ورودی کم ، نرخ تازه سازی 120 هرتز و پشتیبانی از HDMI 2.1 است.از لحاظ قابلیت های هوشمند نیز بسیار مجهز است و عملکرده فوق العاده ای دارد.

نقاط قوت تلویزیون X9500J

  • به اندازه ای روشن می شود که بر تابش های خیره کننده غلبه کند.
  • محتوای وضوح پایین را به خوبی ارتقاع می دهد.
  • دارای برنامه های جریانی گسترده است.

نقاط ضعف تلویزیون X9500J

  • عملکرده یکنواختی مشکی بد.

تلویزیون سونی X9500J جایگزین تلویزیون X9500H مدل 2020 شده است.این تلویزیون بالاتر از X9000J قرار دارد و کمتر از سونی 8K Z9J است.همچنین با تلویزیون سامسونگ QN90A و ال جی QNED90 رقابت می کند.

برای مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون ال جی QNED90 اینجا کلیک کنید.

طراحی تلویزیون سونی X9500J

تلویزیون سونی X9500J طراحی بسیار زیبا و کاربر پسندی دارد.این تلویزیون بدنه ای بسیار باریک دارد و حاشیه آن نیز بسیار نازک است.دارای صفحه نمایشی تخت است که به دلیل حاشیه ای باریکی دارد به کاربر امکان می دهد کاملاً بر روی تصاویر متمرکز شود.این تلویزیون با بدنه باریک که دارد می تواند گزینه خوبی برای نصب بر روی دیوار باشد چرا که فاصله ای کم با دیوار خواهد داشت و هم جذابیت آن را چند برابر می کند.

پایه ها تلویزیون سونی x9500j

این تلویزیون دارای دو پایه نه چندان بزرگ تخت است که استحکام بسیار خوبی دارند و به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کنند.این پایه ها در سایز های 85 اینچ و 75 اینچ به 3 حالت مختلف نصب می شوند که می تواند بسیار برایتان مفید باشد.یکی از این حالت ها نصب انها در گوشه های تلویزیون است که به شما امکان خواهد داد به راحتی وار صوتی را در بین پایه ها و زیر تلویزیون قرار دهید.حالت دیگر نیز پایه ها تقریباً در وسط تلویزیون قرار میگیرند که میتواند برای میز های کوچک بسیار مناسب است.حالت سوم حالت استاندارد است که پایه ها در نزدیکی گوشه ها نصب می شوند.

پشت تلویزیون

پشت تلویزیون از پنل بافتی زیبایی ساخته شده است و جلوه ای بسیار جذاب دارد.با استفاده از روکش های پلاستیکی ورودی ها و نقاط اتصال پایه ها را پنهان می کند.متأسفانه برای مدیریت کابل چیز خاصی وجود ندارد.وردی ها نیز که در قسمت پشت تلویزیون قرار دارند تعدادی رو به کناره هستند که در صورت نصب بر روی دیوار نیز می توانید به راحتی به انها دسترسی داشته باشید.

کیفیت ساخت سونی X9500J

سونی X9500J در کل از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است.پلاستیک استفاده شده در پشت تلویزیون از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.حاشیه تلویزیون نیز که از فلز است بسیار خوب بنظر می رسد و هیچ مشکلی ندارد.پایه ها نیز از استحکام بسیار خوبی برخوردار هستند و به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کنند.

قیمت و خرید تلویزیون سونی 85x9500j

قیمت و خرید تلویزیون سونی 75x9500j

قیمت و خرید تلویزیون سونی 65x9500j

کنتراست تلویزیون ال جی X9500J

این تلویزیون از کنتراست خوبی برخوردار است.البته کنتراست این تلویزیون با توجه به اینکه دارای پنل VA است تا حدی کم است اما این احتمالاً به دلیل لایه زاویه دیدی باشد که در آن قرار دارد.اما باز جای نگرانی نیست چرا که دارای ویژگی کم نوری محلی است که توانسته کنتراست را تا حدی بهبود ببخشد.

