بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q80A

تلویزیون سامسونگ Q80A

در اینجا به بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q80A خواهیم پرداخت که یکی از بهترین ها 2021 است.این تلویزیون از سری QLED 2021 سامسونگ است که از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است و امکانات و قابلیت های بسیاری دارد.در ادامه به طور کامل شما را با Q80A اشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

تلویزیون سامسونگ Q80A از تلویزیون های بالارده سامسونگ است که از هر نظر عملکرده خیره کننده ای دارد.این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 4K با رزولوشن 3840×2160 است که تصاویر بسیار خیره کننده ای ارائه می دهد.دارای پنل ADS می باشد که عملکردی مشابه پنل IPS دارد و از زاویه دید بسیار گسترده ای برخوردار است.کنتراست زیاد مناسبی ندارد و نمی تواند سیاهانی زیاد عمیق تولید کند و همین موجب شده گزینه خوبی برای اتاق های تاریک نباشد.روشنایی بسیار خوبی دارد و می تواند به راحتی با تابش های خیره کننده مقابله کند.از ویژگی های دیگر Q80A قابلیت های بازی آن هستند که مطمئناً انجام بازی را برایتان بسیار لذت بخش خواهند کرد.این تلویزیون دارای زمان پاسخگویی بسیار مناسب ، تأخیر ورودی کم ، مجهز به HDMI 2.1 و پشتیبانی از نرخ تازه سازی متغیر FreeSync (VRR) است.با چنین قابلیت های بازی که این تلویزیون دارد برای گیمینگ نیز گزینه بسیار مناسب است و مطمئناً انجام بازی بر روی آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

نقاط قوت تلویزیون سامسونگ Q80A

  • روشنایی فوق العاده ای دارد
  • زاویه دید آن بسیار گسترده است
  • نرخ تازه سازی 120 هرتز دارد
  • از نرخ تازه سازی متغییر (VRR) پشیبانی می کند.

نقاط ضعف تلویزیون Q80A

  • نسبت کنتراست کم دارد
  • ویژگی کم نور محلی آن متوسط است

تلویزیون سامسونگ Q80A جایگزین Q80T است و کم تر از QN85A قرار دارد و با NANO90 ال جی و X9000J سونی رقابت می کند.

طراحی تلویزیون سامسونگ Q80A

تلویزیون سامسونگ Q80A از طراحی بسیار زیبا و چشم نوازی برخوردار است و به راحتی به دل هر کاربری خواهد نشست.ظاهر آن بسیار مشابه مدل 2020 یعنی q80t است و فرق چندانی نکرده است.صفحه نمایشی تخت دارد که حاشیه ای بسیار نازک اطراف آن را پوشانده است.بدنه تقریباً باریک دارد به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای نصب بر روی دیوار است.پایه آن از نوع پایه وسط است که هم شکل شکیلی دارد و هم به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کند.

پشت تلویزیون

پشت این تلویزیون دقیقاً مانند q80t است و هیچ فرقی نکرده است.ورودی های این تلویزیون در پشت آن قرار دارند و به دلیل اینکه رو به کناره هستند در صورت نصب بر روی دیوار نیز استفاده از انها بسیار راحت است.برای مدیریت کابل نیز شیار های وجود دارد که می توانید کابل را از انها عبور دهید و از بهم ریختگی کابل ها جلوگیری کنید.علاوه بر این می توانید پایه را باز کنید و کابل را از آن نیز عبور دهید تا کابل ها کاملاً مرتب و منظم باشند..کیفیت ساخت کلی تلویزیون بسیار عالی است با اینکه در ساخت آن بیشتر از پلاستیک استفاده شده است اما از استحکام بسیار خوبی برخوردار است.

