بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN85B

تلویزیون سامسونگ QN85B

در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN85B به پردازیم که یکی دیگر از شاهکارهای کمپانی سامسونگ است. شرکت سامسونگ جزء برند های مخاطب پسند دنیا است و هر سال با عرض کردن محصولاتش به بازار غوغای زیادی به پا می کند، سامسونگ در سال 2022 تلویزیون رده بالای QN85B را با کوله باری از امکانات و قابلیت های جدید روانه ی بازار کرد تا کاربران با رضایت کامل از آن برای تماشی فیلم، بازی کردن و حتی استفاده های روزمره معمولی استفاده کنند. تلویزیون رده بالای QN85B از محصولات سری 8 این شرکت می باشد که جایگزینه تلویزیون QN85A QLED که سال گذشته به بازار معرفی شده است به حساب می آید. تلویزیون ذکر شده دارای صفحه نمایش Neo QLED است، این فناوری کنترل نور نئو QLED بیشتر و مناطق کم‌ نور می‌ تواند ظریف و دقیق باشد که باعث می‌شود نسبت کنتراست ارائه‌ شده در سراسر صفحه بهبود یابد، کیفیت تصویری تلویزیون QN85B به صورت 4K می باشد، رزولوشن آن 2160*3840 پیکسل می باشد (حدودا 8 میلیون پیکسل) که همه آنها در راستای کیفیت تصویری بی نظیر برای نمایشگر می باشد. این محصول از نور پس زمینه ی Mini LED بهره می برد که نسبت کنتراست بهتری را ارائه می دهد و همین سبب می شود تا صحنه ها را با جزئیات خارق العاده ای به نمایش در بیاورد. سامسونگ این تلویزیون را به تکنولوژی Local Dimming از نوع Quantum Matrix Technology مجهز نموده تا به کمک آن، نور پس زمینه صفحه نمایش را کنترل و کنتراست تصویر لازم را تولید کند، عمق رنگ این تلویزیون 10 بیت می باشد که می تواند محتواهای درخشان را به نمایش در بیاورد و فناوریOne Billion Color نیز می تواند طیف گسترده ای از رنگ های طبیعی را برای صفحه نمایش تولید کند تا هر تصویری را با بالاترین کیفیت 4K تماشا کنید، سرعت رفرش ریت محصول مذکور 120 هرتز می باشد که منجر به این می شود تا صحنه های سریع یک فیلم به صورت خیلی واضح ببینید و از دیدن آنها هیجان زده شوید. این محصول از 4 پورت HDMI 2.1 برخوردار بوده و قادر به نمایش کیفیت تصویر 4K@120Hz می باشد که آن را تبدیل به تلویزیونی مناسب برای بازی کردن حرفه ای با کنسول های بازی نسل نهم (PS5 وXbox Series X) می کند. تلویزیون سامسونگ QN85B مجهز به سیستم صوتی 2.2.2 کاناله بوده که در مجموع صدایی با توان کلی 60 وات تولید می کند و از لحاظ صوتی تفاوتی با مدل مشابه سال قبلش ندارد. این تلویزیون اسمارت مجهز به جدید ترین نسل سیستم عامل تایزن یعنی Tizen 6.5 است و با ریموت کنترل هوشمند جدید سامسونگ یعنی مدل TM2280E در اختیارتان قرار می گیرد. 

برای مشاهده سایزهای تلویزیون سامسونگ QN85B اینجا کلیک کنید

نقاط قوت تلویزیون QN85B 

نقاط ضعف تلویزیون QN85B 

طراحی و دیزاین تلویزیون سامسونگ مدل QN85B 

سامسونگ جزء کمپانی های خوش فرم دنیا هست که همیشه به طراحی محصولات خانگی خود از جمله تلویزیون که در فضای نشیمن قرار می گیرد اهمیت خاصی می دهد، شاید یکی از جالب ترین ویژگی های تلویزیون سامسونگ QN85B طراحی آن باشد که سبکی متفاوت به خود گرفته است. تلویزیون نامبرده سامسونگ از یک پایه تخت جدید که در مرکز تلویزیون قرار گرفته وزن نه چندان زیاد تلویزیون را به خوبی تحمل می کند و بدنه آن از فریم بسیار باریک تشکیل شده که دور تا دور فریم را نواری نقره ای رنگ و بسیار ظریف فراگرفته که همرنگ با پایه تلویزیون است. این ویژگی ها تلویزیون را همانند یک اثر هنری فوق العاده در فضای نشیمن شما نمایان می سازند. در اقع پایه تلویزیون ترکیبی از دو رنگ مشکی و نقره ای براق است و شما دور تا دور صفحه نمایش هیچ گونه فریمی مشاهده نمی کنید که باعث هواس پرتیتان از تصویر زیبای آن بشود. 

