بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A

تلویزیون سامسونگ QN90A

در اینجا می خواهیم تلویزیون سامسونگ QN90A را مورد بررسی قرار دهیم که یکی از شاهکارهای 2021 است.QN90A از تلویزیون های سری جدید سامسونگ است که از کیفیت فوق العاده و امکانات عالی برخوردار است.حالا در ادامه با ما همراه باشید تا شما را کاملاً با این تلویزیون اشنا کنیم.

معرفی کوتاه

تلویزیون سامسونگ QN90A یکی از تلویزیون های فوق العاده با کیفیت 2021 است.این تلویزیون که از سری جدید Neo QLED است دارای کیفیت تصویر 4K می باشد و از Mini LED برای نور پس زیمنه استفاده می کند.مجهز بودن این تلویزیون به مینی LED ها موجب شده که روشنایی بسیار خوبی داشته باشد.با وجود مینی ال ای دی ها این تلویزیون به اندازه ای روشن است که به راحتی بر تابش های خیره کننده غلبه می کند و HDR را بسیار بهبود می بخشد.دارای ویژگی کم نوری محلی است که کیفیت تصویر را بسیار بهبود بخشیده است اما خب ممکن است در بعضی از صحنه ها در اطراف اجسام روشن شکوفایی دیده شود.این تلویزیون از نرخ تازه سازی متغیر FreeSync (VRR) پشتیبانی می کند و با G-SYNC سازگار است.علاوه بر این از HDMI 2.1 پشتیبانی می کند و دارای رفرش ریت 120 هرتز است.با اینکه دارای پنل VA است اما به لطف فناوری زاویه دید وسیع زاویه دید بسیار خوبی دارد.

نقاط قوت تلویزیون QN90A

  • نسبت کنتراست بومی عالی
  • دارای مینی LED عالی _ مجهز به قابلیت کم نور محلی کامل.
  • زاویه دید نسبتاً وسیع.
  • اوج روشنایی HDR باور نکردنی .

نقاط ضعف تلویزیون QN90A

  • کمی شکوفایی در اطراف اجسام روشن قابل مشاهده است.

تلویزیون سامسونگ QN90A بالاتر از QN85A و کمتر از تلویزیون 8K QN800A قرار دارد.همچنین با تلویزیون ال جی QNED90 و سونی X9500J رقابت می کند.

طراحی تلویزیون سامسونگ QN90A

تلویزیون سامسونگ QN90A تقریباً از نظر طراحی بسیار مشابه Q90T است اما بدنه آن بسیار باریک تر می باشد و همین جلوه ای متفاوت به آن داده است.بدنه باریک آن همراه با حاشیه ای نازک که صفحه نمایش را پوشش داده است باعث شده اند که این تلویزیون جلوه ای بسیار زیبا و کاربر پسند داشته باشد.پایه آن نیز که از نوع پایه وسط و از جنس فلز است علاوه بر اینکه بسیار شیک است به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کند.این پایه به اندازه ای تلویزیون را بلند می کند که به راحتی نوار صوتی زیر آن قرار خواهد گرفت.پس اگر دارای نوار صوتی هستید می توانید به راحتی آن را زیر تلویزیون قرار دهید بدون انکه جلو صفحه نمایش گرفته شود.

پشت تلویزیون سامسونگ qn90a

پشت تلویزیون از جنس پلاستیک بوده و دارای راه راه های افقی است.ورودی ها نیز در پشت قرار دارند که رو به کناره هستند و دسترسی به انها راحت است.مزایای ورودی ها رو به کنار این است که در صورت نصب بر روی دیوار دسترسی به انها راحت است.همچنین در پشت مسیر های برای مدیریت کابل وجود دارد که با عبور کابل از انها می توانید از بهم ریختگی کابل ها جلوه گیری کنید.

از ویژگی های دیگر تلویزیون QN90A بدنه باریک انست که باعث شده گزینه مناسبی برای نصب بر روی دیوار باشد.این تلویزیون با بدنه باریک و یک دستی که دارد در صورت نصب بر روی دیوار بسیار جذاب خواهد بود.

با اینکه جنس بدنه این تلویزیون تمامن از پلاستیک است البته به جز پایه ها که فلز هستند اما از کیفیت ساخت فوق العاده ای برخوردار است.پلاستیک به کار رفته از نوع بافت دار درجه یک است.از نظر بدنه هیچ مشکلی ندارد و قطعات شلی در آن دیده نمی شود.به دلیل پنل نازکی که دارد در صورت جابجایی شاید کمی تکان بخورد اما برای استفاده منظم هیچ مشکلی ندارد.