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 85Q80A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 75Q80A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 65Q80A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 55Q80A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 50Q80A

کنتراست تلویزیون سامسونگ q80a

تلویزیون سامسونگ Q80A به دلیل اینکه دارای پنل ADS است کنتراست زیاد خوبی ندارد و نمی تواند سیاهانی عمیق تولید کند.این تلویزیون از نظر کنتراست عملکرده ضعیف تری نسبت به Q80T دارد و این به دلیل تفاوت در پنل انهاست.Q80T مجهز به پنل VA است و همین موجب شده که کنتراست بسیار خوبی داشته باشد.اما Q80A از پنل ADS برخوردار است که عملکردی مشابه IPS دارد و از کنتراست کمی برخوردار است.رنگ های مشکی در این تلویزیون تقریباً خاکستری بنظر می رسند و همین دلیل بر آنست که گزینه خوبی برای اتاق های تاریک نباشد.پس اگر کنتراست برایتان مهم است و می خواهید تلویزیونی با کنتراست بیشتر داشته باشید تلویزیون سونی X9000J می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

روشنایی SDR

روشنایی SDR تلویزیون Q80A فوق العاده است و عملکرده بهتری نسبت به Q80T دارد.این تلویزیون به اندازه ای روشن می شود که بتواند بر تابش های خیره کننده غلبه کند.برای به دست آوردن روشنایی بیشتر نیز می توانید تقویت کننده کنتراست را “High” و رنگ را روی ” Warm1 ” تنظیم کنید البته ممکن است با چنین تنظیماتی کمی دقت تصاویر را از دست دهید.

ویژگی کم نوری محلی

تلویزیون سامسونگ Q80A از ویژگی کم نوری محلی برخوردار است.این قابلیت سیاهان را خرد می کند و باعث از بین رفتن جزئیات در اجسام روشن می شود.در اطراف اجسام روشن نیز شکوفایی دیده می شود و صفحه نمایش یکنواخت بنظر نمی رسد چرا که همه مناطق افقی گاهی روشن می شود.در زیر نویس ها نیز شکوفایی دیده می شود و این در زاویه های غیر مستقیم بسیار بدتر است.هنگامی که اجسام در حال حرکت سریع هستند مناطق کم نور به آرامی خاموش می شوند، اما زود مناطق را روشن می کند و همین موجب می شود که اجسام با حرکت سریع خوب بنظر نرسند.

کم نور محلی در حالت بازی

کم نوری محلی در حالت بازی عملکرده زیاد خوبی ندارد و مشابه حالت خارج از بازی است. تنها تفاوت آن این است که صفحه بیشتر روشن می شود و همین موجب می شود که صحنه های مشکی خاکستری بنظر برسند.در حالت بازی شکوفایی کمتری دیده می شود.این به خاطر انست وقتی یک شیء روشن روی صفحه وجود دارد تمام مناطق روشن می شوند.در حالت بازی برجسته های روشن نیز بیش از حد روشن می شوند و همین موجب می شود که از جزئیات زیاد دیده نشوند.

کم نوری محلی چیست؟ کم نور محلی با کاهش نور مناطق نور پس زمینه ، نسبت کنتراست را در صحنه های تاریک بهبود می بخشد.علاوه بر این باعث می شود رنگ سیاه عمیق تر از حالت عادی ظاهر شود و اینکه کیفیت کلی تصویر را بهبود می بخشد.همچنین برای تماشای محتوای HDR بسیار مهم است زیرا به روشن شدن نکات برجسته در همان زمان کمک کند.

روشنایی HDR

تلویزیون Q80A از روشنایی HDR بسیار خوبی برخوردار است.برجسته های کوچک به اندازه کافی روشن می شوند، اما مناطق بزرگ به دلیل محدودیت روشنایی خودکار (ABL) روشنایی کمتری دارد. EOTF به خوبی هدف را دنبال می کند ، اما بیشتر صحنه ها روشن تر از انچه هستند دیده می شوند.برای داشتن روشنایی بیشتر نیز می توانید تقویت کننده کنتراست را روی ” High ” و ST.2084 را روی “+3” تنظیم کنید.

روشنایی HDR در حالت بازی

روشنایی HDR در حالت بازی نیز فوق العاده ای است و نسبت به Q80T پیشرفته بسیاری کرده است.روشنایی HDR در حالت بازی کمتر از حالت خارج از بازی است و این موجب شده است صحنه ها کمی تیره تر باشند.برجسته های کوچک نیز به دلیل کم نور بودن قاب آن کمتر روشن می شوند. EOTF به خوبی هدف را دنبال می کند حتی بهتر از حالت خارج بازی اما هنوز بعضی از صحنه ها بیش از حد روشن هستند.