پشت تلویزیون

تلویزیون سامسونگ QN85B در کل کیفیت ساخت خوبی دارد، پشت آن پلاستیکی با روکش فلزی برس خورده است. قسمت های ارتباطی محصول در پشت آن به شکل خاصی قرار گرفته اند و دسرسی به آنها بسیار راحت است، کانال هایی در امتداد پشت و فضایی در پایه برای مدیریت اولیه کابل وجود دارد تا از در هم ریختگی کابل ها جلوگیری شود. 

کنتراست تلویزیون سامسونگ QN85B 

تلویزیون سامسونگ QN85B نسبت کنتراست مناسبی دارد. کنتراست با تیرگی محلی در «بالا» بسیار بالاتر از کنتراست اصلی است و سیاه ‌پوستان در اتاق تاریک اصلا خاکستری به نظر نمی ‌رسند. توجه داشته باشید که مدل 85 اینچی از نوع پنل متفاوتی استفاده می کند و کنتراست بومی بسیار بهتری دارد. بر خلاف اکثر برندهای دیگر، ویژگی کاهش نور محلی را نمی توان از منوی تنظیمات تصویر غیرفعال کرد. کنتراست اصلی در تلویزیون‌های سامسونگ با غیرفعال کردن تیرگی محلی در حالت رایانه شخصی از طریق منوی سرویس و سپس تغییر برچسب ورودی به «رایانه شخصی» فقط برای این اندازه‌گیری اندازه‌گیری می‌شود.

روشنایی SDR 

سامسونگ QN85B دارای حداکثر روشنایی باورنکردنی در SDR است. مطمئناً به اندازه کافی روشن است که بتواند بر تابش خیره کننده غلبه کند، حتی اگر نور طبیعی زیادی داشته باشید. 

کم نوری محلی (Local Dimming) 

تلویزیون سامسونگ مدل QN85B دارای یک ویژگی کم نور محلی عالی است، خیلی بهتر از تلویزیون QN90A QLED سامسونگ است، این محصول دارای یک آرایه کامل از 720 ناحیه کم نور در یک آرایه 18 x40، که به آن کمک می کند تا در صحنه های تاریک، نور را به نقاط برجسته کوچکتر کاهش دهد. هنوز مقداری گلدهی قابل توجه وجود دارد، اما با محتوای واقعی چندان قابل توجه نیست، تلویزیون سامسونگ QN85B سعی می‌کند مناطق نور پس‌ زمینه را صاف کند، مناطقی را بیشتر از آنچه لازم است روشن می‌ کند تا نوعی گرادیان روشنایی را نشان دهد. با محتوای واقعی، در بیشتر صحنه ‌ها چندان قابل توجه نیست، به جزء در هنگام نمایش زیرنویس‌هایی با محتوای جعبه نامه، زیرا اطراف زیرنویس‌ ها شکوفا می‌ شوند که کمی به نوارهای سیاه نفوذ می‌ کند. پردازنده واقعاً خوب کار می کند و به سرعت با هایلایت های با حرکت سریع سازگار می شود. انتقال منطقه به سختی در بیشتر محتوا قابل توجه است. همچنین با هایلایت های کوچک به خوبی عمل می کند، اما مقداری رنگ مشکی وجود دارد، و هایلایت های کوچک تیره تر، مانند ستاره ها در میدان ستاره، خرد شده و گم می شوند. این ویدیوها با تنظیم Local Dimming روی «بالا» ضبط شده‌اند، زیرا این تنظیم بهترین عملکرد را در کل ارائه می‌کند.

