مقایسه تلویزیون سونی X80J و X80K

مقایسه تلویزیون سونی X80K و X80J

در اینجا قصد داریم به مقایسه تلویزیون سونی X80J و X80K بپردازیم که از تلویزیون های قیمت مناسب سونی هستند.سونی به عنوان یکی از برترین برندهای سازنده تلویزیون هر سال محصولاتی جدید را روانه بازار می ‌کند. با وجود امکانات و کیفیت عالی که در تلویزیون ‌های این برند به چشم می‌ خورد جایگاهی ویژه در بازار ایران به مدل‌ های سونی اختصاص یافته است. تلویزیون‌ هایی که سونی در سال 2021 و 2022 به بازار معرفی کرده کیفیت تصویری بهتر از همیشه را با امکانات جدید داشته اند. در بین مدل ‌های جدید سونی که تنوع بالایی هم دارند، تفاوت ‌هایی وجود دارد که هر مدل را از تلویزیونی دیگر متمایز می‌ کند. ما در این مطلب به مقایسه تلویزیون X80J با X80K می‌ پردازیم. تلویزیون X80J از تولید سال 2021 می باشد و تلویزیون X80K هم از تولیدات سال 2022 می باشد که ازش به عنوان جایگزین X80J یاد می شود. این دو محصول سونی با توجه به ویژگی ‌های بی ‌نظیری که دارند جزء برترین تلویزیون‌ های این برند محسوب می ‌شوند. میان دو مدل X80J با X80K تفاوت ‌ها و شباهت‌ هایی وجود دارد که ممکن است تأثیر زیادی در تصمیم گیری شما برای خرید هر کدام از این مدل‌ های سونی داشته باشد. پس ادامه ‌ی مطلب را از دست ندهید، چرا که کوچک‌ ترین تفاوت‌ هایی که باعث ایجاد اختلاف امتیاز در بخش ‌های مختلف تلویزیون ‌های X80J و X80K می ‌شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد و بهترین شرایط تصمیم گیری را در خرید یکی از این تلویزیون‌ ها برایتان فراهم می ‌کنیم.

شرح کوتاه تلویزیون سونی X80J:

تلویزیون سونی مدل X80J از تلویزیون های هوشمند ارائه شده سونی در سال 2021 که مناسب استفاده معمولی و خانگی مانند تماشای فیلم، اخبار و… است. تلویزیون سونی X80J دارای صفحه نمایش LED و توانایی پخش تصویر با کیفیت Ultra HD  4K است که نسبت به مدل قبلی آن که X80H است تفاوت هایی را تقریبا در تمام زمینه ها تجربه کرده است. همانطوری که خودتان هم می دانید برند سونی به طراحی و دیزاین محصولات خودش توجه ی ویژه ای دارد، در این محصول سال 2021 هم از معماری شکیلی استفاده کرد است،  با توجه به محل قرارگیری باندهای این تلویزیون در زیر قاب، حاشیه و قاب طراحی شده بسیار باریک بوده که اگر به وسیله یک براکت یا پایه تلویزیونی به دیوار متصل گردد، شکلی شبیه به قاب عکس را پیدا خواهد کرد. این حاشیه و قاب که جنس آن از آلومینیوم است، باعث می شود تا بیشترین اندازه از تلویزیون فقط مربوط به صفحه نمایش بوده و مانند نسل های گذشته تلویزیون ها، خبری از قاب های پهن در سرتاسر نمایشگر نباشد. این تلویزیون با وزن و ضخامت بسیار کم گزینه مناسبی برای قرارگیری روی دیوار است. تلویزیون سونی مدل X80J از کیفیت تصویری فوق العاده ای بهره می برد، کیفیت زنده تصاویر فراتر از یک تلویزیون معمولی است. کافی است تا کیفیت هریک از مدل های تلویزیون این برند را با هم رده های سایر برندها مقایسه کنید تا متوجه سطح بالای کیفیت تصاویر شوید دلیلی شم بر می گردد به اینکه شرکت خوش نام سونی به شدت روی قابلیتها کار می کند تا بهترین ها را ارائه دهد. پنل این تلویزیون دارای تکنولوژی IPS بوده که ازمزیت های آن می توانیم به روشنایی بیشتر، زاویه ی دید بهتر و زنده بودن تصاویر اشاره کرد. همان طوری که در بالا هم اشاره کردیم این تلویزیون دارای کیفیت تصویر  4K Ultra HD است که دارای رزولوشن 2160*3840 پیکسل بوده که بهترین تصویر برای فیلم و سریال است. همچنین تلویزیون سونی مدل X80J دارای رفرش ریت 60 هرتز است، این نرخ از هرتز باعث می شود تا در زمان دیدن صحنه های فیلم و به خصوص فوتبال که جزئیات در حال نمایش، به سرعت در حال تغییر و جابه جایی هستند، حرکتی روان و بدون تاری دید را به نمایش بگذارند. تمامی این قابلیت ها توسط پردازنده4K HDR Processor X1 فراهم شده است. این پردازشگر در بسیاری از تلویزیون‌های سونی مورد استفاده قرار می ‌گیرد و جزء سریع ترین پردازنده های تصویر در تلویزیون محسوب می شود. در مجموع پردازشگر تصویر سونی با سرعتی بالا به تجزیه و تحلیل داده‌ های تصویر می ‌پردازد و داده‌ ها را برای نمایش در صفحه نمایش تلویزیون آماده می‌ سازد. با توجه به قدرت تصویری تلویزیون سونی مدل X80J باید گفت که این تلویزیون نیز از صدای با کیفیتی نیز برخوردار است. این تلویزیون از 2 بلندگوی 10 واتی برخوردار است یعنی در مجموع قدرت خروجی20  وات را دارند که نیاز خریدار را تا حد زیادی برای تولید صدای باکیفیت برطرف می سازد.

