بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J

تلویزیون سونی A90J

در اینجا تلویزیون سونی A90J را مورد بررسی قرار خواهیم داد که شاهکاری دیگر از برند سونی در 2021 است.این تلویزیون از سری OLED سونی می باشد که دارای کیفیت تصویر فورکی و قابلیت های بسیاری است و از هر نظر بهترین عملکرد را دارد.

تلویزیون سونی A90J شاهکاری به تمام معنا از برند سونی در سال 2021 است.این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 4K می باشد و تصاویری بسیار خیره کننده را برای بیننده ارائه می دهد.این تلویزیون اولد سونی به دلیل برخورداری از پیکسل های خود روشن رنگ مشکی را به بهترین شکل ممکن و با کنتراستی بی نهایت نمایش می دهد.به دلیل کنتراست عالی و طیف گسترده رنگی عملکرد HDR این تلویزیون نیز فوق العاده می باشد.زاویه دید بسیار گسترده ای دارد و می تواند از کناره ها نیز تصاویری واضح و دقیق ارائه دهد.عملکرده بازتاب آن نیز بسیار عالی است.دارای تأخیر ورودی کم و زمان پاسخگویی تقریباً لحظه ای است و این یعنی حرکاتی صاف و روان را ارائه می دهد.از نرخ تازه سازی متغیر (VRR) پشتیبانی نمی کند و این شاید برای گیمر ها کمی نا امید کننده باشد.دارای eARC و دو پورت HDMI 2.1 است و از Dolby Vision نیز پشتیبانی می کند.این تلویزیون اولد نیز مانند سایر اولد دارای خطر سوختگی دائمی است اما می توانید با تماشا کردن محتوای مختلف از چنین مشکلی پیشگیری کنید.

نقاط قوت تلویزیون A90J

  • زاویه دید گسترده
  • کنتراست بسیار عالی
  • ارائه حرکاتی صاف و روان

نقاط ضعف تلویزیون A90J

  • خطر سوختگی دائمی
  • ممکن است برای برخی به اندازه کافی روشن نباشد

تلویزیون A90J که از سری مستر سونی است بالاتر از تلویزیون A80J قرار دارد و با سامسونگ QN90A و اولد ال جی G1 رقابت می کند.

طراحی تلویزیون سونی A90J

تلویزیون سونی A90J مانند سایر تلویزیون های سونی از طراحی بسیار شیک و جذابی برخوردار است.بدنه ای تقریباً باریک دارد و حاشیه آن بسیار نازک است و همین جذابیت آن را چند برابر کرده است.یکی از ویژگی های طراحی این تلویزیون پایه های آن هستند که شما می توانید انها را به دو روش نصب کنید.یکی از این روشها به صورت تخت است که تلویزیون با میز فاصله چندانی نخواهد داشت.در روش دوم تلویزیون از میز فاصله خواهد گرفت و می توانید نوار صوتی را زیر آن قرار دهید.روش سومی نیز در سایز 83 اینچ آن وجود دارد که برای میز های کوچک مناسب است و پایه ها تقریباً در وسط قرار می گیرند.

این تلویزیون به دلیل بدنه باریکی که دارد برای نصب بر روی دیوار نیز بسیار مناست است چرا که فاصله ای بسیار کمی با دیوار خواهد داشت.ورودی ها نیز که در پشت آن قرار دارند یک سری رو به کناره هستند که با نصب بر روی دیوار نیز به راحتی به انها دسترسی خواهید داشت.

پشت A90J

پشت پنل این تلویزیون از جنس فلز است و سایر بدنه از جنس پلاستیک است.پشت آن ساده نیست و دارای برجستگی های عمودی است که جلوه ای متفاوت به آن داده است.این تلویزیون برای مدیریت کابل چیز خاصی ندارد اما در کل کابلها مرتب بنظر می رسند.

