مقایسه تلویزیون سونی X90J و X90K 

مقایسه تلویزیون سونی X90J و X90K

در اینجا به مقایسه تلویزیون سونی X90J و X90K خواهیم پرداخت که یکی از انها تولید 2021 و دیگری تولید 2022 است پس با ما همراه باشید.در تولید محصولاتی مانند تلفن همراه و لوازم خانگی، رقابت بین شرکت های بزرگ باعث بالا رفتن سرعت رشد هر کدام از آن شده است. این رقابت داغ، منجر به تولید تکنولوژی های متعدد و در ارائه سرویس های متعدد به مشتریان می شود. در زمینه تولید تلویزیون سه شرکت سونی، ال جی و ساموسنگ به عنوان بزرگترین شرکت های جهان به حساب می آیند و رقابت اصلی بین این کمپانی ها است. محصولات این شرکت ها، از به روز ترین امکانات حال حاضر دنیا استفاده کرده و بهترین تلویزیون های جهان هستند. از این رو، مقایسه بین این محصولات سخت می شود اما برای انتخاب باید مقایسه ها را انجام داد و سعی در انتخابی مناسب با نیاز های خود داشت. در ادامه این مقاله که خدمت شما ارائه می دهیم، قصد داریم در مورد دو تلویزیون از برند سونی X90J و X90K صحبت کنیم و به مقایسه آن ها بپردازیم. 

شرح تلویزیون سونی X90J 

تلویزیون سونی مدل X90J یکی دیگر از محصولات سال 2021 این شرکت پرآوازه می باشد. ویژگی اصلی تلویزیون های شرکت سونی، صفحه نمایش با کیفیت آن ها است. در ساخت همه تلویزیون های این شرکت و به خصوص X90J می توان این نکته را مشاهد کرد. صفحه نمایش استفاده شده در ساخت X90J، از نوع OLED است. این نوع نمایشگر، مقاوم ترین نوع پنل در بین همه ی LED ها است. به همین دلیل، در استفاده های طولانی امکان آسیب رسیدن به پیکسل های تصویر تقریبا صفر است. این تلویزیون از سیستم عامل اندروید استفاده می کند. این سیستم عامل رابط کاربری بسیار مناسبی دارد و می توان روان بودن آن را لمس کرد. مزیت دیگری که سیستم عامل اندروید دارد، پشتیبانی از سرویس های گوگل است. کاربران X90J، می توانند تمامی سرویس های گوگل را بر روی تلویزیون خود نصب کنند و از همه ی آن ها استفاده نمایند. کنتراست تصویر در X90J، فوق العاده به نظر می رسد. چنین کنتراست بالایی، علاوه بر نمایش تاریکی عمیق، دیگر رنگ ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در چنین شرایطی، رنگ های دیگر بسیار غنی به تصویر کشیده می شوند. رزلوشن تصویر در این تلویزیون، 4K است و هیچ نگرانی درباره کیفیت تصویر آن وجود ندارد. تنها ایراد این محصول، زاویه دید محدود آن است. در چنین شرایطی، تلویزیون تصویر با کیفیت را فقط در یک زاویه محدود ارائه می دهد. اگر کاربر در گوشه های تلویزیون بنشیند، تصویر با کیفیتی را مشاهده نمی کند. به صورت کلی می توان کیفیت ساخت و تصویر ارائه شده توسط X90J را بسیار مناسب ارزیابی کرد. این تلویزیون می تواند در استفاده هایی مانند تماشای فیلم بسیار عالی ظاهر شود و کاربران را به رضایت برساند.

برای مشاهده سایزهای موجود تلویزیون سونی X90J اینجا کلیک کنید

 