برای مشاهده سایزهای موجود تلویزیون X80J اینجا کلیک کنید

برای مشاهده مقایسه پنل IPS با VA اینجا کلیک کنید

شرح کوتاه تلویزیون سونی X80K:

تلویزیون سونی X80K یکی از مدل های جدید و 2022 سونی است. به طور کلی برند سونی در زمینه تولیدات صوتی و تصویری بسیار عالی عمل کرده و تلویزیون های سونی از لحاظ کیفیت رنگ و تصویر نسبت به سایر برندها بهتر بوده و میتواند گزینه عالی برای خرید باشد. تلویزیون X80K از مدل های 2022 کمپانی بزرگ سونی است، این تلویزیون از کیفیت تصویر 4K برخوردار است و همچنین دارای ویژگی های بروز و عالی جهت بالا بردن سطح کیفیت میباشد، که در ادامه به بررسی این ویژگی ها میپردازیم.همچنین دارای خروجی صدای عالی با توان صوتی 20 وات است و از ورودی ها و خروجی های متعددی نیز برخوردار است.این تلویزیون دارای طراحی بینظیر بوده و همچون مدل های قبلی این شرکت از طراحی منحصربه فرد و عالی برخوردار است. همانگونه که شاید بدانید کیفیت تصویر یک مقوله ای است که برای همه مهم و قابل توجه است و قطعا شرکت های سازنده هم این رو میدونن، پس انتظار میره که هر ساله کیفیت تلویزیون بهتر و بهتر شود، سونی در تلویزیون فوق از بروز ترین تکنولوژی های کیفیت تصویر استفاده کرده تا در میان هم رده های خود بدرخشد. کیفیت تصویری 4K با وضح رزولوشن 2160*3840 پیکسل ( حدودا 8 میلیون پیکسل) باعث خلق تصاویر شگفت انگیز می شود. تلویزیون X80K از پردازنده بسیار پرقدرت 4K HDR processor X1 بهره میبرد، که میتوان گفت مهم ترین قطعه هر تلویزیونی پردازنده است و وظیفه پردازش تصاویر و نمایش آن با کیفیت عالی بر روی صفحه نمایش است، که این پردازنده این کار را با بهترین نحو برای شما انجام خواهد داد، این قابلیت با انجام الگوریتم های خاصی توانایی پردازش سریع بوده و باعث میشود که تصاویر را بدون نویز و با وضوح عالی برای شما نمایش دهد. محصول فوق دارای قابلیت بسیار جذاب برای بالا بردن سطح کیفیت میباشد، از جمله این قابلیت ها میتوان به فناوری 4K X-Reality™ PRO اشاره کرد که میتواند کیفیت تصاویر و محتوای بی کیفیت را تا حد مطلوبی بالا ببرد و به طوری که تفاوت را به راحتی احساس کنید. صدا خروجی از یک تلویزیون از موارد بسیار مهم، همچون کیفیت تصویر میباشد و سونی همیشه در زمینه صوتی تصویری بسیار عالی عمل کرده است، تلویزیون سونی X80K دارای خروجی صدای 20 وات است و این اندازه از خروجی صدا بسیار استاندارد است و میتواند بدون هیچ مشکلی جوابگوی شما باشد.همچنین شما اگر بخواهید از صدای بلندتری بهره ببرید، میتوانید با اتصال انواع سیستم های صوتی سینما و ساندبار، خروجی صدای بالاتری داشته باشید. 