کیفیت ساخت کلی تلویزیون بسیار عالی است و استحکام خوبی دارد. پایه ها نیز بسیار مستحکم هستند و در هر دو حالت به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کنند.

قیمت و خرید تلویزیون سونی 83A90J

قیمت و خرید تلویزیون سونی 65A90J

قیمت و خرید تلویزیون سونی 55A90J

کنتراست تلویزیون A90J

تلویزیون سونی A90J به دلیل برخورداری از پنل اولد و پیکسل های خور روشن از کنتراست فوق العاده و تقریباً بی نهایتی برخوردار است.این تلویزیون می تواند سیاهانی بسیار عمیق را ارائه دهد، بنابراین می توانید در اتاقی تاریک نیز از تماشای فیلم های مورد علاقه خود نهایت لذت را ببرید.

روشنایی SDR

تلویزیون سونی A90J از روشنایی SDR بسیار خوبی برخوردار است.این تلویزیون در مقایسه با تلویزیون LED در صحنه های واقعی کمی تیره است و محدود کننده روشنایی خودکار (ABL) موجب می شود صحنه هایی با مناطق روشنایی زیاد به طور کلی کم رنگ شوند بنابراین روشنایی در صحنه های مختلف سازگار نیست.برای داشتن روشنایی بیشتر می توانید حالت تصویر را روی “زنده” تنظیم کرده و تنظیمات پیش فرض را حفظ کنید.با چنین تنظیماتی تصاویر روشن تر می شوند اما خب باعث می شود از کیفیت انها کم شود.

روشنایی HDR

تلویزیون سونی A90J از روشنایی HDR مناسبی برخوردار است.روشنایی HDR این تلویزیون از اکثر اولد ها بهتر است. روشنایی کلی صحنه ها بر روی هدف است و می تواند بیشتر برجسته ها را به نمایش بگذارد.با وجود چنین عملکردی شما می توانید شاهده تصاویری با HDR بسیار عالی باشید و از تماشای انها لذت ببرید.البته مانند SDR سازگاری زیادی در صحنه هایی با سطوح روشنایی متفاوت وجود ندارد،بنابراین این عملکرد می تواند بسته به محتوا متفاوت باشد.برای داشتن روشنایی بیشتر نیز می توانید تقویت کننده کنتراست را روی ” High ” ،اوج روشنایی را ” High ” ،کنتراست، روشنایی و گاما را روی “حداکثر” و روشنایی ترجیح داده شده (Brightness Preferred) را در منوی HDR Tone Mapping تنظیم کنید. روشنایی HDR در حالت بازی نیز مانند حالت خارج از بازی است و تفاوت چندانی ندارد.تنها روشنایی در حالت بازی کمی کمتر است به خصوص در صحنه های واقعی.

روشنایی : روشنایی به حداکثر میزان روشنایی تلویزیون اشاره دارد. روشنایی بیشتر به این معنی است که تلویزیون می تواند تصویر را روشن تر نشان دهد ، که می تواند به دیده شدن در یک اتاق روشن کمک کند ، یا برجسته های کوچک را در HDR برجسته کند.

یکنواختی خاکستری و یکنواختی سیاه

تلویزیون سونی A90J از یکنواختی خاکستری بسیار خوبی برخوردار است.تمام صفحه نمایش بسیار یکنواخت بنظر می رسد و هیچ کثیفی در صفحه نمایش دیده نمی شود.در صحنه های تاریک نیز یکنواخت باقی است و هیچ مشکلی ندارد.عملکرده یکنواختی مشکی نیز فوق العاده است.این تلویزیون می تواند پیکسل های جداگانه را به طور کامل خاموش کند تا به یکنواختی کامل مشکی برسد،بنابراین یکنواختی مشکی آن بسیار عالی است و هیچ مشکلی ندارد.

