بررسی تلویزیون سونی X90K 

در اینجا به بررسی تلویزیون سونی X90K خواهیم پرداخت که یکی از محصولات خوش‌ تراش کمپانی نام آشنای سونی است. سونی این شاهکار خود را در سال 2022 طراحی نموده و در معرض دید همگان قرار داده است. کمپانی سونی همواره در تلاش است که با کیفیت ترین محصولات را تولید کند تا رضایت بیشتر کاربران را کسب کند، تا حدودی هم موفق شده است. این کمپانی با ساخت این محصول توانست یک قدم از رقیبانش پیشی بگیرد. سونی در این محصول ظاهر زیبا و خیره کننده را با فناوری های پیشرفته و قابل اعتماد ترکیب کرده تا یک نشیمن مدرن برای شما ایجاد کند. تلویزیون فوق در واقع جایگزین تلویزیون X90J است که در سال گذشته به بازار عرضه شده بود. این محصول در قالب سایزهای 55، 65، 75 و 85، اینچ طراحی شده که با این ویژگی مناسب در محیط های کوچک، متوسط و بزرگ می توان مورد استفاده قرارش داد. تلویزیون X90K دارای صفحه نمایش LED از نوع تخت و نور پس زمینه ی Direct Full Array LED است. محصول نام برده شده از پنل VA بهره می برد که از مزیت های این فناوری می توانیم به کنتراست بالا و دقیق اشاره کرد که موجب می شود تا محتواها با بیشترین جزئیات به نمایش در بیایند. تلویزیون ذکر شده از ظاهری شیک و مدرن برخوردار است که با هر چیدمانی هم خوانی پیدا می‌ کند. طراحان سونی در این محصول از فناوری 4K استفاده کرده اند، این قابلیت ریزترین جزئیات تصاویر را بر روی صفحه‌ ی نمایشگرآورده تا حس خوبی از تماشای تلویزیون به بینده القاء شود. تلویزیون 4K سونی X90K نیز مانند مدل سال گذشته خود از پردازشگر قدرتمند و اختصاصی سونی یعنی Cognitive Processor XR برخوردار است، این قابلیت وضوح تصاویر را بالا می‌ برد و صحنه ‌های شفاف را برایتان ارائه می ‌دهد، این پردازنده به کمک XR 4K Upscaling رزولوشن تصاویر را بالا می‌ برد و نویز و ناخالصی های تصاویر را کاهش می‌ دهد و همینطور صحنه‌ های بی کیفیت را آنالیز می‌ کند و آن ها را بهبود می‌ بخشد. شرکت خوش نام سونی این محصول سال 2022 را به صورت اسمارت (هوشمند) طراحی کرده است که به سیستم عامل اندروید 11 مجهز است، با وجود این سیستم عامل می ‌توانید به دنیای سرگرمی‌ ها سر بزنید و از دیدن آنها لذت ببرید. سیستم صوتی خوب و با کیفیت در تلویزیون ها بسیار مهم است سونی در تویزیون X90K از سیستم صوتی 2.2 کاناله استقاده کرده و همینطور شامل 2 بلندگوی Full Range (Bass Reflex) با توان 10 وات و 2 بلندگوی Tweeter با توان 5 وات می باشد که در مجموع توانایی تولید صدای 30 وات را دارند. 

برای مشاهده سایز های موجود تلویزیون سونی x90k اینجا کلیک کنید

نقاط قوت تلویزیون سونی X90K 

طراحی و دیزاین تلویزیون سونی X90K 

کاربران امروزه دیگر مثل گذشته نیستن که فقط کیفیت تصویری و صوتی تلویزیون برایشان قابل اهمیت باشد، در کنار کیفیت بالای تلویزیون توجه ی اساسی را نیز به ظاهر محصول دارند. همین موضوح برای کمپانی های معتبر جهان از جمله سونی دلیل شده تا که به طراحی ظریف و مخاطب پسند محصولاتشان بیشتر توجه کنند. تلویزیون X90K از ظاهری شیک و همه‌ پسندی برخوردار است که در یک نگاه نظر کاربر و بیننده را به خود جلب می‌ کند. این محصول با صفحه نمایش تخت طراحی شده است. تلویزیون سونی X90K از قاب باریک ساخته شده است که دور این قاب را فریم بسیار نازک به رنگ مشکی احاطه کرده است، این فریم باریک زیبای فوق العاده ای به محصول ما می بخشند. پایه ها به شکل باریک و صاف ساخته شده که از جنس آلومینیوم که روی دکوراسیون کاملا قابل مشاهده است، این پایه ها جدا از ظرافت خاصی که به محصول می بخشد تعادل تلویزیون را نیز به خوبی حفظ می کند. همانطوری که ذکر شد این نمایشگر دارای طراحی فوق العاده نازکی است و در کنار معماری باشکوهی که دارد از وزن نچندان زیاد هم بر خوردار است، این دو تا فاکتور مهم بیانگر این هست که محصول فوق یک گزینه ی استثنایی برای نصب روی دیوار می تواند باشد که صدرصد چشم نوازی فضای نشیمن را دو چند می کند. 