روشنایی SDR تلویزیون X9500J

تلویزیون سونی X9500J از روشنایی SDR فوق العاده ای برخوردار است و در این مورد عملکرده بسیار خوبی دارد.این تلویزیون به اندازه ای روشن می شود که می تواند بر بسیاری از نورهای خیره کننده غلبه کند.البته این عملکرد بسته به محتوا ممکن متفاوت باشد اما در کل بسیار رازی کننده است و برای اتاق های روشن گزینه بسیار خوبی است.برای داشتن روشنایی بیشتر نیز می توانید حالت تصویر را روی «زنده» ، کنتراست را به حداکثر و دمای رنگ را روی «سرد» تنظیم کنید.با چنین تنظیماتی به اوج روشنایی دست خواهید یافت اما ممکن است دقت تصویر را تا حدی از دست دهید.

ویژگی کم نوری محلی سونی X9500J

همانگونه که اشاره کردیم این تلویزیون دارای ویژگی کم نوری محلی است که توانسته کیفیت تصویر را بسیار بهبود ببخشد.این ویژگی تاریک کننده محلی بسیار شگفت انگیز است و عملکرده بسیار خوبی دارد.البته ممکن است برخی از محتوای معمولی شکوفا شوند به ویژه هنگامی که نوار های سیاه یا زیر نویس وجود داشته باشد بسیار کم است و قابل توجه نیست.تقریباً هیچ رنگ مشکی وجود ندارد و تلویزیون واقعاً عملکرد خوبی در حفظ جزئیات خوب در صحنه های تاریک دارد.همچنین عملکرده کم نور محلی در حالت بازی نیز همانند حالت خارج از بازی است و هیچ تفاوتی ندارد.

تلویزیون سونی X9500J در مقایسه با کیولد سامسونگ Q90T و هایسنس U8G که محتوای یکسانی را ارائه می دهند از ویژگی کم نوری محلی بهتری برخوردار است.

روشنایی HDR

روشنایی HDR این تلویزیون نیز فوق العاده است و بهترین عملکرد را دارد.برجسته های کوچک در بعضی از صحنه ها واقعاً برجسته هستند و به خوبی روشن می شوند.روشنایی EOTF را به خوبی دنبال می کند و محتوا با روشنایی مناسبی نمایش داده می شود.البته با نزدیک شدن تلویزیون به اوج روشنایی ممکن است در بعضی از صحنه های بسیار روشن جزئیات را از دهید.اما در صحنه های سیاه عملکرده بسیار خوبی دارد و بدون هیچ مشکلی تصاویر را نمایش می دهد.برای داشتن روشنایی بیشتر نیز تقویت کننده کنتراست را روی «بالا»،کنتراست را روی «حداکثر»و HDR Tone Mapping روی«Brightness Preferred»تنظیم کنید.با چنین تنظیماتی تلویزیون به اوج روشنایی خود می رسد اما ممکن است بسیاری از جزئیات را از دست دهید.روشنایی HDR در حالت بازی نیز تقریباً مانند حالت خارج از بازی است و فرق چندانی ندارد.

عملکرده یکنواختی خاکستری ال ای دی X9500J

LED سونی X9500J دارای یکنواختی خاکستری تقریباً خوبی است.کناره های صفحه نمایش کمی تیره تر از از مرکز هستند و بعضی از جلوه های کثیف نیز در صفحه نمایش دیده می شود که ممکن است هنگام تماشای ورزش یا مرور وب کمی باعث حواس پرتی شود.اما در صحنه های تاریک تر عملکرده یکنواختی بهتر است و تقریباً هیچ مشکلی ندارد.

یکنواختی مشکی سونی X9500J

عملکرده یکنواختی مشکی متأسفانه زیاد خوب نیست و این برای یک پنل VA بسیار ناامید کننده است.متأسفانه با غیر فعال بودن روشنایی محلی صفحه نمایش کدر بنظر می رسد و عملکرده یکنواختی زیاد خوب نیست.اما با فعال کردن روشنایی محلی خوشبختانه تمام کدری ها از بین می رود و یکنواختی بسیار بهبود می یابد.البته هنوز هم به دلیل اندازه نسبتاً بزرگ مناطق کم نور کمی شکوفایی وجود دارد اما زیاد قابل توجه نیست.

یکنواختی بسته به محتوا می تواند متفاوت باشد.