شرح تلویزیون سونی X90K 

تلویزیون سونی X90K نمایشگر جدید سری 9 سونی در سال 2022 است که از امکانات بالارده در آن استفاده شده است. سونی امسال از چند آپدیت برای تلویزیون های خود استفاده کرده است که برتری کامل را نسبت به تلویزیون سال قبل خود یعنی X90J را نشان می دهد. امکانات یک تلویزیون به بخش های مختلف تصویر، صدا، امکانات اسمارت، پورت های ارتباطی تقسیم می شوند و هر چه یک تلویزیون در این بخش ها امتیاز بیشتری بگیرد، کیفیت ساخت و قیمت نمایشگر بالاتر خواهد بود. تلویزیون سونی X90K علاوه بر کارایی بالا، دارای طراحی زیبا و بی نظیری است که نمای اتاق نشمین کاربران را چندین برابر مدرن می کند به گونه ای شیک بودن را به خانه های شما هدیه می دهد. سونی در این تلویزیون صفحه نمایش را به حداکثر و فریم را به حداقل رسانده است که در هنگام نگاه کردن به تلویزیون انگار واقعیت را مشاهده می کنید، این شرکت در سال 2022 از طراحی متفاوتی برای پایه ها استفاده کرده است که در آن بیشتر تلویزیون ها دارای 2 حالت تنظیم یا بیشتر هستند، که به وسیله آن می توان ارتفاع تلویزیون از میز و پایه را نیز تنطیم کرد. محصول فوق از کیفیت تصویر 4K برخوردار است، تا اینجای کار در برابر تلویزیون های رقیب چیز زیادی برای گفتن ندارد. اما وقتی بحث به کیفیت تصویر برند سونی برسد، قضیه فرق می کند. پردازنده XR که منحصراً در اختیار سونی است نقطه قوتی قدر در بین امکانات مخصوص تصویر است، که یک تنه می تواند رقابت بین سایر برندها را به پیش ببرد، این پردازنده قادر است، محتواهای مختلف تصویری را آنالیز کند و ورژن با کیفیت آن ها را ارائه دهد. تلویزیون سونی X90K به صورت کاملا اسمارت طراحی شده است، این محصول از سیستم عامل اندروید بهره می برد و امکانات عالی را در نهایت سادگی به کاربران هدیه می دهند، با استفاده از این فناوری می توانید به اینترنت متصل شوید و همانند موبایل هوشمند تان به سرچ کردن و اینترنت بازی به پردازید و برنامه های متعدی برای نمایشگرتان دانلود کنید. کیفیت صدای این تلویزیون به خاطر سیستم صوتی بسیار قدرتمند 20 وات و 2.1 کاناله دارای بلندگوهای X-Balanced و برتری صدایAcoustic multi Audio و قرارگیری دو توییتر در بالای تلویزیون می تواند با فرستادن پالس هایی به اطراف شما و شناسایی محل قرارگیریتان، تمامی محیط اطراف را جدا کرده و به صورت کاملا چند بعدی و همه گیر با استفاده از سقف و دیوارهای اطراف و زیر تلویزیون محدوده کاملا واقعی و همه گیر رو برای تجربه شنیداری شما ایجاد می کند.

برای مشاهده سایزهای موجود تلویزیون سونی X90K اینجا کلیک کنید

مقایسه تلویزیون سونی X90J و X90K از نظر عملکرد کنتراست 

X90J: تلویزیون سونی X90J نسبت کنتراست فوق‌ العاده ‌ای دارد، بهتر از Sony X900H، و همچنین دارای یک ویژگی کم‌ نور محلی با آرایه کامل برای بهبود بیشتر سطح مشکی است. رنگ مشکی عمیق را نمایش می دهد که آن را برای تماشای اتاق تاریک مناسب می کند. توجه داشته باشید که کنتراست می تواند بین واحدها متفاوت باشد. 

X90K: تلویزیون سونی X90K نسبت کنتراست عالی دارد. سیاه‌ های عمیق را در اتاق‌ های تاریک نشان می ‌دهد و ویژگی کم ‌نور محلی با آرایه کامل به عمیق‌ تر شدن بیشتر سیاهی‌ها کمک می‌ کند. 

مقایسه تلویزیون سونی X90J و X90K 

روشنایی SDR در تلویزیون های سونی مدل X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J دارای روشنایی SDR چشمگیر است. در صحنه‌ های واقعی کمی روشن‌ تر از Sony X900H است و برای مقابله با تابش خیره‌  کننده در بیشتراتاق‌ های با نور کافی کافی است. حتی اگر روشنایی بین محتوا کمی متفاوت است، آنقدرها هم حواس پرتی نیست. بیشترین تنوع مربوط به پنجره های 10 درصدی است که به طور قابل توجهی روشن تر از بقیه هستند. اگر شما را آزار می دهد، می توانید تنظیمات اوج درخشندگی را غیرفعال کنید. با خاموش بودن، روشنایی صحنه واقعی را 442 cd/m² اندازه‌ گیری کردیم. مناظر منسجم‌ تر هستند، به طوری که بیشتر پنجره‌ ها بین 468 سی ‌دی در متر مربع و 479 سی دی بر متر مربع اندازه‌گیری می ‌کنند، اما در پنجره‌ های 2 درصدی، مقداری تیرگی قاب وجود دارد که هم حداکثر و هم ثابت در حدود 349 سی دی/متر مربع است. اگر می‌ خواهید روشن ‌ترین صفحه ممکن با تصویری دقیق را داشته باشید، پیشنهاد می ‌کنیم حداکثر روشنایی را روشن کنید. 

X90K: تلویزیون سونی X90K دارای حداکثر روشنایی SDR عالی است. به راحتی به اندازه کافی روشن می شود تا با تابش خیره کننده مبارزه کند، حتی با مناطق بزرگ رنگ های روشن، مانند صفحه وب یا ورزش. اگر به دقت تصویر اهمیتی نمی‌ دهید و روشن ‌ترین تصویر ممکن را می‌ خواهید، از حالت تصویر «Vivid» با دمای رنگ که روی «Expert 2» تنظیم شده است، روشنایی، کنتراست و گاما در حداکثر آنها و تقویت ‌کننده کنتراست پیشرفته استفاده کنید. ، کم نور محلی خودکار، و اوج درخشندگی در این منجر به حداکثر روشنایی 1060 cd می شود. 

ویژگی کم نور محلی در دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J دارای یک ویژگی کم نور محلی با آرایه کامل است، اما به خوبی تلویزیون سونی X95J نیست. 24 منطقه کم نور محلی وجود دارد و مناطق بسیار بزرگ هستند. انتقال منطقه با الگوی آزمایشی ما بسیار قابل مشاهده است، اما در محتوای واقعی چندان قابل مشاهده نیست. به نظر می رسد با پیش بینی شی ورودی، یک منطقه را کمی زود روشن می کند، و زمانی که شی از منطقه خارج می شود، خاموش شدن آن کمی کند است. رنگ مشکی زیادی وجود ندارد و هایلایت های کوچک هنوز مقدار خوبی از جزئیات را حفظ می کنند. گلدهی با الگوی آزمایشی ما بسیار قابل توجه است اما در صحنه های واقعی کمتر قابل توجه است. گفته می ‌شود، برخی صحنه ‌ها وجود دارد که بسیار واضح است، زیرا باعث ایجاد یک اثر هاله ‌ای در اطراف افراد متحرک می‌ شود و باعث می‌ شود برخی صحنه‌ ها مه ‌آلود به نظر برسند. این مسائل در هنگام مشاهده در زاویه بسیار بیشتر قابل مشاهده است. شکوفایی در اطراف متن FBI بسیار بد است، اما زیرنویس ‌ها آنقدرها حواس ‌پرت کننده نیستند، زیرا تمام ردیف پایین روشن می ‌شود و باعث می ‌شود شکوفایی اطراف آن‌ ها کمتر به چشم بیاید.

X90K: تلویزیون سونی X90K دارای یک ویژگی کاهش نور محلی خوب است، اما متأسفانه، در مقایسه با تلویزیون سونی X90J کاهش یافته است. تاریکی محلی سطح سیاهی را در صورت وجود اجسام روشن افزایش می دهد، به این معنی که سیاهان آنطور که باید عمیق به نظر نمی رسند. در صحنه ‌های شلوغ با تعداد زیادی اشیاء روشن، همه مناطق کم ‌نور روشن می ‌شوند، که زیاد حواس ‌پرتی نیست، اما هدف از کم‌ نور کردن موضعی را نیز نادیده می ‌گیرد، زیرا هیچ یک از مناطق خاموش نیستند. در بیشتر محتوای واقعی شکوفه دادن زیاد نیست، اما از آنجا که مناطق کم نور بزرگتر هستند، در اطراف اجسام کوچک در پس زمینه تاریک بیشتر شکوفه می شود زیرا کل منطقه روشن می شود. اجسام بزرگتر شکوفه چندانی ندارند زیرا مناطق بیشتری روشن هستند. همچنین، هیچ رنگ مشکی ندارد، به این معنی که جزئیات روشن مانند یک میدان ستاره از بین نمی روند. این الگوریتم به خوبی با اجسام با حرکت سریع هماهنگ می شود.

مقایسه تلویزیون سونی X90J و X90K از نظر HDR 

X90J: تلویزیون سونی X90J روشنایی HDR خوبی دارد که نسبت به سونی X900H پیشرفت قابل توجهی دارد و برای برجسته کردن نقاط برجسته کافی است. EOTF کاملاً از منحنی PQ پیروی می کند، اما رول آف کاملاً واضح است که باعث از بین رفتن برخی جزئیات در صحنه های بسیار روشن می شود. محدود کننده روشنایی خودکار (ABL) تهاجمی کمتری دارد و قابل توجه ترین تغییرات در پنجره های 10 درصد است که بسیار روشن تر هستند. اگر این برای شما حواس پرتی است، روشنایی را با غیرفعال بودن تنظیم اوج درخشندگی اندازه‌ گیری کردیم. با اندازه گیری صحنه های واقعی 498 cd/m²، روشنایی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. همه پنجره ها بین 493 cd/m² و 565 cd/m² هستند، به جز پنجره های پیک 2 درصد و پایدار که حدود 320 cd/m² هستند. در حالی که غیرفعال کردن Peak Luminance می تواند به کاهش اثر ABL کمک کند، اما تجربه تاثیرگذاری HDR را ارائه نمی دهد.

 

X90K: تلویزیون سونی X90K دارای حداکثر روشنایی HDR چشمگیر است. برجسته ‌سازی‌ های کوچک واقعاً برای یک تجربه رضایت‌ بخش HDR ظاهر می ‌شوند و حتی مناطق بزرگ همچنان روشن هستند. EOTF منحنی هدف را به خوبی دنبال می کند تا زمانی که روشنایی شدید در اوج روشنایی ایجاد شود که باعث از بین رفتن جزئیات دقیق در صحنه های روشن می شود. 

روشنایی HDR در حالت بازی

X90J: روشنایی HDR در حالت بازی در تلویزیون سونی X90J همانند حالت خارج از بازی است. کمی تیره تر است، اما تفاوت بسیار کوچک است و قابل توجه نیست. ما روشنایی HDR را در حالت بازی با همان تنظیمات حالت خارج از بازی اندازه‌ گیری کردیم.

 

X90K: روشنایی HDR در حالت بازی عالی است و تقریباً مانند حالت تصویر سفارشی است. از نظر بصری تفاوت زیادی بین حالت ها وجود ندارد. نتایج مشابه تست معمولی روشنایی HDR اما در حالت تصویر «بازی» است. 

یکنواختی خاکستری دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J یکنواختی خاکستری مناسبی دارد، اگرچه این میزان بین واحدها متفاوت است. گوشه ها در گوشه ما تیره تر هستند و کمی جلوه صفحه نمایش کثیف در مرکز وجود دارد. یکنواختی در صحنه های تاریک بهتر است، اما لبه سمت راست صفحه نمایش روشن تر از بقیه به نظر می رسد.

X90K: تلویزیون سونی X90K یکنواختی خاکستری خوبی دارد. در گوشه ‌ها کمی رنگ ‌بندی دیده می ‌شود، و وسط دارای جلوه ‌ای کثیف صفحه ‌نمایش است البته زیاد قابل توجه نیست. دو نقطه قابل مشاهده وجود دارد که می توانید در عکس خاکستری 50 درصد مشاهده کنید، اما با اسلاید های خاکستری بالای 70 درصد و زیر 30 درصد قابل مشاهده نیستند. آنها در اکثر محتوای واقعی قابل توجه نیستند، اما همچنان با محتوایی که دارای مناطق بزرگ رنگ یکنواخت است، قابل مشاهده هستند. با این حال، این مشکل احتمالاً ناشی از فشار در هنگام مونتاژ است و بعید است که هر واحدی آن را داشته باشد. 

یکنواختی سیاه در دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: یکنواختی مشکی خوب است. بدون تیرگی موضعی، صفحه نمایش بیشتر به رنگ آبی تیره است تا سیاه، و کمی ابری در اینجا و آنجا وجود دارد. با فعال کردن کم نور موضعی، بیشتر صفحه سیاه و یکنواخت تر است، اما شکوفایی قابل توجهی در اطراف صلیب آزمایشی وجود دارد. توجه داشته باشید که یکنواختی سیاه بین واحد های جداگانه به دلیل تحمل تولید متفاوت است. 

X90K: تلویزیون سونی X90K یکنواختی مشکی مناسبی دارد. صفحه‌ نمایش بدون فعال ‌کردن ویژگی کم ‌نور محلی، آبی به نظر می‌ رسد، و اگرچه تیرگی موضعی به عمیق‌ تر شدن سیاهی‌ ها کمک می ‌کند، اما اطراف اجسام روشن نیز شکوفه می ‌دهند.

 

مقایسه تلویزیون های سونی X90J و X90K از نظر زاویه دید

X90J: همانطور که از یک پنل VA انتظار می رود، تلویزیون سونی X90J زاویه دید ضعیفی دارد. این به این معنی است که تصویر هنگام مشاهده از پهلو نا دقیق و شسته به نظر می رسد، بنابراین برای قسمت های وسیع نشیمنگاه ایده آل نیست.

X90K: تلویزیون سونی X90K زاویه دید باریکی دارد، به این معنی که انتخاب خوبی برای قسمت ‌های وسیع نشیمن نیست، زیرا شما یک تصویر پاک ‌شده را از کناره‌ ها خواهید دید.

بازتاب نور در تلویزیون های سونی مدل X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی مدل X90J دارای کنترل انعکاس مناسبی است. مانندSony X900H، با انعکاس مستقیم مشکل دارد، اما در اینجا بدتر است، زیرا انعکاس‌ های مستقیم حتی برجسته‌ تر و پرت ‌کننده ‌تر هستند. بهتر است از قرار دادن آن در مقابل پنجره یا چراغ های روشن خودداری کنید.

مقایسه تلویزیون سونی X90J و X90K از نظر بازتاب نور

X90K: تلویزیون سونی مدل X90K دارای کنترل بازتاب مناسبی است. اگر نورهایی در اطراف داشته باشید، و به اندازه کافی روشن باشد که با تابش خیره کننده مقابله کند، خوب است، اما از استفاده از آن در مقابل یک پنجره روشن اجتناب کنید زیرا انعکاس ها حواس را پرت می کنند.

 

ورودی های 480P در دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: هیچ مشکل یا مصنوعات قابل مشاهده ای در ارتقاء محتوای 480p مانند DVD وجود ندارد.

X90K: تلویزیون سونی X90K محتوای با وضوح پایین ‌تر، مانند دی ‌وی ‌دی‌ها و کانال ‌های کابل SD را بدون مشکل ارتقاء می ‌دهد. 

ورودی های 720P در دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J کیفیت 720p را مانند تلویزیون کابلی به خوبی و بدون هیچ گونه مصنوعاتی ارتقاء می دهد. 

X90K: محتوای 720p از کانال های کابل HD عالی به نظر می رسد. 

ورودی های 1080 در دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: هیچ مشکلی در ارتقاء محتوای 1080p مانند Blu-ray وجود ندارد.

X90K: تلویزیون سونی X90K با محتوای 1080p مشکلی ندارد، بنابراین Blu-ray ها فوق العاده به نظر می رسند. 

ورودی های 4K در دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J محتوای اصلی 4k را به خوبی نمایش می دهد.

X90K: تلویزیون سونی X90K محتوای اصلی 4k را به خوبی و بدون هیچ مشکلی نمایش می دهد.

طیف رنگ در دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی مدل X90J طیف رنگی خوبی دارد، اما فقط از 67٪ ضبط مورد نیاز کم است. پوشش 2020 به عنوان یک طیف رنگی گسترده در نظر گرفته می شود. از سونی X900H پایین‌ تر است، اگرچه تفاوت بسیار کوچک است و قابل توجه نیست. خیلی سخت است که فقط با نگاه کردن به یک تصویر تشخیص دهیم که گستره وسیعی ندارد. ما این را چندین بار با تنظیمات و حالت ‌های تصویر مختلف اندازه ‌گیری کردیم، و همچنین آن را کنار هم با تلویزیون سونی X80J مقایسه کردیم، در حالی که هر دو تلویزیون سیگنال 10، 4:2:2، 4K بیتی را از طریق یک تقسیم ‌کننده HDMI دریافت کردند. ما قرائت ها را با رنگ سنج و طیف رادیومتر که در فاصله سه فوتی از تلویزیون تنظیم شده بود، گرفتیم و همچنین یک طیف خوانی گرفتیم که می توانید اینجا ببینید. نتایج یکسان بود. ما یک طیف رنگی گسترده را با کاهش محرک دریافتی اندازه‌گیری کردیم، اما HDR باید با یک تصویر روشن تماشا شود. 