روشنایی : روشنایی به حداکثر میزان روشنایی تلویزیون اشاره دارد. روشنایی بیشتر به این معنی است که تلویزیون می تواند تصویر را روشن تر نشان دهد ، که می تواند به دیده شدن در یک اتاق روشن کمک کند ، یا برجسته های کوچک را در HDR برجسته کند.

یکنواختی خاکستری و یکنواختی مشکی

تلویزیون سامسونگ Q80A دارای یکواختی خاکستری مناسبی است.لبه های آن کمی تیره تر هستند و کمی کثیفی صفحه در مرکز دیده می شود.اما یکنواختی در صحنه های تاریک به مراتب بهتر است.یکنواختی سیاه خوب نیست و بیشتر صحنه ها سیاه بدون روشن شدن کم نوری محلی ابی بنظر می رسند.نور پس زمینه نیز در امتداد لبه ها دیده می شود و در کل کدری قابل توجهی دیده می شود.با کم نور شدن محلی نیز تمام مناطق افقی در اطراف صلیب مرکزی روشن می شوند،بنابراین صفحه نمایش اصلاً یکنواخت نیست.

یکنواختی سیاه : یکنواختی سیاه به توانایی تلویزیون در نمایش سیاه و سفید به طور مساوی در صفحه نمایش اشاره دارد.یکنواختی کامل سیاه به این معنی است که سایه ها ، آسمان های شبانه و اشیا سیاه کاملاً سیاه بنظر برسند.

یکنواختی خاکستری چیست؟ یکنواختی خاکستری نشان می دهد که یک تلویزیون چقدر می تواند یک رنگ واحد و یکنواخت را روی صفحه نمایش حفظ کند. مشکلات یکنواختی نیز شامل لکه های است که در بعضی از جا های صفحه نمایش دیده می شود.

زاویه دید تلویزیون سامسونگ Q80A

تلویزیون سامسونگ Q80A به دلیل برخورداری از پنل ADS که عملکردی مشابه IPS دارد از زاویه دید بسیار گسترده ای برخوردار است.این تلویزیون به دلیل زاویه دید گسترده ای که دارد می تواند گزینه خوبی برای نشیمن های با مبلمان گسترده و تماشای دسته جمعی باشد.

بازتاب نور تلویزیون Q80A

این تلویزیون کیولد سامسونگ دارای بازتاب مناسبی است.این برای اتاقی با چند منبع نور مشکلی ندارد و می تواند به خوبی از انعکاس نور جلوگیری کند.اما تا جای که می توانید آن را رو به روی پنجره و در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

فرمت های پشتیبانی شده Q80A

طیف رنگی تلویزیون سامسونگ Q80A

Q80A از طیف رنگی بسیار مناسبی برخوردار است.این تلویزیون دارای پوشش عالی از فضای رنگی DCI P3 می باشد.اما پوشش Rec آن محدودتر است وسعت زیادی ندارد.حجم رنگی آن نیز بسیار مناسب است اما به دلیل کنتراست کمی که دارد نمی تواند رنگ های تیره را به خوبی نمایش دهد.اما به دلیل برخورداری از روشنایی بسیار در ارائه رنگ های روشن هیچ مشکلی ندارد و می تواند به خوبی انها را ارائه دهد.

خطر سوختن دائمی

احتباس موقت تصویر در برخی از پنل های IPS و بعضی از پنل های مشابه آن وجود دارد.اما به نظر می رسد که دائمی نیست، چرا که در آزمایش های طولانی مدت این طور نشان داده است پس در این مورد جای نگرانی نیست.

خطر سوختیگی دائمی (Permanent Burn-In Risk) چیست ؟ خطر سوختگی دائمی به احتباس دائمی تصویر گفته می شود که معمولاً در اثر گذاشتن یک تصویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود. تصاویر ‘سوخته’ هستند و مانند لکه ها هنگام پخش محتوای دیگر برای همیشه قابل مشاهده خواهند بود.برای مثال ممکن است شما بیشتر اوقات تلویزیون را بر روی یک کانال نگهدارید که در این صورت بعد از مدتی ارم آن کانال ثابت می شود و در صورت تغییر کانال نیز ارم آن باقی خواهد ماند.

