بررسی تخصصی تلویزیون سونی X80K

تلویزیون سونی X80K

در اینجا به بررسی تخصصی تلویزیون سونی X80K خواهیم پرداخت که از محصولات جدید کمپانی خوش آوازه ی سونی در سال 2022 می باشد.این محصول به دلیل کیفیت تصویر بالا و طراحی زیبا و شیک خود توانسته جایی در بازار فروش برای خود اختصاص دهد و توجه بسیاری از کاربران را به سمت خود بکشاند. محصول نام برده شده جایگزینه تلویزیون X80J سری 2021 معرفی شده است. این تلویزیون دارای صفحه نمایش LED می باشد و تصاویر را با کیفیت 4K پردازش می کند، کیفیت تصویری 4K ماحاصل 2160*3840 پیکسل است که این حجم زیاد پیکسل ها در کنار قابلیت های دیگر کیفیت تصویری هر محتوای را با کیفیت 4K نشان می دهند، محصول ذکر شده از پنل IPS بهره می برد این قابلیت پرکاربرد نقش زیاد را در بالا بردن کیفیت تصویری پیاده می کند این پنل از زاویه ی دیده گسترده برخوردار است و همین طور روشنای بیشتری به صفحه نمایش می بخشد که سبب می شود تا حس خوبی از تما شای تلویزیون به بیننده القاء شود. تلویزیون X80K دارای نور پس زمینه ی Direct LED می باشد که کنتراست بالای دارد و روشنایی بیشتری به صفحه نمایش می تاباند، نرخ نوسازی تصاویر 50 هرتز است که منجر می شود تا صحنه های سریع درون فیلم ها را بدون هیچ گونه تاری ببینید، پردازانده مورد استفاده در این تلویزیون K HDR processor X1™ 4 است، پردازنده قدرتمند ما از الگوریتم های پیشرفته برای کاهش نویز و افزایش جزئیات استفاده می کند با این پردازشگر هر محتوایی را می توانید با کیفیت 4K تماشا کنید چون کنتراست بالا و همین طور تولید رنگ های واقعی را برای نمایشگر فراهم می کند. این تلویزیون هم مثل بقیه ی محصولات دیگر سونی در سال 2022 به صورت کاملا اسمارت (هوشمند) طراحی شده است تا کاربران به راحتی از تلویزیون خود استفاده کنند. یک تلویزیون خوب فقط شامل کیفیت تصویری عالی نمی شود در کنار کیفیت تصویری بالا باید از کیفیت صدای عالی و همه جانبه نیز پشتیبانی کند که تلویزیون سونی X80K از در این مورد نیز بسیار خوب است.این نمایشگر دارای بلندگو های دو کاناله است که هر کدام قدرت خروجی 10 وات را دارند و در مجموع صدای 20 واتی را ارائه می دهند..همچنین با قابلیت های دیگر که دارد صدای واضح و همه جانبه را برای مخاطبین فراهم می کند تا نهایت لذت را از تماشای تلویزیون سونی X80K ببرند. 

برای مشاهده سایزهای موجود تلویزیون سونی X80K اینجا کلیک کنید

نقاط قوت تلویزیون سونی X80K 

نقاط ضعف تلویزیون سونی X80K 

طراحی و یزاین تلویزیون سونی X80K 

کمپانی خوش فرم سونی هر سال محصولات با کیفیت تری نسبت به سال های قبل به بازار عرضه می کند و همین طور با برند های بزرگ لوازم خانگی رقابت نزدیکی دارد. این شرت نام آشنا برای کاربران برای طراحی و دیزاین محصولاتش ارزش بالایی قائل است، سونی خوب می داند که مخاطبین امروزه به طراحی محصولات خانگی از جمله تلویزیون اهمیت بالایی می دهند چون این محصولات نقش زیادی در مدرن و آراسته بودن منازل ایفا می کنند، معمولا امروزه مردم به طراحی باریک تلویزیون خیلی اهمیت می دهند در همین راستا طراحان سونی تلویزیون X80K را بسیار نازک و دلنشین طراحی کردند تا در هر دیزاینی گنجانده شود، دورتا دور صفحه نمایش تلویزیون را فریم خیلی نازیکی احاطه کرده این فریم خیلی کم است و مخاطبین از حداکثر صفحه نمایش برخوردارند، پایه های دو شاخه ای وزن تلویزیون را به دوش می کشند این پایه ها ظرافت خاصی به تلویزیون ما می بخشند و همچنین تعادل تلویزیون را نیز به خوبی حفظ می کنند، تلویزیون سونی X80K به دلیل نازک بودن و وزن کمی که دارد می تواند یک گزینه ی عالی برای نصب بر روی دیوار باشد که این طوری فضای بیشتری در اختیاتان قرار میگیرد و همینطور جلوه ی بسیار آراسته و زیبا به نشیمن تان می دهد. 