قیمت و خرید تلویزیونسامسونگ 85QN90A

قیمت و خرید تلویزیونسامسونگ 75QN90A

قیمت و خرید تلویزیونسامسونگ 65QN90A

قیمت و خرید تلویزیونسامسونگ 55QN90A

قیمت و خرید تلویزیونسامسونگ 50QN90A

کنتراست تلویزیون سامسونگ QN90A

تلویزیون سامسونگ QN90A از کنتراست بسیار خوبی برخودار است.با اینکه کنتراست بومی آن به دلیل لایه «زاویه دید وسیع» کم شده است اما ویژگی کم نوری محلی آن را جبران کرده و باعث شده سیاهانی عمیق تولید کند.البته عملکرده کنتراست می تواند با توجه به محتوا متفاوت باشد.در صورتی که کنتراست بسیار برایتان اهمیت دارد A90J سونی می تواند گزینه خوبی باشد.

روشنایی SDR

سامسونگ QN90A از روشنایی SDR فوق العاده ای برخوردار است و بسیار روشن تر از Q90T است.این تلویزیون برای مقابله با نور های خیره کننده هیچ مشکلی ندارد و به اندازه کافی روشن می شود تا بتواند بر نور های خیره کننده غلبه کند.البته دارای محدودیت روشنایی خودکار (ABL) است و این موجب شده که مناطق وسیعی از رنگهای روشن مانند پخش هاکی یا بسکتبال ، کم نورتر شوند.البته اگر می خواهید تصاویری روشن تر داشته باشید می توانید حالت تصویر را روی «پویا» و تن رنگ را روی «استاندارد» تنظیم کنید.با چنین تنظیماتی روشنایی افزایش می یابد اما خب ممکن است دقت تصویر کم شود.

قابلیت کم نوری محلی

تلویزیون سامسونگ qn90a از ویژگی کم نور محلی مینی LED ارایه کامل برخوردار است.این قابلیت کنتراست را بسیار بهبود بخشیده است و موجب شده که سیاهان در تاریکی نیز به خوبی قابل مشاهده باشند.در اطراف اجسام روشن کمی شکوفایی وجود دارد،بنابراین ممکن است بعضی مواقع متوجه آن شوید.البته این شکوفایی به اندازه ای نیست که باعث حواس پرتی یا روشن شدن صفحه شود.تلویزیون دارای صفحه نمایشی یکنواخت است و بیشتر محتوا بدون مشکل است.ممکن است متوجه نور کمی در زیر نویس ها شوید.کمی تیره شدن سیاه نیز وجود دارد اما تنها در برجستگی های پس زمینه مانند ستاره های دور در اسمان شب قابل مشاهده است.این تلویزیون کیولد اجسام بزرگ و روشن را به خوبی تشخیص داده و موجب ظاهر شدن انها می شود.در کل می توان گفت عملکرده کم نوری محلی بسیار خوب است و تصاویر را بسیار بهبود بخشیده است.

روشنایی HDR

تلویزیون سامسونگ qn90a از روشنایی HDR خوبی برخوردار است.نکات کوچک به خوبی برجسته می شود اما خب مانند SDR ممکن است مناطق بزرگ به خاطر ABL تهاجمی روشنایی کم تری داشته باشند.EOTF هدف را به خوبی دنبال می کند،اما تصویر کلی روشن تر از انچه که باشد بنظر می رسد.برای داشتن روشنایی بیشتر نیز می توانید تقویت کننده کنتراست را روی ” High ” و ST.2084 را در حداکثر قرار دهید.با چنین تنظیماتی تصاویر روشن تر خواهند شد.

روشنایی HDR در حالت بازی

روشنایی HDR در حالت بازی نیز عالی است.در حالت بازی روشنایی بیشتر از حالت خارج از بازی است اما خب نقاط برجسته کوچک کم نور تر دیده می شوند و مناطق بزرگ نیز کم نور می شوند.در حالت بازی به دلیل بدتر شدن تاریکی محلی محتوای HDR زیاد خوب بنظر نمی رسد و شکوفا شدن بیشتر تهاجمی است.در حالت بازی نیز EOTF هدف را به خوبی دنبال می کند حتی بهتر از حالت خارج از بازی. اما باز هم در حالت بازی نیز صحنه های روشن بسیار روشن تر از انچه هستند بنظر می رسند.برای داشتن روشنایی بیشتر در حالت بازی نیز می توانید از همان تنظیمات خارج از بازی استفاده کنید.