یکنواختی خاکستری : یکنواختی خاکستری نشان می دهد که یک تلویزیون چقدر می تواند یک رنگ واحد و یکنواخت را روی صفحه نمایش حفظ کند. مشکلات یکنواختی ممکن است شبیه لکه های تیره تری در اطراف صفحه به نظر برسد ، گوشه ها و لبه ها به ویژه تیره تر از آنچه که باید نشان داده شوند.

یکنواختی سیاه : یکنواختی سیاه به توانایی تلویزیون در نمایش سیاه و سفید به طور مساوی در صفحه نمایش اشاره دارد.یکنواختی کامل سیاه به این معنی است که سایه ها ، آسمان های شبانه و اشیا سیاه کاملاً سیاه بنظر برسند.

زاویه دید تلویزیون a90j

تلویزیون سونی a90j از لحاظ زاویه دید نیز بسیار عالی است و عملکرده بسیار خوبی دارد.این تلویزیون می تواند در زاویه های غیر مستیقم نیز تصاویری واضح و دقیقی ارائه دهد.بنابراین با این تلویزیون بیننده در هر زاویه ای می تواند شاهده بهترین تصاویر باشد.پس می توان گفت که این تلویزیون یکی از بهترین گزینه ها برای تماشای دسته جمعی و نشیمن های با مبلمان گسترده است.

بازتاب نور تلویزیون سونی A90J

این تلویزیون اولد سونی دارای عملکرده انعکاسی بسیار خوبی است.یعنی می تواند به خوبی انعکاس های مستقیم و غیر مستقیم را پخش کند.همچنین به خوبی از پس تابش های خیره کننده نیز بر می آید برای مقابله با نور های متوسط هیچ مشکلی ندارد.پس شما می توانید در هر شرایط نوری از تماشای تلویزیون لذت ببرید.

a90j با پشتیبانی از فرمت های مختلف

طیف رنگی و حجم رنگی تلویزیون ال جی a90j

تلویزیون سونی a90j از طیف رنگی بسیار خوبی برخوردار است.این تلویزیون طیف رنگی بسیار خوبی برای محتوای hdr دارد و تقریباً از فضای رنگ متداول DCI P3 استفاده می کند.حجم رنگی آن نیز تقریباً مناسب است و تنها با رنگ های روشن کمی مشکل دارد.

خطر سوخت دائمی

تلویزیون سونی A90J نیز مانند سایر تلویزیون های اولد در معرض سوخت دائمی قرار دارد.اما شما می توانید به راحتی و تنها با تماشا کردن به محتوای مختلف مانع سوختگی دائمی آن شوید.اما در صورتی که در طول روز تلویزیون را بر روی یک کانال قرار دهید احتمال سوختگی بسیار خواهد بود و لوگوی کانال در صورت عوض کردن کانال نیز باقی خواهد ماند و این شاید کمی آزار دهنده باشد.البته ظاهراً ویژگی های مانند Pixel Shift و Panel Refresh برای کاهش سوختگی وجود دارد.

خطر سوختیگی دائمی (Permanent Burn-In Risk) چیست ؟ خطر سوختگی دائمی به احتباس دائمی تصویر گفته می شود که معمولاً در اثر گذاشتن یک تصویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود. تصاویر ‘سوخته’ هستند و مانند لکه ها هنگام پخش محتوای دیگر برای همیشه قابل مشاهده خواهند بود.برای مثال ممکن است شما بیشتر اوقات تلویزیون را بر روی یک کانال نگهدارید که در این صورت بعد از مدتی ارم آن کانال ثابت می شود و در صورت تغییر کانال نیز ارم آن باقی خواهد ماند.

زمان پاسخگویی تلویزیون سونی A90J

این تلویزیون سونی 2021 دارای زمان پاسخگویی بسیار خوبی است .در اکثر حرکات تصاویر بسیار صاف بنظر می رسند و هیچ مشکلی ندارند.با این حال نیز ممکن است در بعضی از صحنه ها تاری کمی دیده شود اما باز هم عالی می باشد و مطمئناً انجام بازی را برایتان لذت بخش می کند.