پشت تلویزیون

پشت تلویزیون سونی X80K دارای یک طرح شطرنجی است که پشت محصول را قشنگ کرده، ورودی های تلویزیون روی پهلو در پشت تلویزیون قرار گرفته اند که اگر تلویزیون را بر روی دیوار هم نصب کنیم بازم دسرسی به آنها آسان است، در پشت هر پا گیره هایی برای مدیریت کابل وجود دارد که اینطوری از به هم ریخته گی کابل ها پشت تلویزیون جلوگیری می کند. 

کیفیت ساخت تلویزیون سونی X80K 

تلویزیون سونی X80K کیفیت ساخت مفید و مناسبی دارد یعنی دقیقا همون چیزی که شما از سونی انتظار داشتید، پایه ها جنس شون فلز است و از استحکام بالای برخوردارند و از محصول مذکور نیز به خوبی پشتیبانی می کنند، خود تلویزیون کاملاً از پلاستیک ساخته شده است که به خوبی در کنار هم قرار گرفته است و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد.

کنتراست تلویزیون سونی X80K 

تلویزیون نام برده شده دارای کنتراست خوبی است و سعی می کند تا فیلم ها را با بیشترین جزئیات بر روی صفحه ی نمایش بیاورد و بعضی فناوری ها از جمله HDR به بهبود کنتراست بالا کمک می کنند.

روشنایی SDR  

تلویزیون سونی X80K از حداکثر روشنای SDR بهره می برد و برای فضا های با روشنای زیاد بسیار مناسب است، خوشبختانه روشنایی خود را در صحنه های مختلف به طور مداوم حفظ می کند، لازم به ذکر است که اگر آن را در مقابل پنجره قرار دهید، آنقدر روشن نمی شود که با تابش خیره کننده زیادی مقابله کند.

روشنایی HDR در تلویزیون سونی X80K 

روشنایی HDR در این تلویزیون خارق العاده است و خیلی بیشتر از روشنایی SDR است، برای برجسته ‌سازی و ارائه یک تجربه رضایت ‌بخش فناوری HDR بسیار مفید واقع شده است، روشنایی EOTF را به خوبی دنبال می کند و هر محتوای را با بالا ترین کیفیت 4K پردازش می کند، اما برخی از صحنه های روشن همچنین در اوج روشنایی یک رول آف شدید وجود دارد باعث از بین رفتن بعضی جزئیات با هایلایت های روشن می شود. اگر تصویر را خیلی کم نور دیدید، سعی کنید از حالت تصویر HDR “Vivid” با کنتراست و روشنایی در حداکثر خود استفاده کنید و دمای رنگ را روی “Cool” تنظیم کنید. همانطور که در این EOTF دیده می شود، این منجر به یک تصویر خیلی روشن تر می شود تا مخاطبین از تماشای فیلمو برنامه های خود لذت ببرند.

روشنای HDR در حالت بازی

روشنایی HDR در حالت بازی همانند خارج از آن فوق العاده است و هیچ تفاوت قابل مشاهده ای وجود ندارد.

عملکرد یکنواختی خاکستری تلویزیون سونی X80K 

تلویزیون سونی X80K دارای یکنواختی خاکستری بسیار عالی است که در اکثر موارد ما صفحه نمایش یکنواخت می بینیم که برای تماشای ورزش یا استفاده از آن به عنوان مانیتور کامپیوتر خیلی خوب است. با این حال، در گوشه‌ها رنگ‌بندی وجود دارد، و کمی جلوه صفحه نمایش کثیف در مرکز دیده می‌شود که می‌توانید با ورزش‌هایی که سطوح بازی بزرگی با همان رنگ دارند، مانند هاکی، متوجه آن شوید اما در کل در اکثر صحنه ها عملکرد یک نواختی خوبی دارد.