پشت تلویزیون

پشت تلویزیون سونی X90K مثل بقیه ی قسمت های دیگر تلویزیون عالی است، پشت این محصول دارای پلاستیک بافت با مقداری آلومینیوم در مرکز است. ورودی های هم در پشت تلویزیون روی بغل به شکل معینی قرار گرفته اند که دسرسی به آنها در هر شرایطی آسان است. 

کنتراست تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K به لطف تکنولوژی های با کیفیت دارای کنتراست عالی است. سیاه‌های عمیق را در اتاق‌ های تاریک نشان می ‌دهد، و ویژگی کم ‌نور محلی با آرایه کامل به عمیق ‌تر شدن بیشتر سیاهی‌ ها کمک می‌ کند. با این حال، در حین بازی نمی‌ توانید ویژگی Local Dimming را با فعال کردن VRR فعال کنید، به این معنی که کنتراست به خوبی با تاریکی محلی فعال نیست، اما همچنان عالی است. 

روشنایی SDR تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K دارای حداکثر روشنایی SDR است. این نمایشگر به راحتی به اندازه کافی روشن می شود تا بتواند با تابش خیره کننده مبارزه کند، حتی با مناطق بزرگ رنگ های روشن، مانند صفحه وب یا ورزش.

فناوری Local Dimming 

تلویزیون سونی X90K دارای ویژگی کم نور محلی خوبی است، اما متأسفانه، در مقایسه با Sony X90J کاهش یافته است. تاریکی محلی سطح سیاهی را در صورت وجود اجسام روشن افزایش می دهد، به این معنی که رنگ مشکی آنطور که باید عمیق به نظر نمی رسند. در صحنه ‌های شلوغ با تعداد زیادی از اشیاء روشن، همه مناطق کم‌ نور روشن می‌ شوند، اما حواس ‌پرت کننده نیست، اما هدف از کم‌ نور کردن موضعی را نیز نادیده می ‌گیرد، زیرا هیچ یک از مناطق خاموش نیستند. در بیشتر محتوای واقعی روشنایی دادن زیاد نیست، اما از آنجایی که مناطق کم نور بزرگتر هستند، در اطراف اجسام کوچک در پس زمینه تاریک بیشتر شکوفه می شود چون که کل منطقه روشن می شود. اجسام بزرگتر شکوفه چندانی ندارند زیرا مناطق بیشتری روشن هستند. همچنین، هیچ رنگ مشکی ندارد، به این معنی که جزئیات روشن مانند یک میدان ستاره از بین نمی روند. این الگوریتم به خوبی با اجسام با حرکت سریع هماهنگ می شود.

روشنایی HDR تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K دارای حداکثر روشنایی HDR است. هایلایت های کوچک واقعاً برای یک تجربه رضایت بخش HDR ظاهر می شوند و حتی مناطق بزرگ بسیار روشن هستند. با پشتیبانی از فرمت های HLG و HDR10 کارایی این تکنولوژی کامل می شود، از کاربرد این فناوری می توانیم به بهبود کنتراست و همینطور تولید رنگ های طبیعی برای صفحه نمایش که موجب درخشان شدن تصاویر می شود اشاره کرد. 

روشنایی HDR در حالت بازی

روشنایی HDR در حالت بازی عالی است و تقریباً مانند حالت تصویر بی نظیر است. از نظر بصری تفاوت زیادی بین حالت ها وجود ندارد. نتایج مشابه تست معمولی روشنایی HDR اما در حالت تصویر «بازی» است. 

یکنواختی خاکستری تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K یکنواختی خاکستری خوبی دارد. در گوشه‌ ها کمی رنگ ‌بندی دیده می ‌شود، و قسمت مرکزی دارای جلوه‌ای کثیف است که می‌ تواند حین ورزش کمی حواس ‌تان را پرت کند. دو نقطه قابل مشاهده وجود دارد که می توانید در عکس خاکستری 50 درصد مشاهده کنید، اما با اسلایدهای خاکستری بالای 70 درصد و زیر 30 درصد قابل مشاهده نیستند. آنها در بیشتر محتوای واقعی قابل توجه نیستند پس جای نگرانی نیست. 

یکنواختی مشکی

تلویزیون سونی X90K یکنواختی مشکی مناسبی دارد. صفحه ‌نمایش بدون فعال‌ کردن ویژگی کم‌ نور محلی، آبی به نظر می‌ رسد، و اگرچه تیرگی موضعی به عمیق تر شدن سیاهی‌ ها کمک می ‌کند، اما اطراف اجسام روشن نیز شکوفا می‌ شود. 