برای مشاهده سایزهای موجود تلویزیون سونی X80K اینجا کلیک کنید

توجه: تلویزیون سونی X80K جایگزین سونی X80J است و هر دو تلویزیون تقریباً یکسان هستند و تنها تفاوت‌ های کمی بین آنها وجود دارد. X80J در چند زمینه مانند دقت رنگ بهبود یافته و زمان پاسخگویی سریعتر دارد، اما X80K لکنت کمتری نیز دارد. X80K با نسخه به ‌روزرسانی‌ شده کنترل از راه دور سونی ارائه می‌ شود، اما به هر حال دارای همان ویژگی‌ های کنترل صوتی مانند کنترل از راه دور X80J است. (در ادامه ی محتوا به صورت تخصصی به مقایسه ی دو تلویزیون سونی X80J با X80K خواهیم پرداخت)

کنتراست دو تلویزیون سونی X80J و X80K

 در اینجا به مقایسه تلویزیون X80J و X80K از نظر کنتراست خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید تا ببینم ایا تفاوت از نظر کنتراست دارند یا نه.

X80J: متأسفانه تلویزیون سونی X80J کنتراست متوسطی دارد، بنابراین اگر در اتاقی تاریک هستید، مشکی ها خاکستری به نظر می رسند. همچنین هیچ ویژگی کاهش نور محلی برای بهبود کنتراست وجود ندارد. این را می توانید برای همه تلویزیون هایی که از پنل های خانواده IPS استفاده می کنند انتظار داشته باشید، اما مدل 50 اینچی که از پنل VA استفاده می کند کنتراست بسیار بهتری دارد. 

X80K: تلویزیون سونی X80K نسبت کنتراست اصلی پایینی دارد، بنابراین سیاه ‌پوستان در تاریکی خاکستری به نظر می ‌رسند. متأسفانه، هیچ ویژگی کاهش نور محلی نیز برای بهبود آن وجود ندارد. اگر چیزی با کنتراست بالاتر می‌خواهید، می توانیم تلویزیون سونی X85K را به شما معرفی کنیم.

 

روشنایی SDR در دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون سونی X80J روشنایی مناسبی در SDR دارد. به اندازه سونی X800H روشن نیست، اما به اندازه کافی روشن است تا در اتاق ‌هایی با نور متوسط، تا زمانی که پنجره‌ های زیادی وجود نداشته باشد، بر تابش خیره کننده غلبه کند. روشنایی در صحنه ‌های مختلف نسبتاً ثابت است، اما در پنجره ۲ درصدی به دلیل کم ‌نور شدن قاب تلویزیون، کمی تاریک ‌تر می‌ شود.

X80K: تلویزیون سونی X80K دارای حداکثر روشنایی SDR مناسبی است. برای اتاق هایی با نورهای کمی در اطراف خوب است، اما اگر آن را در مقابل پنجره قرار دهید، آنقدر روشن نمی شود که با تابش خیره کننده زیادی مقابله کند. این محصول خوشبختانه، روشنایی خود را در صحنه های مختلف به طور مداوم حفظ می کند.

روشنایی HDR در تلویزیون های سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون سونی X80J روشنایی HDR کمتری دارد. روشنایی آن کمی بیشتر از SDR است، اما به اندازه کافی روشن نیست که نقاط برجسته را برجسته کند. اگرچه EOTF هدف را به خوبی دنبال می کند، به این معنی که روشنایی کلی صحنه ها در کل بسیار دقیق است. صحنه های تاریک کمی بیش از حد روشن می شوند، و صحنه های روشن با اوج روشنایی کم محدود می شوند. EOTF به شدت در نزدیکی حداکثر روشنایی تلویزیون قرار می گیرد که باعث از بین رفتن جزئیات دقیق در صحنه های روشن می شود. مانند SDR، کاهش نور فریم باعث می ‌شود که صحنه ‌های تیره‌ تر با هایلایت ‌های کوچک به طور کلی کم ‌نورتر شوند. 