روشنای HDR در تلویزیون سامسونگ QN85B 

تلویزیون سامسونگ QN85B از روشنایی HDR خوبی بهره می برد. هایلایت های کوچک بسیار خوب خودنمایی می کنند، اما صحنه های روشن بزرگ به طور قابل توجهی کم نور هستند، اما همچنان خوب هستند. هایلایت های روشن حتی اگر برای مدتی روی صفحه باشند روشن می مانند. PQ EOTF را به خوبی ردیابی می کند، زیرا تقریباً تمام صحنه ها در سطح روشنایی صحیح نمایش داده می شوند. در نزدیکی حداکثر روشنایی تلویزیون، روشنایی نرمی وجود دارد، بنابراین جزئیات دقیق در صحنه های واقعاً روشن حفظ می شوند. اگر می‌خواهید HDR را حتی روشن‌تر کنید، همانطور که در این EOTF دیده می‌شود، Contrast Enhancer را روی «High» و ST.2084 را روی «Max» تنظیم کنید. این تنظیمات منجر به صحنه‌های بسیار روشن‌تر می‌شوند، اما حداکثر روشنایی کلی تلویزیون یکسان است. حالت تصویر “Dynamic” حتی روشن‌ تر است و با پنجره 10% به حداکثر روشنایی 1673 cd/m² می‌رسد.

روشنایی HDR در حالت بازی

هیچ تفاوت قابل توجهی در حداکثر روشنایی HDR در حالت “بازی” با تنظیمات پیش فرض وجود ندارد. با این حال، تنظیم HDR10+ Gaming و تنظیمات Game HDR تأثیر کمی بر طیف رنگ و ردیابی PQ EOTF دارد. هیچ تفاوت قابل توجهی در حداکثر روشنایی بین تنظیمات مختلف وجود ندارد، اما روشنایی PQ EOTF را با بازی HDR روشن بهتر دنبال می‌کند، و حالت «پیشرفته» نگاشت صدای بهتری را ارائه می‌کند، اما واقعاً قابل توجه نیست. لازم به ذکر است که این اندازه‌گیری‌ها با تنظیمات مشابه جعبه روشنایی HDR انجام می‌شوند، اما اکولایزر سیاه پویا روی «Max» تنظیم شده است. 

یکنواختی خاکستری تلویزیون سامسونگ QN85B 

تلویزیون سامسونگ QN85B یکنواختی خاکستری خوبی دارد. کناره های صفحه نمایش به طور محسوسی تیره تر از وسط هستند. فقط کمی جلوه کثیف صفحه نمایش وجود دارد که عمدتاً هنگام تماشای ورزش قابل توجه است البته زیاد مهم نیست و اصلا لذت تماشای تلویزیون را پایین نمی آورد. 

یکنواختی سیاه تلویزیون سامسونگ QN85B 

تلویزیون سامسونگ QN85B یکنواختی مشکی خوبی دارد. متاسفانه به دلیل کنتراست کم بومی زمانی که تاریکی محلی غیرفعال است، صفحه نمایش ابری به نظر می رسد. فعال کردن کم نور موضعی ابری را به طور قابل توجهی کاهش می دهد، اما با وجود تعداد بالای مناطق کم نور، کمی شکوفه در اطراف صلیب آزمایشی وجود دارد. مدل 85 اینچی از نوع پنل متفاوتی استفاده می کند و یکنواختی مشکی بسیار بهتری دارد.

زاویه ی دید تلویزیون سامسونگ QN85B 

تلویزیون سامسونگ QN85B زاویه دید بسیار خوبی دارد. تصویر در زوایای دید متوسط   کمی محو می‌شود و باعث می‌شود که به نظر شسته‌ شده به نظر برسد، اما تغییر رنگ بسیار کمی وجود دارد. این انتخاب بسیار خوبی برای چیدمان صندلی های گسترده است، زیرا تصویر در زاویه دقیق باقی می ماند، یا اگر از آن به عنوان مانیتور رایانه شخصی استفاده می کنید و نزدیک به آن بنشینید، کناره های صفحه دقیق باقی می مانند. توجه داشته باشید که مدل 85 اینچی از نوع صفحه نمایش متفاوت با زاویه دید بدتر استفاده می کند.