درج قاب سیاه (BFI)

درج قاب سیاه (BFI) یکی دیگر از ویژگی های تلویزیون سونی a90j است.این قابلیت با قرار دادن قاب های مشکی در محتوا در فواصله منظم که معمولاً با نرخ فریم محتوا مطابقت دارد، باعث کاهش تار شدن حرکت می شود.برای فرکانس BFI 120Hz ، باید Motionflow را روی “Custom” و Clearness را روی “1” یا “2” تنظیم کنید.برای 60Hz نیز Clearness را روی “3” (حداکثر) تنظیم کنید.

درون یابی حرکت

درون یاب حرکتی که به اثر اپرای صابون نیز معروف است قابلیت دیگر تلویزیون سونی a90j می باشد.این قابلیت محتوای با نرخ فریم پایین را تا 120 هرتز درون یابی می کند و باعث می شود حرکت هموارتر بنظر برسد.این قابلیت در صحنه ها کند عملکرده خوبی دارد اما در صحنه های سریع یا عکس های متحرک عملکرده آن ضعیف تر است و مصنوعاتی در آن دیده می شود.برای استفاده از این قابلیت Cinemotion را روی “High” و Smoothness را روی حداکثر تنظیم کنید.

درون یابی حرکتی چیست ؟ درون یابی حرکتی قابلیتی است که نرخ فریم ویدئو را افزایش می دهد ، معمولاً تا حداکثر نرخ فریم تلویزیون. این اثر باعث می شود که حرکات نرمتر ، واضح و زنده تر از آنچه که معمولاً از فیلم ها و تلویزیون می بینید به نظر برسد. این ویژگی فقط در شرایطی اهمیت دارد که بخواهید حرکت در فیلم ها را کمی نرم تر جلوه دهید.

تأخیر ورودی

تلویزیون سونی a90j از تأخیر ورودی کمی برخوردار است شاید کمی بیشتر از سایر تلویزیون های بالارده سایر رقیبا باشد اما باز هم خوب است.البته در حالت خارج از بازی تأخیر ورودی تا حدی افزایش می یابد ولی در حالت بازی عملکرده خوبی دارد و رازی کننده است.همچنین برای دریافت تأخیر ورودی کمتر می توانید از حالت تصویر «بازی» یا «گرافیک» استفاده کنید.

رزولوشن های پشتیبانی شده

تلویزیون سونی A90J از رزولوشن های رایج از جمله 4k @ 120Hz پشتیبانی می کند.اما از رزولوشن 1440p @ 120Hz پشتیبانی نمی کند. هنگام تلاش برای نمایش 4: 4: 4 در فرکانس 1440p @ 120Hz بر روی لپ تاپ ، صفحه نمایش ما سیاه شد ، بنابراین نمی توانیم تأیید کنیم که فریم ها را رد می کند یا نه. برای عملکرد صحیح chroma 4: 4: 4 ، ‘فرمت پیشرفته’ باید در منوی فرمت سیگنال HDMI فعال شود و حالت تصویر روی ‘بازی’ یا ‘گرافیک’ تنظیم شده است. ‘فرمت پیشرفته’ نیز برای دستیابی به سیگنال های پهنای باند کامل مورد نیاز است.

سازگاری تلویزیون سونی a90j با کنسول های بازی

تلویزیون سونی A90J از بعضی از رزولوشن های سازگار با کنسول های بازی پشتیبانی می کند. اما خب از رزولوشن های مانند 1440p @ 120Hz و یا VRR پشتیبانی نمی کند.علاوه بر این ALLM ندارد اما می تواند به صورت خودکار با دستگاه های سازگار سونی مانند PS5 به حالت ‘بازی’ تغییر کند، اما متأسفانه این ویژگی با Xbox کار نمی کند.