X80K: اوج روشنایی HDR کمتر از حد مجاز است. اگرچه کمی روشن ‌تر از SDR می‌ شود، اما برای برجسته ‌کردن و ارائه یک تجربه رضایت ‌بخش HDR کافی نیست. اگر EOTF هدف را دنبال کنید مشکلی ندارد، اما برخی از صحنه های روشن تر خیلی تاریک هستند. همچنین، در اوج روشنایی یک رول آف شدید وجود دارد که باعث از بین رفتن جزئیات دقیق با هایلایت های روشن می شود. 

روشنایی HDR در حالت بازی

X80J: در حالت «بازی»، روشنایی HDR همانن خارج از بازی تقریباً یکسان است. هیچ تفاوت قابل توجهی بین دو حالت تصویر وجود ندارد. 

X80K: روشنایی HDR در حالت بازی همانند خارج از آن است و هیچ تفاوت قابل مشاهده ای وجود ندارد. این نتایج در حالت تصویر «بازی» با حداکثر روشنایی و دمای رنگ در «Expert 2» هستند. 

یکنواخت خاکستری تلویزیون های سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون سونی X80J به طور کلی یکنواختی خاکستری خوبی دارد. گوشه های صفحه نمایش کمی تیره تر از مرکز تلویزیون هستند، اما این موضوع با محتوای واقعی چندان قابل توجه نیست. جلوه صفحه نمایش بسیار کمی در سراسر مرکز وجود دارد که برای تماشای ورزش عالی است. در صحنه‌ های نزدیک به تاریکی، یکنواختی حتی بهتر است. 

X80K: تلویزیون سونی X80K یکنواختی خاکستری بسیار خوبی دارد. در بیشتر موارد، صفحه نمایش در سراسر یکنواخت است، که برای تماشای ورزش یا استفاده از آن به عنوان مانیتور رایانه شخصی خوب است. با این حال، در گوشه‌ ها رنگ ‌بندی وجود دارد، و کمی جلوه صفحه نمایش کثیف در مرکز دیده می ‌شود که می ‌توانید با ورزش ‌هایی که سطوح بازی بزرگی با همان رنگ دارند، مانند هاکی، متوجه آن شوید. 

یکنواخت مشکی دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: متأسفانه تلویزیون سونی X80J دارای یکنواختی مشکی ناامید کننده است. صفحه نمایش سراسر ابری است و به دلیل نسبت کنتراست پایین، آبی به نظر می رسد. متأسفانه، هیچ ویژگی کم نور محلی برای بهبود یکنواختی سیاه وجود ندارد.

 

X80K: یکنواختی سیاه ناامید کننده است. سمت راست پایین صفحه نمایش تکه تکه به نظر می رسد زیرا نور پس زمینه قابل توجهی وجود دارد و بقیه قسمت های صفحه به دلیل کنتراست کم آبی است. متأسفانه، ویژگی کاهش نور محلی برای بهبود آن ندارد. اگر یکنواختی مشکی و عملکرد اتاق تاریک برای شما مهم است، تلویزیون سامسونگ مدل Q60 یکنواخت سیاه خوبی دارد. 

زاویه دید تلویزیون های سونی X80J و X80K 

X80J: همانطور که برای یک تلویزیون با پنل خانواده IPS انتظار می رود، سونی X80J زاویه دید بسیار خوبی دارد. هنگامی که خارج از مرکز حرکت می کنید، تصویر دقیق باقی می ماند و آن را به انتخاب خوبی برای چیدمان صندلی های وسیع تر تبدیل می کند. توجه داشته باشید که 50 اینچ از یک پنل VA استفاده می کند که در نتیجه زوایای دید بسیار بدتری ایجاد می شود، بنابراین این اندازه برای چیدمان صندلی گسترده نیست.

X80K: تلویزیون سونی X80K زوایای دید خوبی دارد. هنگام تماشای خارج از مرکز، تصویر دقیق باقی می ‌ماند، و حتی اگر صفحه نمایش در زوایای واقعاً باز تیره‌ تر به نظر برسد، باز هم برای تماشای تلویزیون با چیدمان صندلی ‌های وسیع به اندازه کافی خوب است.

بازتاب نور در دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون سونی X80J دارای کنترل انعکاس مناسبی است. در پخش نور محیط کار بسیار خوبی انجام می دهد، اما قرار دادن آن در مقابل یک پنجره یا لامپ روشن ایده خوبی نیست زیرا با نور مستقیم مبارزه می کند. 

X80K: مدیریت بازتاب مناسب است. اگر چند لامپ در اطراف داشته باشید خوب است، اما وقتی انعکاس‌های قوی از پنجره می‌آیند، مشکل دارد. 

ورودی 480P 

X80J: دی ‌وی‌ دی ‌ها و سایر محتوای 480p، بدون هیچ مشکل آشکاری، خوب به نظر می ‌رسند.

X80K: تلویزیون سونی X80K هیچ مشکلی در ارتقاء محتوای 480p مانند دی وی دی ها و کانال های کابل SD ندارد. 

ورودی 720P 

X80J: محتوای 720p، مانند تلویزیون کابلی، همانطور که باید به نظر می رسد. 

X80K: محتوای 720p عالی به نظر می رسد، که اگر کانال های کابلی HD تماشا می کنید مهم است.

ورودی 1080P 

X80J: محتوای 1080p عالی به نظر می رسد، تقریباً به خوبی 4k. 

X80K: تلویزیون سونی X80K محتوای 1080p را، مانند بلوری، بدون هیچ مشکل قابل مشاهده ارتقاء می دهد. 

ورودی 4K 

X80J: محتوای 4k بدون مشکل نمایش داده می شود.

X80K: محتوای 4k بومی کاملاً نمایش داده می ‌شود و هیچ گونه آشفتگی یا مصنوعی وجود ندارد.

طیف رنگ در دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون سونی X80J دارای طیف رنگی گسترده ای است، با پوشش عالی فضای رنگی DCI P3 که در اکثر محتوای HDR استفاده می شود و پوشش مناسبی از Rec گسترده تر.

X80K: تلویزیون سونی X80K دارای طیف رنگی خوبی برای محتوای HDR است. طیف وسیعی از رنگ‌ ها را در فضای رنگی رایج DCI-P3 نشان می ‌دهد، اما در آینده مقاوم نیست زیرا پوشش وسیع ‌تری از Rec را پوشش می‌ دهد. فضای رنگی 2020، که محتوای بیشتری شروع به استفاده از آن خواهد کرد. متأسفانه، نگاشت تن خاموش است، بنابراین برخی از رنگ ها، به خصوص در Rec، دقیق به نظر نمی رسند. 

حجم رنگ در دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون سونی X80J دارای حجم رنگ متوسطی است. نمی تواند طیف کامل رنگ سبز را پر کند و به دلیل نسبت کنتراست پایین، نمی تواند رنگ های اشباع تیره را به خوبی نمایش دهد. رنگ هایی که می تواند نمایش دهد به اندازه سفید خالص روشن هستند که عالی است.

 

X80K: این محصول سونی حجم رنگ متوسطی دارد، زیرا رنگ ها به روشنی سفید خالص می شوند. با این حال، محدود به طیف رنگی ناقص است و به دلیل نسبت کنتراست پایین، رنگ های تیره را به خوبی نمایش نمی دهد. 

سطح شیب دار در دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: گرادیان ها در این تلویزیون شگفت انگیز به نظر می رسند. در رنگ‌ های خاکستری، سبز و قرمز تیره‌ تر وجود دارد، اما در کل با محتوای واقعی چندان قابل توجه نیست. برخلاف تلویزیون ‌های سطح بالاتر سونی، هیچ ویژگی هموارسازی گرادیان برای کاهش باند در برخی محتواها وجود ندارد.

 

X80K: تلویزیون سونی X80K هندلینگ شیب عالی دارد. کمی نوار با خاکستری تیره و سبز وجود دارد، اما به غیر از آن، شما متوجه بندکشی با سایه های رنگ های مشابه نخواهید شد. هر چند تنظیمی برای بهبود شیب ها وجود ندارد.

 

خطر سوختگی دائمی در تلویزیون های سونی مدل X80J و X80K 

X80J: اگرچه برخی از IPS و پنل‌ های مشابه ممکن است از حفظ موقت تصویر رنج ببرند، اما به نظر نمی ‌رسد آنطور که در آزمایش طولانی‌ مدت ما دیده می ‌شود، این حالت دائمی باشد.

X80K: اگرچه برخی از پنل‌های نوع IPS ممکن است از حفظ موقت تصویر رنج ببرند، اما به نظر نمی ‌رسد که این امر همانطور که در آزمایش طولانی ‌مدت ما دیده می ‌شود، دائمی باشد.