زاویه ی دید تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K زاویه دید باریکی دارد، به این معنی که انتخاب خوبی برای قسمت ‌های وسیع نشیمنگاه نیست، زیرا از کناره‌ها تصویری کاملاً شسته شده را می ‌بینید.

بازتاب نور

تلویزیون سونی X90K دارای کنترل انعکاس مناسبی است. اگر نورهایی در اطراف داشته باشید، و به اندازه کافی روشن باشد که با تابش خیره کننده مقابله کند، خوب است، اما از استفاده از آن در مقابل یک پنجره روشن اجتناب کنید، زیرا انعکاس ها باعث حواس پرتی می شوند. 

فرمت های پشتیبانی شده تلویزیون سونی X90K 

طیف رنگ و حجم رنگ تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K دارای طیف رنگی عالی است. پوشش فوق ‌العاده‌ای از فضای رنگی DCI-P3 که در اکثر محتوای HDR استفاده می‌ شود، دارد، اما با وجود اینکه پوشش مناسبی از Rec گسترده ‌تر دارد. فضای رنگی 2020، دقیقاً آینده نگر نیست زیرا محتوای بیشتری از آن فضای رنگی استفاده خواهند کرد. این محصول دارای حجم رنگی مناسبی است. رنگ‌ها را به روشنی سفید خالص نشان می‌ دهد و رنگ‌ های تیره را به خوبی نمایش می ‌دهد، اما به دلیل طیف رنگی ناقص آن محدود است. 

خطر سوختگی دائمی تلویزیون سونی X90K 

ما انتظار نداریم که پنل های VA حفظ تصویر دائمی را تجربه کنند، زیرا پنل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون به نظر می رسد.

زمان پاسخگویی تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد. تاری حرکتی زیادی در پشت اجسام با حرکت سریع وجود ندارد، اما از آنجایی که با انتقال‌ های تاریک‌ تر بیش از حد است، شما مقداری ارواح معکوس را با برخی از اجسام تاریک با حرکت سریع خواهید دید. 

درج قاب سیاه (BFI) 

تلویزیون سونی X90K دارای یک ویژگی اختیاری نور پس زمینه استروبینگ است که معمولاً به عنوان درج قاب سیاه شناخته می شود. این دوربین با فرکانس 120 هرتز سوسو می ‌زند، که باعث تکرار تصویر می‌ شود، اما الگوی عجیبی برای مطابقت با سوسو زدن استاندارد 720 هرتز نور پس ‌زمینه دارد. برای محتوای 60 هرتز با سرعت 60 فریم در ثانیه سوسو نمی زند، که باعث تکرار تصاویر نیز می شود. لازم به ذکر است که این محصول مانند بسیاری از نمایشگرها، ویژگی BFI همزمان با پشتیبانی از VRR کار نمی کند.

درون یابی حرکتی تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K می‌ تواند محتوای با نرخ فریم پایین‌ تر را تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه درون‌ یابی کند. با صحنه های آهسته به خوبی کار می کند، اما مانند بسیاری از تلویزیون ها، در صحنه های شلوغ تر تلاش می کند. درون یابی با صحنه های شلوغ متوقف نمی شود، به این معنی که مصنوعات در سراسر صفحه نمایش وجود دارد. 

نرخ نوسازی متغیر تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K از فناوری نرخ نوسازی متغیر برای کاهش پارگی صفحه پشتیبانی می کند. سازگاری HDMI Forum VRR و G-SYNC در کل محدوده نرخ تازه‌ سازی کار می‌ کند و از جبران فریم پایین برای ادامه کار با نرخ فریم پایین پشتیبانی می ‌کند. VRR با سیگنال‌های 1440p @ 60Hz کار می‌ کند، اما تلویزیون 1440P را به 4K ارتقا می ‌دهد، بنابراین یک سیگنال 1440P واقعی نیست، به همین دلیل است که محدوده VRR 1440P را به‌عنوان ناشناخته رها کردیم. متأسفانه، اگر VRR را فعال کرده باشید، نمی ‌توانید از ویژگی کاهش نور محلی استفاده کنید.

تاخیر ورودی تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K دارای تأخیر ورودی کم در حالت بازی برای احساس پاسخگویی است. می توانید درون یابی حرکت را در حالت بازی فعال کنید، اما تاخیر ورودی را نیز برای بازی بسیار افزایش می دهد.