یکنواختی خاکستری : یکنواختی خاکستری نشان می دهد که یک تلویزیون چقدر می تواند یک رنگ واحد و یکنواخت را روی صفحه نمایش حفظ کند. مشکلات یکنواختی ممکن است شبیه لکه های تیره تری در اطراف صفحه به نظر برسد ، گوشه ها و لبه ها به ویژه تیره تر از آنچه که باید نشان داده شوند.

یکنواختی سیاه : یکنواختی سیاه به توانایی تلویزیون در نمایش سیاه و سفید به طور مساوی در صفحه نمایش اشاره دارد.یکنواختی کامل سیاه به این معنی است که سایه ها ، آسمان های شبانه و اشیا سیاه کاملاً سیاه بنظر برسند.

زاویه دید تلویزیون سونی X9500J

خوشبختانه این ال ای دی فورکی سونی با اینکه دارای پنل VA می باشد اما باز هم زاویه دید خوبی دارد.برند سونی برای بهبود زاویه دید این تلویزیون آن را مجهز به لایه زاویه دید گسترده کرده است تا بتواند در زاویه های غیر مستیقم نیز بهترین تصاویر را ارائه دهد.بنابراین ال ای دی X9500J می تواند هم برای تماشای دسته جمعی تلویزیون و هم برای نشیمنی با مبلمان گسترده گزینه بسیار خوبی باشد.

برای مشاهده مقایسه پنل VA با IPS اینجا کلیک کنید.

بازتاب نور تلویزیون X9500J سونی

این تلویزیون سونی 2021 از عملکرده بازتاب خوبی برخوردار است.این تلویزیون می تواند به خوبی با نور های روشن مقابله کند و انها را بسیار کاهش دهد. البته در بعضی مواقع یک الگوی رنگین کمان ایجاد می کند که ممکن است موجب حواس پرتی شود.

سایز 75 اینچ و 85 اینچ این تلویزیون عملکرده انعکاسی خوبی دارند،اما سایز 65 اینچ آن احتمالاً عملکرده ضعیف تری داشته باشد.

تلویزیون 4K سونی مدل X9500J با پشتیبانی از فرمت های مختلف

طیف رنگی و حجم رنگی تلویزیون X95J

تلویزیون Sony X9500J از طیف رنگی خوبی برخوردار است، اما مانند سونی x9000j نمی تواند طیف گسترده ای از رنگ ها را ارائه دهد.حجم رنگی x9500j نیز تا حدی خوب است.محدوده رنگ ناقص است و نمی تواند طیف کامل رنگها را در DCI P3 یا Rec ارائه دهد.

برای مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون سونی X9000J اینجا کلیک کنید

زمان پاسخگویی تلویزیون سونی x9500j

تلویزیون 4k سونی x9500j از زمان پاسخگویی فوق العاده ای برخوردار است.مانند بسیاری از تلویزیون های که دارای پنل VA هستند در صحنه های تاریک انتقال تا حدی کندتر است،بنابراین شاید برخی از لکه ها سیاه در محتوای خاص قابل مشاهده باشد.اما در اکثر صحنه ها تاری بسیار کمی در پشت اجسام سریع در حال حرکت وجود دارد و این می تواند دیدن بیشتر صحنه ها را برایتان لذت بخش کند.

درون یابی حرکتی

یکی دیگر از ویژگی تلویزیون سونی X9500J درون یابی حرکتی اختیاری برای بهبود کیفیت تصویر است.قابلیت درون یابی حرکتی در صحنه های کند عملکرده بسیار خوبی دارد و بدون هیچ مشکلی انها را بهبود می بخشد.اما در صحنه های سریع تر در اطراف اجسام در حال حرکت مصنوعاتی وجود دارد.

درون یابی حرکتی چیست ؟ درون یابی حرکتی قابلیتی است که نرخ فریم ویدئو را افزایش می دهد ، معمولاً تا حداکثر نرخ فریم تلویزیون. این اثر باعث می شود که حرکات نرمتر ، واضح و زنده تر از آنچه که معمولاً از فیلم ها و تلویزیون می بینید به نظر برسد. این ویژگی فقط در شرایطی اهمیت دارد که بخواهید حرکت در فیلم ها را کمی نرم تر جلوه دهید.