یکنواختگی مشکی تلویزیون سونی X80K 

متاسفانه تلویزیون سونی X80K دارایی یکنواختگی مشکی خوبی نمی باشد، سمت راست پایین صفحه نمایشگر تکه تکه به نظر می رسد زیرا نور پس زمینه قابل توجهی است، اما هیچ جای نگرانی نیست چون کنتراست بالای آن این عیب را تا حدودی می پوشاند و بیننده متوجهی آن نمی شود. 

زاویه ی دید تلویزیون سونی X80K 

تلویزیون سونی X80K به لطف بهره مند بودند از پنل IPS زاویه ی دیده فوق العاده ای دارد. حتی اگر صفحه نمایش در زوایای واقعاً باز تیره‌ تر به نظر می‌رسد، خوشبختانه همچنان برای تماشای تلویزیون در آرایش صندلی‌های وسیع به اندازه کافی خوب است.

بازتاب نور تلویزیون سونی X80K 

مدیریت بازتاب نور خوشبختانه عالی است، اگر چند لامپ در اطراف داشته باشید خوب است و مشکلی ندارد، و همین طور در مقابل نور های ضعیف و متوسطی که از پنجره هم می آیند مشکلی ندارد اما وقتی انعکاس‌های خیلی قوی از پنجره می‌ آیند مشکل دارد.

تلویزیون 2022 سونی مدل X80K با پشتیبانی از فرمت های گوناگون

طیف رنگی و حجم رنگی تلویزیون X80K 

تلویزیون سونی X80K دارای طیف رنگی خوبی برای محتوای HDR است. طیف وسیعی از رنگ‌ها را در فضای رنگی رایج DCI-P3 نشان می‌دهد، اما در آینده مقاوم نیست زیرا پوشش وسیع ‌تری از Rec را پوشش می‌دهد. فضای رنگی 2020، که محتوای بیشتری شروع به استفاده از آن خواهد کرد. متأسفانه، نگاشت تن خاموش است، بنابراین برخی از رنگ ها، به خصوص در Rec، دقیق به نظر نمی رسند. حجم رنگ در تلویزیون X80K بد نیست، زیرا رنگ ها به روشنی سفید خالص می شوند. با این حال، با وسعت رنگ ناقص محدود شده است و به دلیل نسبت کنتراست بالا قابل جبران است.

خطر سوختگی تلویزیون سونی X80K 

اگرچه برخی از پنل‌های نوع IPS ممکن است از حفظ موقت تصویر رنج ببرند، اما به نظر نمی ‌رسد که این امر در تلویزیون سونی X80K همانطور که در آزمایش طولانی‌ مدت ما دیده می‌شود، پس نگران سوختگی دائمی آن نباشید.

زمان پاسخگویی تلویزیون سونی X80K 

محصول ذکر شده داری زمان پاسخگویی مناسبی می باشد و بخاطره کنتراست خوبی که دارد صحنه های عالی را به نمایش در میاورد، البته در صحنه های خیلی سریع کمی دنباله ی تاری در پشت اجسام وجود دارد که آن هم زیاد جلب توجه نیست و باعث حواس پرتی مخاطبین نمی شود. 

درون یابی حرکتی

تلویزیون سونی X80K دارای درون یابی حرکتی خارق العاده است که محتوای با نرخ فریم پایین را تا 60 فریم بر ثانیه می رساند، در صحنه هایی با حرکت آهسته به خوبی کار می کند، اما زمانی که حرکت خیلی زیادی شود یک کمی به مشکل می خورد که البته زیاد جدی نیست، این تلویزیون برخلاف سایر تلویزیون‌ها، در واقع با صحنه‌های شلوغ‌ تر درون ‌یابی را متوقف نمی‌ کند، بنابراین مصنوعات زیادی وجود دارد.

درج قاب سیاه (BFI) 

تلویزیون سونی X80K دارای یک ویژگی اختیاری نور پس‌زمینه استروبینگ است که معمولاً به عنوان درج قاب سیاه شناخته می‌شود تا ماندگاری تاری را کاهش دهد. این نمایشگر فقط با فرکانس 120 هرتز سوسو می زند که باعث تکرار تصاویر با محتوای 60 فریم بر ثانیه بر اساس فرکانس‌هایی است که در BFI می شود.