بازتاب نور تلویزیون سامسونگ مدل QN85B 

تلویزیون سامسونگ QN85B دارای کنترل بازتاب مناسبی است. پوشش نیمه براق انعکاس ها را کمی در سراسر صفحه پخش می کند و باعث می شود بزرگتر به نظر برسند اما در کل کمتر روشن شوند. خوشبختانه، این تلویزیون دارای صفحه نمایش فوق العاده روشن است، بنابراین با وجود بازتاب محدود، می توانید روشنایی را برای غلبه بر تابش خیره کننده افزایش دهید. 

تلویزیون QN85B از فرمت های مختلف پشتیبانی می کند.

طیف رنگی و حجم رنگی

تلویزیون سامسونگ QN85B دارای طیف رنگی بسیار خوبی است. این پوشش بسیار خوبی از فضای رنگی DCI-P3 دارد که توسط اکثر محتوای فعلی HDR استفاده می شود. رنگ‌ها در برخی محتواها آنطور که باید ظاهر نمی‌ شوند، اما واقعاً قابل توجه نیست مگر اینکه این تلویزیون را با تلویزیون دیگری با طیف رنگی وسیع ‌تر مقایسه کنید. این محصول دارای حجم رنگی مناسبی است. زیرا بیشتر رنگ‌ها در سطوح مختلف روشنایی به خوبی نمایش داده می ‌شوند و رنگ‌ها به اندازه سفید خالص روشن هستند. رنگ های تیره اشباع شده به خوبی نمایش داده می شوند که برای یک پنل ADS چشمگیر است. 

خطر سوختگی دائمی تلویزیون سامسونگ QN85B 

اگرچه برخی از پنل های  IPS و پنل های مرتبط ممکن است از حفظ موقت تصویر رنج ببرند. اما به نظر می‌ رسد که این حالت دائمی نیست، همانطور که در آزمایش طولانی ‌مدت ما مشاهده شد.

زمان پاسخ گویی تلویزیون سامسونگ QN85B 

سامسونگ QN85B زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد. اکثر انتقال‌ها بسیار سریع هستند، با حداقل بیش‌ رفتگی، بنابراین حرکت در پشت اجسام با حرکت سریع نسبتاً واضح به نظر می‌ رسد و تاری کمی دارد. با این حال، بیش از حد قابل توجهی در انتقال های تاریک وجود دارد که باعث ایجاد شبح معکوس در پشت مناطق تاریک می شود.

درج قاب سیاه (BFI) 

تلویزیون سامسونگ QN85B دارای یک ویژگی اختیاری نور پس زمینه استروبینگ است که معمولاً به عنوان درج قاب سیاه شناخته می شود. این ویژگی به کاهش تاری ناشی از زمان پاسخ سریع تلویزیون کمک می کند، که در غیر این صورت به عنوان تاری ماندگار شناخته می شود. در هر دو فرکانس 60 هرتز و 120 هرتز کار می کند. 

درون یابی حرکتی

سامسونگ QN85B دارای ویژگی افزایش نرخ فریم است و محتوا های کم فریم را تا 120 هرتز افزایش می دهد. به طور کلی در این تلویزیون خوب است، اما در صحنه های آهسته به نظر می رسد. در صحنه های شلوغ با اکشن زیاد، مصنوعات زیادی وجود دارد. برخلاف برخی از تلویزیون‌ها که وقتی نمی ‌توانند به آن ادامه دهند، از درون‌ یابی متوقف می‌ شوند، این تلویزیون به کار خود ادامه می ‌دهد، بنابراین مصنوعات بیشتر و بیشتری در صحنه‌های شلوغ وجود دارد.  

نرخ نوسازی متغیر

تلویزیون سامسونگ QN85B از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی می کند و در طیف وسیعی از نرخ تجدید کار می کند. جبران نرخ فریم پایین (LFC) به طور خودکار با نرخ تازه سازی پایین درگیر می شود و فریم ها را چند برابر می کند تا تجربه بازی بدون پارگی را حتی در نرخ فریم بسیار پایین تضمین کند.