روشنایی : روشنایی به حداکثر میزان روشنایی تلویزیون اشاره دارد. روشنایی بیشتر به این معنی است که تلویزیون می تواند تصویر را روشن تر نشان دهد ، که می تواند به دیده شدن در یک اتاق روشن کمک کند ، یا برجسته های کوچک را در HDR برجسته کند.

یکنواختی خاکستری و یکنواختی سیاه

سامسونگ QN90A یکنواختی خاکستری مناسبی دارد، اما خب این یکنواختی بسته به محتوا می تواند متفاوت باشد.لبه های صفحه تیره تر دیده می شود و کمی صفحه نمایش کثیف در مرکز وجود دارد که هنگام تماشای ورزش ممکن است موجب حواس پرتی شود.اما یکنواختی در صحنه های تاریک بسیار خوب است و تقریباً مشکلی ندارد.عملکرده یکنواختی مشکی این تلویزیون فوق العاده است و می تواند سیاهانی بسیار عمیق را نمایش دهد.

یکنواختی خاکستری : یکنواختی خاکستری نشان می دهد که یک تلویزیون چقدر می تواند یک رنگ واحد و یکنواخت را روی صفحه نمایش حفظ کند. مشکلات یکنواختی ممکن است شبیه لکه های تیره تری در اطراف صفحه به نظر برسد ، گوشه ها و لبه ها به ویژه تیره تر از آنچه که باید نشان داده شوند.

یکنواختی سیاه : یکنواختی سیاه به توانایی تلویزیون در نمایش سیاه و سفید به طور مساوی در صفحه نمایش اشاره دارد.یکنواختی کامل سیاه به این معنی است که سایه ها ، آسمان های شبانه و اشیا سیاه کاملاً سیاه بنظر برسند.

زاویه دید تلویزیون سامسونگ QN90A

تلویزیون سامسونگ QN90A به دلیل برخورداری از فناوری زاویه دید وسیع زاویه دید بسیار خوبی دارد.این تلویزیون می تواند از کناره ها نیز بدون هیچ مشکلی تصاویری واضح و دقیق را ارائه دهد.پس برای نشیمن های با مبلمان گسترده و تماشای دسته جمعی تلویزیون می تواند گزینه خوبی باشد.

بازتاب نور

این تلویزیون از نظر بازتاب نور نیز عملکرده بسیار خوبی دارد.این تلویزیون می تواند به خوبی با نور های خیره کننده غلبه کند و از انعکاس انها در تلویزیون جلوگیری کند.اما هنگامی که نور در سراسر صفحه پخش می شود و جلوه ای رنگین کمان ایجاد می کند می تواند حواس او را پرت کند.

فرمت های پشتیبانی شده تلویزیون سامسونگ QN90A

طیف رنگی و حجم رنگی

این تلویزیون سامسونگ می تواند طیف گسترده ای از رنگ ها را برای محتوای HDR نمایش دهد.QN90A دارای پوشش فوق العاده از فضای رنگی DCI P3 و پوشش مناسب تری از Rec دارد.عملکرده حجم رنگی این تلویزیون کیولد نیز فوق العاده است.به دلیل کنتراست و روشنایی بالای که این تلویزیون دارد می تواند بدون هیچ مشکلی رنگهای روشن و تیره را به خوبی نمایش دهد.

خطر سوخت دائمی

تلویزیون سامسونگ QN90A به دلیل برخورداری از پنل VA خطر سوختگی ندارد چرا که پنل های VA در آزمایشات طولانی مدت بسیار ایمن نشان داده است.

خطر سوختگی دائمی (Permanent Burn-In Risk) چیست ؟ خطر سوختگی دائمی به احتباس دائمی تصویر گفته می شود که معمولاً در اثر گذاشتن یک تصویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود. تصاویر ‘سوخته’ هستند و مانند لکه ها هنگام پخش محتوای دیگر برای همیشه قابل مشاهده خواهند بود.اما شما می توانید با تماشا کردن محتوای مختلف از آن جلوگیری کنید.یعنی برای چندین ساعت تلویزیون را روی یک کانال قرار ندهید و زود به زود آن را عوض کنید.

زمان پاسخگویی تلویزیون سامسونگ QN90A

تلویزیون سامسونگ QN90A دارای زمان پاسخگویی بسیار خوبی است.در بیشتر صحنه ها حرکات بسیار صاف هستند و دارای حداقل تاری هستند.اما در صحنه های تاریک عملکرده آن متفاوت است و شاید در بعضی از صحنه ها تاریک آثاری دیده شود.