خطر سوختن دائمی

این تلویزیون خوشبخانه در معرض خطر سوختن دائمی قرار ندارد.این تلویزیون به دلیل اینکه دارای پنل VA است خطر سوختن دائمی ندارد زیرا پنل VA در ازمایش های طولانی مدت بسیار ایمن نشان داده است.

خطر سوختگی دائمی (Permanent Burn-In Risk) چیست ؟ خطر سوختگی دائمی به احتباس دائمی تصویر گفته می شود که معمولاً در اثر گذاشتن یک تصویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود. تصاویر ‘سوخته’ هستند و مانند لکه ها هنگام پخش محتوای دیگر برای همیشه قابل مشاهده خواهند بود.اما شما می توانید با تماشا کردن محتوای مختلف از آن جلوگیری کنید.یعنی برای چندین ساعت تلویزیون را روی یک کانال قرار ندهید و زود به زود آن را عوض کنید.

نرخ تازه سازی متغیر

تلویزیون x95j سونی مانند X9000J و X9000H از نرخ تازه سازی متغیر (VRR) برخوردار نیست.اما به دلیل دارا بودن زمان پاسخگویی فوق العاده ، تأخیر ورودی کم ، داشتن نرخ تازه سازی 120 هرتز و پشتیبانی از HDMI 2.1 برای انجام بازی بسیار مناسب است.البته ظاهراً قرار است که در اینده از نرخ تازه سازی متغیر نیز پشتیبانی کند.

تأخیر ورودی

سونی X9500J از تأخیر ورودی بسیار کمی برخوردار است به خصوص اگر در حالت بازی باشد.اما در حالت خارج از بازی و یا فعال کردن درون یابی حرکتی تأخیر ورودی تا حدی افزایش می یابد.

رزولوشن های پشتیبانی شده تلویزیون X9500J

تلویزیون سونی X9500J از بیشتر رزولوشن های رایج بومی پشتیبانی می کند.تنها در رزولوشن 1440p برای 60 هرتز نیاز به وضوح اجباری داردالبته با این وجود نیز نمی تواند کروم 4: 4: 4 را به درستی نمایش دهد.بنابراین در صورت استفاده از آن به عنوان رایان احتمالا متن تار بنظر برسد.اما کروم 4: 4: 4 در سایر فرمت ها به درستی کار می کند و هیچ مشکلی ندارد.

سونی X9500J کاملاً با کنسول های بازی سازگار است

این تلویزیون فورکی سونی از اکثر ویژگی های PS5 و Xbox Series X پشتیبانی می کند.اما در حال حاضر از 4k @ 120Hz با Dolby Vision پشتیبانی نمی کند که آن هم مهم نیست زیرا فعلاً هیچ بازی از آن پشتیبانی نمی کند.همچنین بسته به فرمت سیگنال HDMI انتخاب شده ، فرمت های پشتیبانی شده از Xbox متفاوت است.برای مثال در صورتی که تلویزیون بر روی ‘فرمت پیشرفته (Dolby Vision)’ تنظیم کنید ویژگی های پشتیبانی شده را محدود می کند،بنابراین تلویزیون از پذیرفتن سیگنال 4k @ 120Hz جلوگیری می کند.

برای مشاهده مقاله بهترین تلویزیون برای PS5 و Xbox Series X اینجا کلیک کنید

مشخصات ورودی ها

این تلویزیون سونی تنها از دو پورت HDMI 2.1 برخوردار است که یکی از انها به پورت eARC نیز می باشد،بنابراین در صورت داشتن سیستم صوتی تنها می توانید از یک پورت HDMI 2.1 استفاده کنید.

برای مشاهده مقاله بررسی HDMI 2.1 و اهمیت آن در تلویزیون اینجا کلیک کنید

ورودی ها تلویزیون X9500J

  • 4 پورت HDMI 2.1
  • 3 پورت USB
  • خروجی آنالوگ 3.5 میلی متر
  • خروجی صوتی نوری دیجیتال
  • کامپوزیت
  • تیونر (کابل / مورچه)
  • LAN
  • IR In

گذرگاهای صوتی

  • ARC
  • پشتیبانی eARC
  • دریافت سیگنال Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق ARC
  • دریافت سیگنال 5.1 DTS via ARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق اپتیکال
  • دریافت سیگنال 5.1 DTS از طریق نوری

تلویزیون سونی X9500J از اکثر فرمت های صوتی سطح بالا پشتیبانی می کند.فعلاً DTS: X از طریق DTS-HD MA از eARC کار نمی کند این در حالیست که سونی X9000J با آن کار می کند.