تاخیر ورودی

تلویزیون سامسونگ مدل QN85B در حالت بازی دارای تاخیر وردی فوق العاده کمی است که در نتیجه یک تجربه ی بازی بسیارواکنش گر را به همراه دارد. بازی با فرکانس 120 هرتز تاخیر ورودی کمی دارد، این تلویزیون سامسونگ بسیار نزدیک به مانیتورهای بازی پیشرفته است. اگر از طرفداران درون یابی حرکتی هستید، ویژگی «Game Motion Plus» در سامسونگ به شما امکان می دهد بازی های با نرخ فریم پایین را درون یابی کنید و وضوح حرکت را بدون اضافه کردن تاخیر ورودی زیاد بهبود بخشید. محصول نامبرده شده برای گیمرهای معمولی خوب است.

رزولوشن تلویزیون سامسونگ QN85B 

تلویزیون رده بالا سامسونگ QN85B از تمام وضوح های رایج تا 4k @ 120 هرتز پشتیبانی می کند. به جز 1440p @ 120Hz، همه فرمت های پشتیبانی شده می توانند کروما 4:4:4 را به درستی نمایش دهند، خلاصه سیگنال‌های 4k @ 120 هرتز به درستی نمایش داده می‌شوند، بدون نصف شدن رزولوشن یا مشکلات دیگر.

سازگاری با کنسول های بازی پیشرفته

تلویزیون سامسونگ QN85B به طور کامل با PS5 و Xbox Series X سازگار است. هیچ مشکلی وجود ندارد همچنین با ویژگی نرخ نوسازی متغیر سونی که اخیراً در PS5 اضافه شده است، کار می کند. 

ورودی های تلویزیون سامسونگ QN85B 

گذرگاه های صوتی

کیفیت صدای تلویزیون سامسونگ QN85B 

سامسونگ QN85B پاسخ فرکانسی عالی دارد. مانند بسیاری از تلویزیون ها، پسوند فرکانس پایین (LFE) بالا است، بنابراین صدای غرش یا ضربه عمیق بسیار کمی وجود دارد. پاسخ فرکانسی بالای LFE در سطوح گوش دادن متوسط به خوبی متعادل است، بنابراین گفتگو واضح و قابل درک است. محصول ذکر شده دارای ویژگی تصیح اتاق دیجیتالی است که مناسب با فضایی که تلویزیون را در آن قرار دادید صدا را تنظیم می کند. این تلویزیون عملکرد اعوجاج مناسبی دارد. اعوجاج هارمونیک بسیار کمی در محدوده سه گانه وجود دارد، جایی که بیشتر قابل توجه است، حتی در حداکثر صدا. 

امکانات هوشمند تلویزیون سامسونگ مدل QN85B 

تلویزیون اسمارت سامسونگ QN85B مجهز به جدید ترین نسل سیستم عامل تایزن یعنی Tizen 6.5 است، که امکانات و قابلیت های پیشرفته ای در اختیارتان  قرار می دهد تا به راحتی محصول خود را کنترل کنید، علاوه بر آن کار آیی این سیستم بسیار راحت است. متأسفانه در این محصول نیز مانند اکثر تلویزیون های موجود در بازار، تبلیغات در سراسر رابط وجود دارد و هیچ گزینه ای برای غیرفعال کردن کامل آنها وجود ندارد. 

ریموت کنترل تلویزیون سامسونگ QN85B 

کنترل از راه دور این تلویزیون بسیار باریک بوده و استفاده از آن نیز بسیار آسان است، این ریموت تعداد کمی دکمه دارد بنابراین باید بیشتر موارد را از طریق منوهای تلویزیون تغییر دهید. چهار دکمه دسترسی سریع برای محبوب ترین سرویس های پخش وجود دارد. متأسفانه، هیچ راهی برای بازنگری این موارد به موارد دلخواه شما وجود ندارد. می توانید ریموت را از طریق پنل خورشیدی در پشت یا با کابل USB-C شارژ کنید. تلویزیون سامسونگ QN85B با چندین دستیار صوتی از جمله Bixby، دستیار صوتی گوگل و الکسا سازگار است. اما شما باید از کنترل از راه دور استفاده کنید زیرا حالت Alexa و هندزفری ندارد. کنترل های صوتی به خوبی کار می کنند و به شما امکان می دهند برنامه ها را راه اندازی کنید، ورودی ها را تغییر دهید یا تنظیمات خاصی را انجام دهید. 

اقلام همراه تلویزیون سامسونگ مدل QN85B 

خروج از نسخه موبایل