مشخصات ورودی ها

ورودی های تلویزیون سونی A90J

  • 4 پورت HDMI
  • 3 پورت USB
  • 1 خروجی صوتی نوری دیجیتال
  • 1 خروجی آنالوگ صدا 3.5 میلی متر
  • 1 تیونر (کابل / مورچه)
  • شبکه محلی کابلی (LAN)
  • 1 IR In

گذرگاه های صوتی

  • دارای ARC (HDMI 3)
  • پشتیبانی از eARC
  • دریافت سیگنال Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC
  • دریافت سیگنال DTS: X از طریق DTS-HD MA از طریق eARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق ARC
  • دریافت سیگنال 5.1 DTS از طریق ARC
  • دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق اپتیکال
  • دریافت سیگنال 5.1 DTS از طریق نوری

کیفیت صدای تلویزیون سونی A90J

تلویزیون سونی A90J از پاسخ فرکانسی بسیار خوبی برخودار است. این بیشتر به دلیل عدم وجود بیس است. در حالی که گفت و گو باید خوب به نظر برسد و تلویزیون بسیار بلند شود ، همچنین فشرده سازی زیادی در حجم های بالاتر وجود دارد که منجر به پمپاژ می شود.عملکرد اعوجاج نیز مناسب است. در بیشتر سطح صدا اعوجاج چندانی وجود ندارد ، اما در حداکثر حجم ، صدا کاملاً مخدوش می شود.

این تلویزیون اولد سونی از توان صوتی 60 وات برخوردار است که به صورت فراگیر از طریق 4 اسپیکر ارائه می شود و در هر گوشه ای به گوش بیننده می رسد.همچنین دارای قابلیت های دیگری است که کیفیت صدا را بسیار بهبود بخشیده اند.

امکانات هوشمند تلویزیون سونی A90J

تلویزیون هوشمند سونی مدل A90J مجهز به سیستم عامل Google TV است که جایگزین Android TV شده است.استفاده از این پلتفرم بسیار راحت است و به صورت روان اجرا می شود.فروشگاه Google Play با برنامه های متعددی که در دسترس دارد به شما امکان می دهد که به راحتی به بسیاری از سرگرمی ها و فیلم ها دسترسی داشته باشید و از مشاهده انها لذت ببرید. همچنین با اجازه ورود به همه برنامه های پرکاربرد خود از هاب هوشمند ، جایی که همه محتوای شما را سازماندهی می کند ، همه چیز را ساده می کند.اما این پلتفرم دارای تبلیغات در صفحه اصلی و فروشگاه برنامه ها است که متأسفانه راهی برای حذف انها وجود ندارد و باید انها را تحمل کنید.

کنترل از راه دور تلویزیون سونی A90J

تلویزیون سونی A90J دارای ریموت کنترل هوشمند است.این ریموت کنترل هوشمند دارای کلید های میانبری است که به شما امکان می دهند به راحتی به برنامه های چون YouTube ، Prime Video و + Disney دسترسی داشته باشید.همچنین شما می توانید از این ریموت مانند یک ریموت جهانی استفاده کنید.البته این ویژگی بسته به دستگاه و منطقه می تواند متفاوت باشد. با برنامه Android TV Remote کار می کند.از ویژگی فرمان صوتی می توان برای تغییر ورودی، میزان صدا، تنظیمات خاص و جستجو در برنامه ها استفاده کرد.این ریموت همچنین دارای نور پس زمینه جدید و فعال شده با حرکت است که به شما امکان می دهد دکمه ها را در تاریکی نیز مشاهده کنید.در صورت در دسترس نبودن ریمون نیز دکمه ای در سمت چپ و عقب تلویزیون قرار دارد که به کمک آن می توان تلویزیون را کنترل کرد.

اقلام همراه تلویزیون سونی A90J

برای مشاهده بررسی تخصصی G1 اینجا کلیک کنید

برای مشاهده بررسی تخصصی A80J اینجا کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل