بررسی تکنولوژی های مهم در یخچال ها

بررسی تکنولوژی های مهم یخچال

مقدمه

در اینجا به بررسی تکنولوژی های مهم در یخچال ها خواهیم پرداخت و شما را با عملکرد آنها آشنا خواهیم کرد پس اگر مایلید در این مورد بیشتر بدانید ما را همراهی کنید.می توان گفت که یخچال در زندگی امروزه انسان ها نقش بسزایی دارد و هر خانه ای برای گذراندن زندگی خود نیاز به یخچال دارد زیرا هر انسان برای ادامه زندگی خود به مواد غذایی نیاز دارد و در نتیجه بری نگهداری مواد غذایی نیاز به یخچال امری طبیعی است اما اینکه هر انسان بسته به نیاز خود از چه یخچالی استفاده می کند فرق می کند. شرکت های زیادی در حال تولید این محفظه کاربردی هستند که بسیاری از آن ها در این زمینه موفق بودند و توانستند نوآوری های زیادی بسته به نیاز انسان ها در ساخت آن بوجود بیاورند. بنابراین یخچال جزء دستگاه های کم استفاده در این زمان نیست و همین باعث شده طراحان کمپانی ها دست به خلق تکنولوژی بسیار پیشرفته و کاربردی بزنند در این مقاله قصد داریم به فناوری های مهمی که در یخچال ها استفاده شده بپردازیم پس با ما همراه باشید.

بررسی تکنولوژی های مهم در یخچال ها

تاریخچه یخچال ها و اولین آنها چگونه بودند؟

تاریخچه یخچال به خیلی سال ها قبل برمیگردد شاید از زمانی که انسان ها به این نتیجه رسیدند که مواد غذایی شان در گرما فاسد می شوند و احساس نیاز به وجود جایی سرد برای نگهداری مواد غذایی کردند.اما سوالی که بوجود می آید این است که آیا از همان ابتدا آن ها دستگاهی مکانیکی برای سرد نگه داشتن مواد غذایی خود داشتند؟مطمئنا جواب این سوال خیر است، از این رو به خنک کردن مواد غذایی با استفاده از یخچال های طبیعی پرداختند و قبل از پیدایش تکنولوژی به استفاده از یخچال های طبیعی مانند غار های زیر زمینی، چاه های موجود در یخ ،سرد آب ها روی آوردند.این اطلاعات به ما این را نشان می دهند که از قدیم مردم برای استفاده از مواد غذایی و ادامه زندگی به صورت متمدن نیاز به وجود یخچال و جا های خنک و سرد برای نگهداری مواد غذایی خود داشتند. می توان گفت یکی از اولین یخچال ها، برف چال ها و یخ های موجود در کوه ها و اطراف محل زندگی انسان ها بود که انسان مواد غذایی از جمله اقلام گوشتی را در آن ها قرار می دادند تا از فاسد شدن آن ها جلوگیری کنند. این یخچال های برفی به سبب اینکه در جاهایی از کوه ها بوجود می آمدند که در معرض نور آفتاب نبودند دیرتر از قسمت های دیگر برف ذوب می شدند و در نتیجه در تابستان این قسمت ها قابل استفاده بودند و از سرمای زیادی برخوردار بودند که جای مناسبی برای نگهداری مواد غذایی بودند. یا مثلا چاه های آب در نزدیکی محل زندگی انسان ها وجود داشت جای مناسبی برای نگهداری مواد غذایی به سبب خنک بودن داخل آن بود. در این چاه ها که به علت دور بودن آب کف آن از تابش مستقیم نور خورشید همیشه خنک بودند با قرار گذاشتن مواد غذایی در پایین چاه همیشه آن ها را خنک نگه می داشتند و از فاسد شدن آن جلوگیری می کردند. 

مشاهده مقاله معرفی بهترین برندهای تولید کننده یخچال

تاریخچه یخچال ها و اولین آنها چگونه بودند؟

یخچال چیست و چگونه کار می کند؟ 

اگر بخواهیم طرز کار یخچال به صورت خلاصه و ساده توضیح دهیم می توان گفت که یخچال ها با جذب گرمای مواد غذایی سعی در خنک نگهداشتن آن ها می کنند و از فاسد شدن آن ها جلوگیری می کنند. همانطور که میدانید مواد غذای و اقلام خوردنی که در معرض فاسد شدن قرار دارد همیشه گرما به سرعت فاسد شدن آن ها می افزاید چرا که باکتری و میکروب ها همیشه در معرض گرما و هوای آزاد زود تر رشد می کنند و مواد غذایی را از بین می برند به همین سبب برای اینکه ما از این امر جلوگیری کنیم یا از سرعت آن کم کنیم مجبور به نگهداری آن ها در فضایی دور از گرما و هوای آزاد می شویم اما با توسعه شهر نشینی و دوری مردم از منبع های یخچال های طبیعی باید هر کس این فضا را در خانه خود داشت که داشتن این منبع ها در خانه امری سخت و تقریبا امکان ناپذیر بود از این رو در سال 1748 اولین یخچال بدست ویلیام کولین ساخته شد که به پدر یخچال شناخته شد اما نکته قابل توجهی که در این امر قابل بحث است اختراع مبرد به دست ابن سینا دانشمند ایرانی در قرن 11 هجری بود که تاثیر بسزایی در اختراع یخچال داشت از آن پس دانشمندان برای کامل کردن یخچال ها شروع به کار کردند که در سال های 1841 و 1853 یخچال های بهتری ارائه شدند. 

مشاهده انواع یخچال های موجود در بازار

آشنایی با تکنولوژی یخچال ها امروزی

فناوری با سرعتی خارق العاده به پیش می ‌رود و هر روز با ابداعی نو بشر را به شگفتی وا می دارد. تمامی برند های جهانی تولید کننده ی لوازم خانگی از جمله یخچال و فریزر همواره در تلاش هستند که با افزودن انواعی از آپشن های متفاوت به محصولاتشان امتیاز انحصاری بودن کالا را دربازار به دست آورند. جدیدترین تکنولوژی یخچال های امروزی را در این مبحث بررسی می نماییم. 

موتور اینورتر خطی یخچال

مصرف برق زیاد در کمپرسور های معمولی تولید‌کنندگان را بر آن داشته که فناوری‌ های جدید را با هدف افزایش کیفیت و پایین آوردن انرژی مصرفی لوازم خانگی در خدمت بگیرند. کمپرسور خطی برخلاف کمپرسور معمولی حتی در زمانی که دما به درجه ی ثابتی می رسد، خاموش نمی شود. علاوه بر آن این کمپرسور نوعی تکنولوژی می باشد که در زمان های مختلف می تواند با سرعت موتور تا 40 درصد در مصرف برق یخچال صرفه جویی نمایید. نحوه کار کمپرسور اینورتر که تکنولوژی اینورتر دارد مانند شتاب دهنده اتومبیل ها می باشد. زمانی که ماشین به سرعت بیشتر نیاز داشته باشد شتاب بیشتر هم مورد نیاز خواهد بود و بالعکس. در ماه های گرم تابستان که سرمای بیشتری مورد نیاز می باشد، کمپرسور با نهایت توان خودش کار می کند تا سرمای مورد نیاز را تامین نماید، در نتیجه برق بیشتری نیز مصرف می شود. اما در فصول سرد که بار سرمایی کمتر می باشد، کمپرسور نیز قدرت و برق کمتری استفاده می نماید. این نوع کمپرسور ها حتی تفاوت دمای میان شب و روز در تابستان را نیز تشخیص می دهند و شب ها با سرعت کمتری کار می کنند و انرژی کمتری مصرف می نماید.

 

بررسی تکنولوژی های مهم در یخچال ها : موتور اینورتر خطی

سیستم گردش هوای چندگانه یا multi airflow 

سیستم گردش هوا از چند دریچه تشکیل شده است که هر کدام از این دریچه ‌ها در زیر یکی از قفسه‌ های یخچال قرار گرفته ‌اند و هوای خنک را به طور یکسان وارد طبقات مختلف می‌ کنند. یکی از مزیت ‌های سامانه گردش هوای چندگانه این است که هوای یخچال یک‌ جا ساکن نمی‌ ماند و دائم در حال گشت ‌و‌گذار در یخچال است. در این سیستم دریچه های متعددی برای جریان یافتن هوا داخل یخچال تعبیه شده است که کمک می‌ کند تمامی طبقات یخچال به سرعت و بصورت یکپارچه خنک شود. سیستم چندگانه گردش هوا باعث می ‌شود تا رطوبت و دما در طول روز در تمام سطوح یخچال باقی بماند. زمانی که درب یخچال را باز می‌ کنیم دمای هوای داخل بالا می ‌رود و موتور فعالیت بیشتری برای حفظ سرمای داخل یخچال می ‌کند. به طور مثال زمانی که غذایی را پس از سرد شدن داخل یخچال قرار می ‌دهید، یخچال باید انرژی بیشتری برای کنترل دما مصرف کند که این مسئله تاثیر زیادی روی دمای بقیه مواد غذایی و محتویات یخچال دارد. در واقع سیستم خنک کننده یا اینورتر یخچال باید علاوه بر حفظ دمای مواد قبلی داخل یخچال دمای مواد جدید را به دو درجه سانتی ‌گراد کاهش دهد. با وجود multi airflow در یخچالها، زمان کمتری نیاز است تا مواد غذایی جدیدتر به دمای مواد غذایی قدیمی تر برسند. 

بررسی تکنولوژی های مهم در یخچال ها : سیستم گردش هوای چندگانه یا multi airflow 

Linear Cooling در یخچال های ال جی  

در تلاشی برای ترویج تغذیه سالم برای زندگی سالم، ال‌ جی الکترونیکس اخیراً سری یخچال‌ های هوشمند بدون برفک خود را در بازار معرفی کرده است. سری جدید یخچال های هوشمند به گونه ای طراحی شده است که راحتی، تازگی و مزایای سلامتی را به طور همزمان ارائه دهد. یخچال ‌های جدید ال‌ جی از ویژگی عملکرد گردش هوای چندگانه پشتیبانی می ‌کنند که طراوت مواد غذایی را حفظ می‌ کند تا عادات غذایی سالم را برای یک سبک زندگی فعال ترویج کند. ال‌ جی می ‌گوید تازگی مواد غذایی تضمین شده است و خانواده ‌ها اکنون به هدف سالم ماندن و تناسب اندام دست خواهند یافت. در قلب یخچال های هوشمند ال جی «کمپرسور خطی اینورتر» قرار دارد که 32 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را تضمین می کند. ILC (شاخص تغییرات دما) در محدوده دمایی ± 0.5 درجه سانتیگراد عمل می کند، که تقریباً نیمی از تغییرات دما در مقایسه با کمپرسورهای معمولی است و برای حفظ تازگی مواد غذایی با همان طراوت اولیه در هنگام خرید یا چیدن بسیار مفید است. فناوری ILC همچنین نویز را به حداقل می رساند، از نظر فنی در مقایسه با یخچال های معمولی با ظرفیت مشابه، نویز را تا 25 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، ال‌ جی همچنین می‌ گوید که ویژگی Linear Cooling طراوت غذا را طولانی ‌تر از هر سیستم خنک‌ کننده معمولی دیگری فراهم می‌ کند.

Door Cooling چیست؟ 

Door Cooling (خنک کننده درب) در یخچال ها تضمین می کند که پس از باز کردن درب، داخل یخچال شما دوباره به سرعت خنک می شود. یکی از ویژگی‌های مفید جدیدترین یخچال ‌های +Door Cooling است. به لطف دمای ثابت، غذای شما مدت بیشتری تازه می ماند و یخچال انرژی کمتری مصرف می کند. Door Cooling یک جریان هوای سرد ایجاد می کند که پس از باز کردن درب، یخچال سریعتر خنک می شود. این جریان هوای سرد در جلوی یخچال از بالا به پایین و در تمام عرض دمیده می شود. محفظه های درب نیز در این فرآیند خنک می شوند. به این ترتیب نوسانات دمای یخچال به حداقل ممکن می رسد. عدم وجود نوسان دمایی در یخچال به معنای مزیت بزرگی برای غذای شماست. دمای ثابت تضمین می کند که مواد غذایی شما ماندگاری طولانی تری دارند. علاوه بر این، این تکنیک یک مزیت دیگر نیز دارد. کل یخچال خنک می‌شود، بنابراین نوشیدنی‌هایی که در قفسه های درب و یا قسمتهای پشتی یخچال هستند، به همان اندازه خنک هستند که نوشیدنی‌های وسط آن خنک هستند. با +Door Cooling، یخچال نیز 35 درصد سریعتر از یخچال های با سیستم های معمولی خنک می شود. Door Cooling به سرعت فضای داخلی یخچال را به دمای مناسب باز می گرداند. به این ترتیب یخچال نسبت به مدل های دیگر انرژی کمتری مصرف می کند. علاوه بر این، یخچال صدای بسیار کمی با سطح صدای 36 دسی بل تولید می کند.

 

بدنه‌ ی استیل یخچال ها

در این بخش از این مقاله جدیدترین تکنولوژی یخچال های امروزی نگاهی به بدنه این دستگاه ها خواهیم انداخت؛ بسیار از شرکت ها در بدنه یخچال های جدید خود از متریال استیل ضد زنگ استفاده می کنند. این موضوع جدا از زیبایی در عدم هدر رفت انرژی بسیار موثر می باشد. این دسته از یخچال‌ ها از لحاظ استحکام در برابر رطوبت و زنگ ‌زدگی بسیار مقاوم می باشند. درکنار قیمت بالاتر، جا نماندن اثر انگشت و چربی بر سطح بدنه فوق العاده ترین نوع متریال بدنه آنهاست. از سویی اگر تمایل دارید از مگنت ‌های تزیینی روی بدنه یخچال استفاده کنید، باید بدانید که بدنه‌ ی تمام استیل مگنت را به خود نمی ‌گیرد. رای رفع این مشکلات، شرکت‌ های مختلف به جای استفاده از استیل مرغوب و گران ‌قیمت از فولاد کربن (پوششی مشابه استیل) استفاده می ‌کنند. این امر موجب کاهش قیمت محسوس این محصول می شود بر روی ظاهر یخچال هیچ تاثیری نمی گذارد همچنین امکان استفاده از مگنت را روی این نوع بدنه‌ خواهید داشت. ایراد بدنه‌ های فولاد پوشش کربن این است که نسبت به ضربه و برخورد اجسام تیز مانند چاقو و… حساس بوده و به اصطلاح خط می ‌افتند. این موضوع در صورتی که فرزند خردسال درمنزل دارید یا احتمال جابه جایی یا اسباب کشی بیشتری دارید حائز اهمیت می باشد. 

قابلیت Door In Door 

طراحی دور این دور اولین بار شرکت پرآوازه ال جی مورد استفاده قرار داد و بعد شرکت های دیگر از آن در طراحی یخچال های خود استفاده کردند. door in door در کنار بخشیدن ظاهری لوکس و زیبا به یخچال همچنین کمک زیادی به چیدمان مدیریت شده و کاربردی می کند و باعث می شود مواد غذایی به راحتی و بدون دردسر در دسترس کاربر باشند. به عبارت دیگر در طراحی در تو در اقلام ضروری با قرار گرفتن و چیده شدن در مکان ویژه همیشه دم ِ دست بوده و موقع نیاز به سرعت و سهولت در دسترس هستند. طراحی door in door یک در مجزا است که بر روی در اصلی جاسازی شده است و هنگام باز شدن آن طبقه ها و قفسه های زیادی را خواهید دید که شما می توانید خوراکی ها و نوشیدنی ها و میان وعده های پر مصرف را در آنها قرار دهید. همچنین این قابلیت در تو در تا میزان 46 درصد از هدر رفتن هوای سرد داخل یخچال ممانعت می کند چون در بیشتر مواقع دیگر نیازی به باز کردن در اصلی نخواهد بود.

 

قابلیت دور این دور در یخال

نور پردازی یخچال 

چراغ‌ های داخل یخچال وظیفه‌ ی نور پردازی مناسب فضای درونی یخچال را برعهده دارند. اگر نور پردازی داخل یخچال ضعیف باشد ممکن است در پیدا کردن ظرفی که در انتهای یک ردیف قرار دارد دچار زحمت شوید. به طور معمول یخچال ‌ها دارای یک لامپ در قسمت بالای فضای داخلی هستند. در برخی مدل ها از چراغ ‌های جانبی تعبیه شده است. در نتیجه هر طبقه از یخچال به ‌صورت مجزا نورپردازی می‌ شود. برخی مدل ‌ها هم نورپردازی تئاتری و افزایشی دارند. این یعنی با باز کردن درب یخچال، نور به ‌صورت آهسته روشن می ‌شود و روشنایی آن به تدریج افزایش می‌ یابد. 

قابلیت Power Cool 

در فناوری Power Cool با فشار یک دکمه، می‌ توانید دستور کاهش دمای فریزر به 1 درجه سانتیگراد را صادر کنید. تفاوت این فناوری با سیستم ‌های کاهش دمای مرسوم در آن است که در سیستم ‌های قدیمی، وقتی موادغذایی را درون یخچال قرار می ‌دهید و سیستم کاهش دما را فعال می ‌کنید، با آن که دمای موادغذایی به سرعت کاهش می ‌یابد، ولی با انتقال حرارت از مواد تازه به موادی که به صورت یخ ‌زده در فریزر بودند، دمای آن ‌ها افزایش می ‌یابد. اما در فناوری سامسونگ، با فعال کردن Power Cool هیچ افزایش دمایی در مواد یخ ‌زده رخ نمی ‌دهد.

سیستم خنک کننده دو گانه 

این سیستم، با تنظیم کردن رطوبت در محفظه یخچال ها، از ترکیب ‌شدن بوی موادغذایی مختلف جلوگیری می ‌کند. این سیستم نه تنها با استفاده از دو خنک ‌کننده مجزا هوای سرد را به تمام نقاط یخچال فریزر هدایت می ‌کند، بلکه نقش تنظیم‌ کنندگی رطوبت را به عهده داشته و تازه ماندن موادغذایی را تضمین می ‌کند. در یخچال‌ هایی که از سیستم خنک ‌کننده دوگانه بهره می ‌برند، از یک محفظه فلزی نیز برای نگه ‌داری هوای سرد و جایگزینی آن با هوای گرم وارد شده به یخچال در هنگام بازکردن درها استفاده می ‌شود که به بیشتر شدن قابلیت حفظ کیفیت موادغذایی کمک می ‌کند. 

هوشمند بودن یخچال های امروزی

امروزه یخچال های هوشمند به سطحی از فناوری دست یافته ‌اند که نسبت به سال های گذشته قابل مقایسه نیست. قابلیت‌ های پرکاربردی نظیر دوربین که با آن می توانید از طریق گوشی تلفن، محتویات درون یخچال را بررسی کرده و بعد اقدام به خرید مواد مورد نیاز کنید. امکان دیگری که در یخچال های هوشمند وجود دارد، دستیار صوتی است که با کمک آن می توانید زمانی که وقت خود را در آشپزخانه سپری می کنید، یک موزیک گوش کنید و از آن لذت ببرید. همیشه بخشی از هوشمند بودن داشتن سیستم عامل است. برخی یخچال‌های هوشمند جدید دارای سیستم ‌عامل‌هایی نظیر اندروید یا WebOS هستند که این مسئله امکان نصب بسیاری از اپلیکیشن ‌ها را روی این دستگاه ‌ها فراهم می ‌کند. یخچال های هوشمند دارای قابلیت های متنوعی هستند و توانایی اتصال به اینترنت از طریق WIFI و کنترل از راه دور با گوشی هوشمند یا تبلت دارند. به طور مثال در هنگام مسافرت می ‌توانید از طریق دسترسی به سیستم هوشمند یخچال دمای آن را کاهش یا افزایش دهید و میزان خنک کنندگی آن را تنظیم کنید. 

قفل کودک

اگر در منزل کودکی کنجکاو دارید به شما پیشنهاد می کنیم یخچالی تهیه کنید که دارای قفل کودک باشد. تنظیمات جالبی برای این منظور در یخچال های امروزی طراحی شده که مطمئنا خودتان نیز آن را دوست دارید. 

قابلیت Multi-Air Flow 

برای همه ما قطعا پیش آمده است که بعد از چند روز که به سراغ مواد غذایی داخل یخچال می رویم، با میوه ها و سبزی های پلاسیده رو برو می شویم. در صورت از بین رفتن رطوبت داخل یخچال ما با چنین صحنه ای رو در رو خواهیم شد که هیچ کس آن را دوست ندارد. اما امروزه یخچال های پیشرفته ای که تولید و روانه ی بازار شده، این مشکل را با راه حلی ساده و جالب برطرف کرده است (سیستم چرخش هوای چندگانه) که دیگر نیاز نیست نگران از بین رفتن و فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال باشیم. یخچال هایی معمولی به این صورت عمل می کردند که هوا را در تمامی نقاط یخچال به صورت یکنواخت به چرخش در می آورد و باعث خنک شدن محفظه یخچال و فریزر می شود، اما در یخچال پیشرفته این روش تغییر کرده و با جدا کردن سیستم خنک کننده در دو محفظه یخچال فریزر، یک سیستم چندگانه ایجاد شده است. این سیستم خنک کننده از یک کمپرسور مشترک اما دو فن و دو تبخیر کننده مجزا تشکیل ش ده که هر یک وظیفه ی خنک کردن یک محفظه را بر عهده دارند. این سیستم چرخش هوای چندگانه باعث می شود که رطوبت مواد غذایی تا 75 درصد حفظ شود و انواع غذا ها، میوه و گوشت برای مدت طولانی تری تازه باقی بمانند. 

فیلتر بهداشتی 

مطمئناً به هنگام انتخاب یک یخچال مهمترین سوالی که پیش می ‌آید این است که آیا چگونه می ‌توانیم از بابت سالم ماندن و همچنین نفوذ باکتری به مواد غذایی اطمینان حاصل کنیم. در این بین کمپانی های تولید لوازم خانگی بهترین راه حل را در جای دادن فیلتر ضد باکتری (فیلتر بهداشتی) دانسته به صورتیکه با راه دادن این فیلتر به یخچال ها به صورت کامل سلامت مواد غذایی را تضمین می ‌کنند. به بیان دیگر این نوع فیلتر که از آن به عنوان فیلتر بهداشتی یاد می ‌شود طی مراحل مختلفی با حذف و از بین بردن میکروب‌ ها وباکتری ‌های موجود، مانع از از پایین آمدن کیفیت مواد غذایی و کپک زدن آنها می شود و همواره موادی سالم را در اختیار می ‌گذارد. این نوع فیلتر که طراحی آن بر روی دیوار پشت فضای داخلی یخچال ال جی به چشم می ‌خورد در طی یک فرایند پنج مرحله ‌ای که انجام می‌ دهد میکروب‌ ها، باکتری ‌ها و بوهای نامطبوع را تا 99 درصد از بین می‌ برد و از همین رو می‌ توان مواد غذایی را تا مدت زمان طولانی در داخل یخچال نگه داری کرد وهر موقع که از آنها استفاده شود از کیفیت بالای مواد برخوردار خواهید شد. این فرایند پنج مرحله ‌ای که توسط فیلتر تصفیه هوای پشتیبانی می ‌شوند مراحلی همچون بو زدایی آنتی باکتریال برای از بین بردن باکتری‌ ها، قارچ ‌ها و بوهای بد طراحی شده است. این فیلتر ها از دو لایه فوتوکاتالیست، اشعه فرابنفش و دو لایه فیلترهای کربنی بو زدا تشکیل شده که به حذف بوهای اسیدی مانند بوی سبزیجات فاسد شده، بوهای قلیایی مانند بوی ماهی می‌ پردازد. فن منحصر بفرد این فیلتر بو زدا و کانال‌ های هوای داخل یخچال ها به منظور تصفیه کامل آن در نظر گرفته شده است. شما نیز اگر بابت نگه ‌داری مواد غذایی همچون انواع گوشت، ماهی و… به دلیل وجود بو و قلیایی بودن آنها نگرانی دارید فیلتر بهداشتی در بعضی یخچال های امروزی این اطمینان را می ‌دهد که هر نوع بوی بد به همراه باکتری‌ ها و قارچ‌ ها را به کلی از بین می ‌برد و می‌ توانید با خیال راحت و تا هر زمانی مواد را در داخل یخچال نگه داری کنید. 

خروج از نسخه موبایل