درج قاب سیاه ( Black Frame Insertion)

یکی دیگر از ویژگی های تلویزیون سامسونگ QN90A درج قاب سیاه (BFI) است که باعث کاهش تاری حرکت شده است.با فعال کردن وضوح تصویر یا حالت بازی روی 120 هرتز چشمک می زند.برای اینکه در 60 هرتز نیز چشمک بزند می توانید LED Clear Motion را در صفحه تنظیمات ‘وضوح تصویر’ فعال کنید.

درون یابی حرکت

تلویزیون سامسونگ QN90A دارای قابلیت درون یابی حرکتی است. درون یابی حرکتی می تواند محتوای 30 فریم بر ثانیه و 60 فریم بر ثانیه را تا 120 فریم در ثانیه درون یابی کند.ویژگی درون یابی حرکتی (اثر اپرای صابون) در صحنه های اهسته عملکرده بسیار خوبی دارد. اما در صحنه های سریع در حال حرکت ضعیف تر عمل می کند و مصنوعاتی کوچکی ظاهر می شوند که ممکن در بعضی از صحنه موجب حواس پرتی شوند.

درون یابی حرکتی چیست ؟ درون یابی حرکتی قابلیتی است که نرخ فریم ویدئو را افزایش می دهد ، معمولاً تا حداکثر نرخ فریم تلویزیون. این اثر باعث می شود که حرکات نرمتر ، واضح و زنده تر از آنچه که معمولاً از فیلم ها و تلویزیون می بینید به نظر برسد. این ویژگی فقط در شرایطی اهمیت دارد که بخواهید حرکت در فیلم ها را کمی نرم تر جلوه دهید.

نرخ تازه سازی متغیر (VRR)

تلویزیون سامسونگ QN90A از قابلیت FreeSync VRR پشیبانی می کند.این قابلیت برای گیمر ها بسیار قابل اهمیت است چرا که در صورت مجهز بودن تلویزیون به این قابلیت انجام بازی ها برایشان بسیار لذت بخش خواهد بود.نرخ تازه سازی متغیر یا همان VRR باعث کاهش پارگی صفحه می شود، بنابراین بازی ها با سرعت و کیفیت بیشتری ارائه می شوند و این می تواند برای یک گیمر بسیار لذت بخش باشد.

تأخیر ورودی

تلویزیون سامسونگ QN90A تا زمانی که در حالت بازی باشد از تأخیر ورودی بسیار کمی برخوردار است.شما می توانید برای داشتن حرکات صاف و روان در حالت بازی درون یابی حرکتی را فعال کنید.فعال کردن درون یابی حرکتی شاید تأخیر ورودی را افزایش دهد اما مطمئناً انجام بازی را لذت بخش تر میکند.همچنین اگر از تلویزیون به عنوان رایانه استفاده خواهید کرد باید حتماً ورودی را روی PC تنظیم کنید و حالت بازی را فعال کنید.

رزولوشن های پشتیبانی شده تلویزیون سامسونگ QN90A

تلویزیون سامسونگ QN90A از همه رزولوشن های رایج تا 4k @ 120Hz پشتیبانی می کند.علاوه بر این می تواند کروم 4: 4: 4 را در هر رزولوشن پشتیبانی شده ای نمایش دهد. البته به جز 1440p @ 120Hz که نمی تواند آن را نمایش دهد. برای نمایش 4: 4: 4 ، Input Signal Plus را برای ورودی که استفاده می کنید فعال کنید و آن را با عنوان ‘PC’ انتخاب کنید و مطمئن شوید که رایانه شما روی 4: 4: 4 یا RGB تنظیم شده است. برای سیگنال های پهنای باند کامل نیز Input Signal Plus را فعال کنید.

تلویزیون سامسونگ QN90A سازگار با کنسول های پیشرفته

این تلویزیون کیولد سامسونگ می تواند بدون هیچ مشکلی محتوای را از PS5 یا Xbox Series X نمایش دهد.با تنظیم بازی روی «حالت خودکار» حالت تأخیر کم خودکار فعال می شود،بنابراین هنگامی که بازی را از دستگاه سازگار اجرا می کنید تلویزیون به صورت خودکار در حالت بازی قرار خواهد گرفت.البته فعال کردن Anynet+ (HDMI-CEC) در صفحه تنظیمات ‘External Device Manager’ نیز همین کار را انجام می دهد.

تلویزیون های 2021 سامسونگ دارای ویژگی جدیدی هستند که به شما امکان خواهند داد به اطلاعات بازی دسترسی داشته باشید.برای اینکار تنها کافیست دست روی دکمه مکس ریموت نگهدارید تا صفحه «نوار بازی» ظاهر شود.با ظاهر شدن نوار بازی می توانید بدانید که VRR کار می کند یا نه و سایر اطلاعات بازی را نیز در اختیارتان قرار می دهد.