تاخیر ورودی

تلویزیون سونی X80K دارای تاخیر ورودی کمی می باشد و برای تجربه ی یک بازی ایده ال و لذت بخش بسیار مناسب می باشد می ‌توانید ویژگی درون ‌یابی حرکتی را فعال کنید، اما بر تأخیر ورودی تأثیر منفی می‌گذارد و آن وقت برای بازی نمی تواند مناسب باشد.

رزولوشن های پشتیبانی شده تلویزیون سونی X80K 

تلویزیون سونی مدل X80K از تمام وضح های معمول k @ 60Hz4 پشتیبانی می کند، کروما مناسب 4:4:4 را با سیگنال های P1080 و4K نمایش می دهد که برای متن واضح مهم است اما آن را به درستی با سیگنال های P1440 نمایش می دهد.

سازگاری با کنسول بازی های پیشرفته

از آنجایی که Sony X80K به پهنای باند HDMI 2.0 و نرخ رفرش 60 هرتز محدود شده است، نمی تواند هیچ بازی ای از Xbox Series X یا PS5 را بالاتر از 4k @ 60Hz اجرا کند. حالت تأخیر کم خودکار، هنگامی که بازی را از یک دستگاه سازگار راه اندازی می کنید، تلویزیون را به حالت بازی تغییر می دهد تا پارگی صفحه را کاهش دهد.

مشخصات ورودی

ورودی های تلویزیون سونی X80K 

گذرگاه های صوتی

به لطف پشتیبانی از EARC، می‌توانید یک گیرنده را وصل کنید و با اتصال مستقیم منابع به تلویزیون، صدای باکیفیت بدون تلفات را منتقل کنید. 

کیفیت صدا تلویزیون سونی X80K 

تلویزیون سونی X80K به لحاظ قدرت خروجی صدا در حد متوسطی قرار دارد که البته سونی این موضوع را با به کارگیری قابلیت های تقویت کننده صدا جبران کرده است. توان خروجی صدای این تلویزیون برابر 20 وات است. وجود سیستم صوتی X-Balanced در کنار Bass Reflex نیز از دیگر ویژگی های بخش صدای این تلویزیون است. سیستم صوتی 2 کاناله تلویزیون 65X80K  سونی شامل دو بلندگوی Full Range (Bass Reflex) است. 

اعوجاج صدا

متاسفانه عملکرد اعوجاج قابل توجه نیست. در سطوح گوش دادن متوسط، اعوجاج زیادی وجود ندارد، اما در محدوده متوسط و سه برابر در حداکثر صدا، اعوجاج بسیار بیشتری وجود دارد.

قابلیت های هوشمندی تلویزیون سونی X80K 

تلویزیون سونی مدل X80K به صورت کاملا هوشمند طراحی شده است و از قابلیت های بسیار خوبی بهره می برد که همهگی آنها در راستای راحتی وآسایش شما صورت میگیرد. محصول نام برده شده فراتر از یک نمایشگر برای تماشای فیلم است این تلویزیون دارای رابط Google TV است که می توانید مثل موبایل هوشمند تا به در دنیایی اینترنت به جستوجو به پردازید، تلویزیون سونی از تکنولوژی BRAVIA Cam بهره می برد. پشتیبانی از این دوربین (مدل CMU-BC1) امکان آنالیز و تشخیص افراد، و همچنین میزان فاصله و ویدئو چت را فراهم ساخته است. 

ریموت کنترل تلویزیون سونی X80K 

سونی یک کنترل از راه دور باز برای تلویزیون های سال 2022 طراحی کرده است. این ریموت ظاهر کوچیکتر و شیک تری نسبت به مدل های سال 2021 و قدیمی تر دارد و فاقد صفحه ‌نمایش است، درعوض باید دکمه ‘123’ را فشار دهید تا یک numpad مجازی روی صفحه ظاهر شود. این ریموت دارای یک میکروفون داخلی برای کنترل صدا است و می‌ توانید از آن بخواهید که اکثر خواسته‌ های رایج از جمله تعویض ورودی‌ ها، باز کردن برنامه‌ ها و تغییر تنظیمات خاصی مانند روشنایی را انجام دهد. 

اقلام همراه تلویزیون سونی X80K 

خروج از نسخه موبایل