رزولوشن ها پشتیبانی شده تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K از رایج ترین سیگنال ها تا 4K @ 120Hz پشتیبانی می کند. برخلاف برخی از تلویزیون ‌های قدیمی سونی، این تلویزیون با سیگنال‌های 4K @ 120 هرتز مشکلی برای نصف کردن رزولوشن ندارد، بنابراین آن را کاملاً نمایش می‌ دهد. کروما 4:4:4 مناسب را با سیگنال ‌های 1080P و 4K تا 120 هرتز نمایش می ‌دهد، که هنگام استفاده از آن به‌ عنوان مانیتور رایانه شخصی برای متن واضح مهم است، اما با سیگنال‌های 1440P @ 60 هرتز چنین نیست.

سازگاری با کنسول های پیشرفته 

تلویزیون سونی X90K از سیگنال های رایج PS5 و Xbox Series X بدون مشکل پشتیبانی می کند. این یک حالت خودکار کم تأخیر دارد که وقتی بازی را از یک دستگاه سازگار راه اندازی می کنید، به طور خودکار تلویزیون را به حالت بازی تغییر می دهد. در Xbox، Dolby Vision به 4K @ 60Hz محدود شده است، بنابراین بسته به فرمت سیگنال HDMI که انتخاب می ‌کنید، می‌ توانید آن را یا 4K @ 120Hz بدون Dolby Vision دریافت کنید. 

مشخصات ورودی ها تلویزیون سونی X90K 

کل ورودی ها تلویزیون سونی X90K 

گذرگاه های صوتی تلویزیون سونی X90K 

کیفیت سیستم صوتی تلویزیون سونی X90K 

در مطالب بالا به این نتیجه رسیدیم که تلویزیون X90K از کیفیت تصویر عالی بهره‌ مند است، کیفیت تصویر به تنهایی کارساز نیست باید سیستم صوتی ‌هم از کیفیت بالایی برخوردار باشد. کمپانی سونی در طراحی سیستم صوتی این تلویزیون دارای 2.2 کاناله است و شامل 2 بلندگوی Full Range (Bass Reflex) با توان 10 وات و 2 بلندگوی Tweeter با توان 5 وات می باشد که در مجموع توانایی تولید صدای 30 وات را دارند. تلویزیون فوق دارای فناوری Acoustic Auto Calibration است این قابلیت می تواند صداها را با توجه به موقعیت بیننده و همچنین ابعاد و شرایط محیط تنظیم کند تا همیشه بهترین کیفیت صدا را تجربه نمایید. سونی به کمک تکنولوژی Dolby Audio نویز و سر و صداهای اضافی را میگیرد که این امر سبب می شود تا صدایی شفاف و کوک در محیط به صورت یکپارچه پخش ‌شود. 

پاسخ فرکانس تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K پاسخ فرکانسی مناسبی دارد. با نمایه صدای متعادل بلند می شود، که برای گوش دادن به دیالوگ مهم است. 

اعوجاج 

مدیریت اعوجاج مناسب است. در سطوح گوش دادن متوسط حداقل اعوجاج وجود دارد، اما در حداکثر صدا بیشتر قابل توجه است. 

قابلیت های اسمارت بودن تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون هوشمند سونی X90K عرضه شده در سال 2022 به سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری Google TV مجهز است که بخش ها و قابلیت های مختلف به سهولت و سرعت امکان پذیر است. به کمک این سیستم عامل امکانات و قابلیتهای متنوعی به مخاطب عرضه می شود و تمامی قابلیت های یک تلویزیون هوشمند را پشتیبانی می کند. می توانید برنامه های مورد نیاز خود را از گوگل پلی دانلود و نصب نمایید. دسترسی به بیش از 5000 برنامه موجود در گوگل پلی در این تلویزیون مجاز شده است. این سیستم عامل برنامه ها را با سرعتی چند برابر نسبت به گذشته اجرا می کند. گفتنی است که تبلیغات و محتوای پیشنهادی در صفحه اصلی و در فروشگاه Google Play وجود دارد. شما می توانید از تبلیغات شخصی انصراف دهید، اما این بدان معناست که در عوض تبلیغات غیر هدفمند دریافت خواهید کرد. 

ریموت کنترل تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K با کنترل از راه دور سونی بازطراحی شده برای سال 2022 عرضه می ‌شود که فاقد صفحه نمایش است. در عوض، دکمه ‘123’ یک numpad مجازی روی صفحه نمایش می دهد. دارای دکمه های میانبر برای سرویس های پخش محبوب و دارای یک میکروفون داخلی برای کنترل صوتی است و می توانید از آن بخواهید ورودی ها را تغییر دهد، تنظیمات خاص را تغییر دهد و محتوا را جستجو کند. این تلویزیون همچنین دارای یک میکروفون داخلی برای کنترل صدای هندزفری است. 

اقلام همراه تلویزیون سونی X90K 

خروج از نسخه موبایل