مشخصات ورودی ها

ورودی های تلویزیون سامسونگ QN90A

  • 4 پورت HDMI
  • 2 پورت USB
  • خروجی صوتی نوری دیجیتال
  • دارای تیونر (کابل / مورچه)
  • دارای پورت LAN
  • هر دو ورودی USB نسخه USB 2.0 هستند.

گذرگاه های صوتی QN90A

  • دارای ARC (HDMI 3)
  • پشتیبانی از eARC
  • دریافت سیگنال Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC
  • دریافت سیگنال DTS: X از طریق DTS-HD MA از طریق eARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق ARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق اپتیکال

تلویزیون سامسونگ QN90A از فرمت های صوتی Dolby ، از جمله Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC پشتیبانی می کند. برای کارکردن، حالت HDMI-eARC را فعال کنید و صدای خروجی دیجیتال را روی «Pass-Through» قرار دهید.

کیفیت صدای تلویزیون سامسونگ QN90A

تلویزیون سامسونگ QN90A از کیفیت صدای بسیار خوبی برخوردار است.توان صوتی این تلویزیون کیولد سامسونگ 60 وات است که از طریق چهار کانال ارائه می شود و صدای قوی و فراگیری ایجاد می کند. دارای قابلیت (OTS +) می باشد که اشاء را ردیابی می کند و صدای مناسب با تصویر ارائه می دهد و موجب می شود که شما کاملاً در هر صحنه غوطه ور شوید.تلویزیون سامسونگ QN90A دارای قابلیت SpaceFit Sound نیز می باشد که صدای بهینه شده و مناسب با فضایی که تلویزیون در آن قرار دارد ارائه می دهد.یعنی آن را در هر جای قرار دهید صدای مناسب با آن فضا را ارائه می دهد.همچنین دارای قابلیت Q-Symphon است که به شما امکان خواهد داد همزمان هم صدای تلویزیون و هم صدای سیستم صوتی را داشته باشید.

پاسخ فرکانسی و عملکرده اعوجاج QN90A

تلویزیون سامسونگ QN90A دارای پاسخ فرکانسی بسیار خوبی است.این تلویزیون از مشخصات صوتی بسیار متعادلی برخوردار است و برای اکثر محیط ها بسیار مناسب است.نمی تواند باس زیادی تولید کند اما دارای ویژگی تصحیح اتاق دیجیتال است که می تواند مفید باشد.عملکرده اعوجاج نیز بسیار خوب است و حتی در حداکثر حجم صدا نیز اعوجاج زیاد قابل شنیدن نیست.البته این بسته به محتوا می تواند متفاوت باشد و شاید بعضی ها اصلاً متوجه آن نشوند.

امکانات هوشمند تلویزیون سامسونگ QN90A

تلویزیون سامسونگ QN90A نیز مانند سایر تلویزیون های سامسونگ مجهز به سیستم عامل تایزن می باشد که کارایی بسیار راحتی دارد و دارای برنامه های بسیاری است.این سیستم عامل که در سال 2021 به روز شده است می تواند بدون هیچ مشکلی بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.در این نسخه نیز تبلیغات در صفحه اصلی و فروشگاه برنامه دیده می شود و همچنان راهی برای حذف انها وجود ندارد.از طریق فروشگاه برنامه های سامسونگ می توانید به راحتی به برنامه های بسیاری دسترسی داشته باشید و انها را بر روی این تلویزیون اجرا کنید.

ریموت کنترل تلویزیون سامسونگ QN90A

ریموت کنترل سامسونگ QN90A از لحاظ فیزیکی نسبت به کیولد های 2020 کمی تغییر کرده است.این ریموت طراحی فیزیکی متفاوتی با پلاستیک برس جدید دارد ، اما طرح بندی و دکمه های دسترسی سریع هیچ تغییر نکرده اند همانند ریموت های 2020 هست.همچنین در این ریموت از باتری های یک بار مصرف استفاده نشده است بلکه می توانید انها از طریق کابل USB-C یا با پنل خورشیدی آن در پشت، شارژ کنید. کنترل صوتی با Bixby امکان پذیر است که به شما امکان خواهد داد برنامه ها را باز کنید ، ورودی ها و تنظیمات را نیز تغییر دهید.، اما جستجوی محتوای خاصی در برنامه ها امکان پذیر نیست.

اقلام همراه تلویزیون QN90A

خروج از نسخه موبایل