زمان پاسخگویی در دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون سونی X80J زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد. نسبت به تلویزیون سونی X800H کمی بهبود یافته است، اگرچه مانند آن تلویزیون، مقداری بیش از حد در انتقال 0-20٪ وجود دارد که می تواند در صحنه های تاریک تر به صورت لکه دار شدن ظاهر شود. با این حال، به بدی تلویزیون های دارای پنل VA نیست.

 

X80K: این تلویزیون زمان پاسخگویی مناسب است. کمی دنباله تاری در پشت اجسام با حرکت سریع وجود دارد، و از آنجایی که در جابجایی های تاریک بیش از حد وجود دارد، در صحنه های تاریک دارای شبح معکوس است. 

درج قاب سیاه (BFI) در دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون سونی X80J دارای یک ویژگی اختیاری نور پس ‌زمینه استروبینگ است که معمولاً به عنوان درج قاب سیاه (BFI) شناخته می ‌شود. با این حال، حداقل فرکانسی که می ‌تواند نور پس ‌زمینه‌ اش را در آن سوسو بزند یا سوسو بزند، 120 هرتز است که هنگام تماشای محتوای 60 فریم بر ثانیه، باعث تکرار در حرکت می ‌شود. برای فعال کردن BFI، MOTIONFLOW را روی «Custom» تنظیم کنید و نوار لغزنده Clearness را روی حداکثر تنظیم کنید. توجه داشته باشید که امتیاز BFI فقط در نظر می ‌گیرد که تلویزیون در کدام فرکانس می ‌تواند سوسو بزند، نه اینکه BFI چقدر خوب عمل می ‌کند.

X80K: تلویزیون سونی X80K دارای یک ویژگی اختیاری نور پس ‌زمینه استروبینگ است که معمولاً به عنوان درج قاب سیاه شناخته می‌ شود تا تاری ماندگاری را کاهش دهد. فقط با فرکانس 120 هرتز سوسو می زند که باعث تکرار تصاویر با محتوای 60 فریم بر ثانیه می شود. به خاطر داشته باشید که امتیاز BFI بر اساس فرکانس‌ هایی است که در آن سوسو می ‌زند و نه عملکرد واقعی. 

درون یابی حرکتی در تلویزیون های سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون می ‌تواند محتوای فریم پایین‌ تر را تا 30 فریم بر ثانیه درون ‌یابی کند. در بیشتر موارد خوب کار می کند اما مصنوعات حرکتی را در صحنه های شلوغ تر معرفی می کند. برای فعال کردن درون یابی حرکتی، CINEMOTION را روی «High» و MOTIONFLOW را روی «Custom» تنظیم کنید، با اسلایدر Smoothness روی حداکثر. 

X80K: تلویزیون سونی X80K دارای ویژگی درون یابی حرکتی است تا محتوای با نرخ فریم کمتر را تا 60 فریم بر ثانیه برساند. در صحنه هایی با حرکت آهسته به خوبی کار می کند، اما زمانی که حرکت زیادی وجود دارد مشکل دارد. برخلاف سایر تلویزیون‌ ها، در واقع با صحنه ‌های شلوغ ‌تر درون ‌یابی را متوقف نمی ‌کند، بنابراین مصنوعات زیادی وجود دارد. 

نرخ نوسازی متغیر در دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: این تلویزیون از هیچ ویژگی بازی پیشرفته ای مانند نرخ نوسازی متغیر FREESYNC یا G-SYNC پشتیبانی نمی کند و به نرخ تازه سازی 60 هرتز محدود شده است. اگر چیزی با نرخ تازه سازی بالاتر و پشتیبانی از VRR را ترجیح می دهید، تلویزیون سامسونگ Q80 می تواند یک گزینه ی عالی باشد.

X80K: تلویزیون سونی X80K از هیچ فناوری نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی نمی کند.

رزولوشن های پشتیبانی شده تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: تلویزیون سونی X80J از اکثر رزولوشن های رایج در فرکانس 60 هرتز پشتیبانی می کند. این می تواند کروما 4:4:4 را به درستی در همه رزولوشن های پشتیبانی شده نمایش دهد، به جز 1440p @ 60Hz، هرچند که برای وضوح متن از رایانه شخصی مهم است. برای انجام این کار، تلویزیون باید در حالت تصویر «بازی» یا «گرافیک» باشد و «فرمت پیشرفته» برای ورودی HDMI که استفاده می‌کنید فعال باشد.

X80K: تلویزیون سونی X80K از تمام رزولوشن های رایج تا 4k @ 60Hz پشتیبانی می کند. کرومای مناسب 4:4:4 را با سیگنال های 1080p و 4k نمایش می دهد که برای متن واضح مهم است، اما آن را به درستی با سیگنال های 1440p نمایش نمی دهد.

سازگاری کنسول پیشرفته 

X80J: تلویزیون سونی X80J دارای حداکثر نرخ تازه سازی 60 هرتز و فاقد پهنای باند HDMI 2.1 است، بنابراین بالاترین رزولوشن پیشرفته کنسولی که پشتیبانی می کند 4k @ 60Hz با HDR است. 

X80K: از آنجایی که تلویزیون سونی X80K به پهنای باند HDMI 2.0 و نرخ تازه سازی 60 هرتز محدود شده است، نمی تواند هیچ بازی ای را از Xbox Series X یا PS5 بالاتر از 4k @ 60Hz اجرا کند. حالت تأخیر کم خودکار، هنگامی که بازی را از یک دستگاه سازگار راه اندازی می کنید، تلویزیون را به حالت بازی تغییر می دهد تا پارگی صفحه را کاهش دهد. 

مشخصات ورودی ها در دو تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J:

X80K:

کل ورودی ها تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J:

X80K:

مقایسه تلویزیون X80J و X80K

گذرگاه های صوتی تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J:

X80K:

کیفیت صوتی تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: سونی در مورد صدای این تلویزیون نیز همانند تصویر آن، عملکردی قدرتمند داشته است. سیستم صوتی تلویزیون شامل دو بلندگوی 10 واتی است که در مجموع صدایی با قدرت 20 وات تولید می کنند. در این محصول از بلندگوهای Bass Reflex و X-Balanced بهره گرفته شده است. به کمک فناوری پاکسازی صدای چند بعدی، صدایی شفاف و خالی از هر گونه نویز و ناخالصی را خواهید شنید. این محصول با پشتیبانی از فرمت DTS Digital Surround و از طریق ایجاد کانال های مجازی، صدایی فراگیر را به کاربر ارائه می دهد. فناوری Dolby Audio نیز صدایی فراگیر را با کیفیت بالا تولید می کند. تکنولوژی Dolby Atmos با ایجاد صدایی چند بعدی، شما را در فضایی از صدا محصور می کند. این فناوری در کنار فناوری تصویری Dolby Vision هیجان یک سینمای واقعی را برای شما فراهم می کند. 

مقایسه تلویزیون X80J و X80K

X80K: صدا خروجی از یک تلویزیون از موارد بسیار مهم، همچون کیفیت تصویر میباشد. و سونی همیشه در زمینه صوتی تصویری بسیار عالی عمل کرده و در تلویزیون فوق سیستم صوتی بسیار عالی به کار رفته است و با داشتن امکانات و ویژگی های صوتی عالی که دارد، توانسته صدایی بسیار با کیفیت و هماهنگ با تصویر را به گوش شما برساند. تلویزیون سونی X80K دارای خروجی صدای 20 وات است و این اندازه از خروجی صدا بسیار استاندارد است و میتواند بدون هیچ مشکلی جوابگوی شما باشد.همچنین شما اگر بخواهید از صدای بلندتری بهره ببرید، میتوانید با اتصال انواع سیستم های صوتی سینما و ساندبار، خروجی صدای بالاتری داشته باشید.بلندگوها در زیر تلویزیون و در طرفین قرار گرفته است و باعث می شود که هر دو بلندگو صدایی بسیار هماهنگ و بدون نویزرا در اختیار شما قرار دهد. 

مقایسه تلویزیون X80J و X80K

ویژگی های هوشمند تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J: سونی تلویزیون های 2021 خود را به سیستم عامل اندروید 10 مجهز کرده است. این نسخه نسبت به تلویزیون های 2020 و حتی قدیمی تر سونی امکانات بسیار بیشتر و متنوع تری را در اختیار شما قرار میدهد. Android یکی از سیستم عامل های محبوب در تلویزیون ها و سایر لوازم هوشمند مانند تلفن همراه است. سونی با تغییراتی در تلویزیون های هوشمند 2021 خود رابط کاربری جدیدی را با نام گوگل تی وی (Google TV) معرفی کرده است. گوگل تی وی در تلویزیون های هوشمند سونی با سیستم عامل اندروید 10 به کار رفته است. Google TV با مرتب کردن برنامه های تلویزیون همه آنها را در یک جا قرار میدهد تا دسترسی به آنها به آسان ترین شکل صورت گیرد. همچنین از طریق این رابط کاربری به بیش از 70000 هزار برنامه تلویزیونی دسترسی خواهید داشت. شما میتوانید به جستجوی محتوای مورد علاقه خود بپردازید و آنها را از طریق این برنامه مشاهده کنید. تلویزیون جدید سونی X80J از 16 گیگ حافظه داخلی پشتیبانی میکند. همچنین دارای مرورگر وب است و می توانید از طریق آن به وب گردی بپردازید. این تلویزیون از فروشگاه گوگل پشتیبانی می کند و می توانید به هزاران برنامه اندرویدی دسترسی داشته باشید. سونی مانند سایر تلویزیون های خود این مدل را نیز به کروم کست داخلی مجهز کرده است. همچنین از طریق سرویس های Air Play و Apple HomeKit می توانید دستگاه های شرکت اپل را نیز به تلویزیون متصل کنید.

 

X80k: تلویزیون سونی X80K از لحاظ امکانات هوشمند نیز بسیار مجهز است و کاملاً نیاز شما را برآورده می کند. تلویزیون فوق دارای سیستم عامل Google tv نسخه 10 است که عملکرد بسیار خوبی دارد و امکان دسترسی به محتوای مختلف را به شما خواهد داد.با استفاده از دستیار های صوتی G-Assistant و Alexa می توانید به آسانی با صدای خود تلویزیون و سایر دستگاه های سازگار را کنترل و مدیریت کنید. دارای قابلیتVoice Search است و شما می توانید با صدای خود به جستجوی موارد دلخواه خود بپرازید. این تلویزیون دارای برنامه Google Play Store است که با استفاده از آن می توانید به برنامه های بسیاری دسترسی داشته باشید و آنها را بر روی این تلویزیون اجرا کنید. همچنین تلویزیون X80K دارای قابلیت Chromecast و Air Play 2 می باشد که از طریق انها می توانید به راحتی گوشی هوشمند خود را به تلویزیون متصل کنید و محتوای آن را بر روی این صفحه نمایش بزرگ مشاهده کنید و لذت ببرید.BRAVIA CAM نیز از ویژگی های دیگر تلویزیون سونی X80K است که تجربه ای شگفت انگیز را برایتان رقم خواهد زد. شما می توانید با نصب BRAVIA CAM به تلویزیون خود با دوستان و خویشان خود تماس تصویر داشته باشید و آنها را بر روی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون مشاهده کنید و از گفتگو با آنها لذت ببرید. این تلویزیون دارای قابلیت Sleep Timer که می توانید آن را تنظیم کنید تا بعد مدتی به صورت خودکار خاموش شود.

 

ریموت کنترل از راه دور تلویزیون سونی X80J و X80K

 در این قسمت از مقایسه تلویزیون سونی X80J و X80K به مقایسه ریموت کنترل انها خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که ایا تفاوتی بین انها وجود دارد یا نه پس با ما همراه باشید.

X80J: این ریموت طراحی مشابه ریموت های قبلی سونی دارد. برای عملکرد کامل باید آن را از طریق بلوتوث به تلویزیون وصل کنید. یک دکمه اختصاصی دستیار Google وجود دارد و می ‌توانید ورودی ‌ها را تغییر دهید، برنامه‌ ها را باز کنید، جستجوها را کامل کنید و تنظیمات خاصی را از طریق فرمان صوتی انجام دهید. 

X80K: سونی یک کنترل از راه دور بازطراحی شده با تلویزیون های 2022 منتشر کرد. کوچکتر است و ظاهری شیک ‌تر از مدل ‌های 2021 و قدیمی ‌تر دارد، و فاقد صفحه ‌نمایش است. در عوض، باید دکمه ‘123’ را فشار دهید تا یک numpad مجازی روی صفحه ظاهر شود. این یک میکروفون داخلی برای کنترل صدا دارد و می ‌توانید از آن بخواهید که اکثر خواسته ‌های رایج از جمله تعویض ورودی ‌ها، باز کردن برنامه‌ ها و تغییر تنظیمات خاصی مانند روشنایی را انجام دهد.

 

اقلام همراه تلویزیون سونی X80J و X80K 

X80J:

X80K: 

خروج از نسخه موبایل