زمان پاسخگویی تلویزیون Q80A

تلویزیون سامسونگ Q80A دارای زمان پاسخگویی فوق العاده ای است.اکثر حرکات بسیار صاف ، روان و واضح هستند تنها در انتقال های تیره به دلیل عبور بیش از حد کمی تاری در حرکات دیده می شود.

ویژگی درون یابی حرکتی

یکی از ویژگی های دیگر این تلویزیون برخورداری از قابلیت درون یابی حرکتی است که به اثر اپرای صابون نیز معروف است.البته عملکرده زیاد خوبی ندارد زیرا مصنوعاتی در صحنه های سریع در حال حرکت هستند که احتمالاً باعث حواس پرتی شوند.

درون یابی حرکتی چیست ؟ درون یابی حرکتی قابلیتی است که نرخ فریم ویدئو را افزایش می دهد ، معمولاً تا حداکثر نرخ فریم تلویزیون. این اثر باعث می شود که حرکات نرمتر ، واضح و زنده تر از آنچه که معمولاً از فیلم ها و تلویزیون می بینید به نظر برسد. این ویژگی فقط در شرایطی اهمیت دارد که بخواهید حرکت در فیلم ها را کمی نرم تر جلوه دهید.

نرخ تازه سازی متغیر

تلویزیون سامسونگ Q80A دارای پشتیبانی از FreeSync بومی است که باعث کاهش پارگی صفحه میشود.این قابلیت در صورت فعال بودن حالت بازی به طور خودکار با دستگاه سازگار کار می کند.این تلویزیون از G-SYNC پشتیبانی نمی کند بنابراین بر روی این تلویزیون اجرا نمی شود.پس اگر به تلویزیونی نیاز دارید که از این قابلیت پشتیبانی کند NANO90 سری 2021 ال جی را مشاهده کنید.

تأخیر ورودی تلویزیون Q80A

تلویزیون سامسونگ Q80A دارای تأخیر ورودی بسیار کم است.تأخیر ورودی بدون توجه به وضوح تصویر و نرخ تازه که در آن بازی می کنید کم است و این بسیار عالی است. با فعال کردن Game Motion Plus تأخیر ورودی تا حدی افزایش می یابد اما باز هم مناسب است و مشکلی ایجاد نمی کند.همچنین در صورت استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور نیز می توانید حالت بازی را فعال کنید تا کمترین تأخیر ورودی را داشته باشید.

رزولوشن ها پشتیبانی شده تلویزیون

تلویزیون Q80A می تواند تمام رزولشن ها معمولی را تا 4k @ 120Hz نمایش می دهد.در صورت استفاده از آن به عنوان مانیتور کروم 4: 4: 4 را در 1080p و 4k نمایش می دهد، اما محتوای 1440p نمی تواند نمایش دهد.برای نمایش کروم 4: 4: 4 از پورت hdmi 4 که از hdmi 2.1 پشتیبانی می کند استفاده کنید و ورودی را روی ” PC ” تنظیم کنید. برای سیگنال های پهنای باند کامل نیز Input Signal Plus را فعال کنید.

q80a سازگار با کنسول های بازی

تلویزیون سامسونگ q80a می تواند بدون هیچ مشکلی بازی های PS5 یا Xbox Series X را نمایش دهد.دارای حالت تأخیر ورودی کم خودکاراست یعنی به صورت خودکار در حالت بازی قرار می گیرید و این می تواند انجام بازی را برایتان بسیار لذت بخش کند.البته در ابتدا باید حالت بازی را فعال کنید و Anynet+ (HDMI-CEC) را روی “Auto” تنظیم کنید تا کار کند.

یکی از ویژگی های دیگری که در تلویزیون های 2021 سامسونگ وجود دارد « نوار بازی »است.این ویژگی به شما امکان خواهد داد اطلاعات مانند نرخ فریم فعلی و وضعیت VRR را مشاهده کنید.برای اینکار تنها کافیست دکمه پخش/مکث را در ریموت خود برای چند ثانیه نگه دارید تا اطلاعات بازی به نمایش گذاشته شوند.