کیفیت صدای تلویزیون X9500J

تلویزیون سونی X9500J از لحاظ کیفیت صدا عملکرده بسیار خوبی دارد.این تلویزیون مجهز به سیستم صوتی 5 کاناله 50 واتی است که صدای بسیار فراگیر و همه جانبه ای را ارائه می دهد.همچنین دارای قابلیت Dolby Atmos است که با ارائه صدای سه بعدی و همه جانبه بیننده را کاملاً غوطه ور خواهد کرد.فناوری Acoustic Multi-Audio includes نیز باعث شده که صدا دقیقاً از صفحه نمایش و مناسب با تصویر ارائه شود و این لذت تماشا را برایتان چند برابر می کند.XR Sound Positio نیز باعث می شود که صدا کاملاً هماهنگ با تصویر ارائه شود.

عملکرده پاسخ فرکانسی و اعوجاج صدا

سونی X9500J دارای پاسخ فرکانسی بسیار خوبی است.پاسخ فرکانسی در فرمت فرکانس پایین بسیار متعادل است و گفتگو های واضحی ارائه می دهد.صدای این تلویزیون به اندازه ای زیاد است که بتواند در محیط های بزرگ و پر سر و صدا نیز بدون هیچ مشکلی به گوش همه برسد.همچنین دارای ویژگی تصحیح اتاق دیجیتال است که صدا را مناسب با فضای که تلویزیون در آن قرار دارد ارائه می دهد.عملکرده اعوجاج صدا نیز خوب است.در سطح صدای متوسط اعوجاج کمی وجود دارد که شاید اصلاً قابل شنیدن نباشد،اما در حداکثر حجم صدا تا حدی افزایش می یابد ولی باز هم بسته به محتوا متفاوت است و ممکن است برخی آن را نشنوند.

امکانات هوشمند تلویزیون X9500J

تلویزیون سونی X9500J مجهز به Google TV است که جایگزین Android TV شده است.استفاده از آن بسیار راحت است و به صورت روان اجرا می شود.فروشگاه Google Play با برنامه های متعددی که در دسترس دارد به شما امکان می دهد که به راحتی به بسیار از سرگرمی ها و فیلم ها دسترسی داشته باشید و از مشاهده انها لذت ببرید. همچنین با اجازه ورود به همه برنامه های پرکاربرد خود از هاب هوشمند ، جایی که همه محتوای شما را سازماندهی می کند ، همه چیز را ساده می کند.اما این پلتفرم دارای تبلیغات در صفحه اصلی و فروشگاه برنامه ها است که متأسفانه راهی برای حذف انها وجود ندارد و باید انها را تحمل کنید.

ریموت کنترل تلویزیون سونی X9500J

تلویزیون X9500J دارای ریموت کنترل هوشمند است.این ریموت کنترل هوشمند دارای کلید های میانبری است که به شما امکان می دهند به راحتی به برنامه های چون YouTube ، Prime Video و + Disney دسترسی داشته باشید.همچنین شما می توانید از این ریموت مانند یک ریموت جهانی استفاده کنید.البته این ویژگی بسته به دستگاه و منطقه می تواند متفاوت باشد. با برنامه Android TV Remote کار می کند.از ویژگی فرمان صوتی می توان برای تغییر ورودی، میزان صدا، تنظیمات خاص و جستجو در برنامه ها استفاده کرد.این ریموت همچنین دارای نور پس زمینه جدید و فعال شده با حرکت است که به شما امکان می دهد دکمه ها را در تاریکی نیز مشاهده کنید.در صورت در دسترس نبودن ریمون نیز دکمه ای در سمت چپ و عقب تلویزیون قرار دارد که به کمک آن می توان تلویزیون را کنترل کرد.

اقلام همراه تلویزیون X9500J

خروج از نسخه موبایل