مشخصات ورودی ها

این تلویزیون تنها در پورت hdmi 4 از HDMI 2.1 پشتیبانی می کند بنابراین شما تنها می توانید یک دستگاه را به آن وصل کید.اما خوشبختانه پورت HDMI 3 از eARC پشتیبانی می کند، بنابراین شما می توانید همزمان هم کنسول بازی و هم یک گیرنده را به آن وصل کنید.

ورودی های تلویزیون سامسونگ Q80A

  • 4 پورت HDMI
  • 2 پورت USB
  • خروجی صوتی نوری دیجیتال
  • پورت LAN
  • تیونر (کابل / مورچه)

گذرگاهای صوتی

  • دارای ARC (HDMI 3)
  • پشتیبانی از eARC
  • دریافت سیگنال Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق ARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق اپتیکال

سامسونگ سامسونگ Q80A از فرمت های صوتی Dolby ، از جمله Dolby Atmos از طریق TrueHD و از طریق eARC پشتیبانی می کند. برای استفاده از انها حالت HDMI-eARC را فعال کنید و صدای خروجی دیجیتال را روی «Pass-Through» قرار دهید.

کیفیت صدای تلویزیون سامسونگ Q80A

تلویزیون سامسونگ Q80A از صدای قدرتمند و با کیفیتی برخوردار است.این تلویزیون پاسخ فرکانسی مناسبی دارد و دارای مشخصات صوتی متعادل و بسیار بلند است.باس این تلویزیون نسبت به خیلی از تلویزیون های دیگر بهتر است اما باز هم نمی تواند صدای قوی مانند یک ساب ووفر اختصاصی را ارائه دهد.عملکرده اعوجاج صدا نیز خوب است تنها در حداکثر حجم صدا کمی اعوجاج صدا وجود دارد آن هم بسته به محتوا می تواند متفاوت باشد و همه آن را نشنوند.همچنین دارای سیستم صوتی 2.2.2 کاناله 60 واتی است.

قابلیت های هوشمند تلویزیون Q80A

این تلویزیون نیز مانند سایر تلویزیون های سامسونگ مجهز به سیستم عامل تایزن می باشد که کارایی بسیار راحتی دارد و دارای برنامه های بسیار است.این سیستم عامل که در سال 2021 به روز شده است می تواند بدون هیچ مشکلی بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.در این نسخه نیز تبلیغات در صفحه اصلی و فروشگاه برنامه دیده می شود و همچنان راهی برای حذف انها وجود ندارد.از طریق فروشگاه برنامه های سامسونگ می توانید به راحتی به برنامه های بسیاری دسترسی داشته باشید و انها را بر روی این تلویزیون اجرا کنید.

ریموت کنترل تلویزیون سامسونگ Q80A

ریموت کنترل سامسونگ Q80A از لحاظ فیزیکی نسبت به کیولد های 2020 کمی تغییر کرده است.این ریموت طراحی فیزیکی متفاوتی با پلاستیک برس جدید دارد ، اما طرح بندی و دکمه های دسترسی سریع هیچ تغییر نکرده اند همانند ریموت های 2020 هست.همچنین در این ریموت از باتری های یک بار مصرف استفاده نشده است بلکه می توانید انها از طریق کابل USB-C یا با پنل خورشیدی آن در پشت، شارژ کنید.این ریموت از یک کنترل صوتی داخلی نیز بهرمند است که به شما امکان خواهد داد برنامه ها را باز کنید ، ورودی ها و تنظیمات را نیز تغییر دهید.، اما جستجوی محتوای خاصی در برنامه ها امکان پذیر نیست.

در صورت در دسترس نبودن ریموت نیز می توانید با استفاده از دکمه ای که در زیر مارک سامسونگ قرار دارد تلویزیون خود ار کنترل کنید.

اقلام همراه تلویزیون Q80A

مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون NANO90 سری 2021

مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون Q80T

مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون X9000J

خروج از نسخه موبایل