X90K: تلویزیون سونی X90K دارای طیف رنگی عالی است. پوشش فوق ‌العاده ‌ای از فضای رنگی DCI-P3 مورد استفاده در اکثر محتوای HDR دارد، اما اگرچه پوشش مناسبی از Rec گسترده ‌تر دارد. فضای رنگی 2020، دقیقاً آینده نگر نیست زیرا محتوای بیشتری از آن فضای رنگی استفاده خواهد کرد. نگاشت تن با هر دو فضای رنگی خوب است. با این حال، با برخی از سبزی های اشباع شده در Rec مبارزه می کند. 

حجم رنگی دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: علیرغم داشتن طیف رنگی بدتر از سونی X900H، تلویزیون سونی X90J دارای حجم رنگ بهتری است که عمدتاً به دلیل نسبت کنتراست بالاتر و حداکثر روشنایی آن است. اگرچه هنوز با آبی های روشن و سبز مشکل دارد. 

X90K: تلویزیون سونی X90K هندلینگ شیب خوبی دارد. رنگ‌ ها را به روشنی سفید خالص نشان می ‌دهد و رنگ‌ های تیره را به خوبی نمایش می ‌دهد، اما به دلیل طیف رنگی ناقص آن محدود است. 

سطح شیب دار

X90J: تلویزیون سونی X90J هندلینگ شیب فوق العاده ای دارد. مقداری نوار در رنگ های تیره، به خصوص در رنگ سبز وجود دارد، اما آنقدرها هم بد نیست. یک تنظیم Smooth Gradation وجود دارد که به بهبود گرادیان ها در هنگام تنظیم روی “بالا” کمک می کند، اما همچنین باعث از بین رفتن جزئیات دقیق با محتوای با کیفیت می شود. 

X90K: تلویزیون سونی X90K هندلینگ شیب عالی دارد. بیشترین نوار با خاکستری تیره وجود دارد، اما همه رنگ های تیره دارای نوار هستند. یک تنظیم Smooth Gradation برای کاهش باند وجود دارد، اما آنقدرها موثر نیست، و روشن کردن آن همچنین باعث از بین رفتن جزئیات دقیق با محتوای با کیفیت می شود. سونی X90K عملکردی مشابه سونی X90J برای تماشای محتوای واقعی دارد. 

حفظ موقت تصویر در دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: در تلویزیون سونی X90J امکان نگهداری تصویر وجود ندارد، اما ممکن است بین واحدهای جداگانه متفاوت باشد. 

X90K: تلویزیون سونی X90K پس از نمایش یک تصویر ثابت با کنتراست بالا به مدت 10 دقیقه، هیچ نشانه ای از حفظ موقت تصویر را نشان نمی دهد. 

خطر سوختگی دائمی دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J دارای پنل VA است، ما انتظار نداریم که پنل های VA حفظ تصویر دائمی را تجربه کنند، زیرا پنل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون به نظر می رسد.

X90K: تلویزیون سونی X90K هم همانند سونی X90J دارای پنل VA است، ما انتظار نداریم که پنل های VA حفظ تصویر دائمی را تجربه کنند، زیرا پنل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون به نظر می رسد.

زمان پاسخگویی دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد. این بسیار شبیه به تلویزیون سونی X900H است، اما انتقال 0-20٪ به طور قابل توجهی بهتر است، و در نتیجه لکه ‌های تیره کمتری در پشت اجسام با حرکت سریع ایجاد می ‌شود. هنوز هم در چند جابجایی مقداری بیش از حد دارد که باعث ایجاد شبح معکوس در صحنه‌ های تاریک می‌ شود. 

X90K: تلویزیون سونی X90K زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد. تاری حرکتی زیادی در پشت اشیاء با حرکت سریع وجود ندارد، اما از آنجایی که با جابجایی‌ های تاریک ‌تر از حد معمول عبور می ‌کند، می ‌توانید شبح معکوس را با برخی از اجسام تاریک با حرکت سریع مشاهده کنید.

 

درج قاب سیاه (BFI) در تلویزیون های سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J دارای ویژگی strobing نور پس زمینه برای کاهش تاری ماندگار است که معمولاً به عنوان درج قاب سیاه شناخته می شود. قرار است طوری کار کند که در 120 هرتز سوسو می ‌زند، و با روشن شدن آن یک اثر دو برابری می ‌گیریم، اما خوانش ‌های ما همچنین نشان می ‌دهد که نور پس ‌زمینه همچنان در 720 هرتز سوسو می‌ زند، همانطور که در نمودار بالا می ‌بینید، و با خطوط ریز در عکس متحرک با این حال، اگر دو نقطه بالا را در چرخه سوسو زدن اندازه گیری کنیم تا دوره چرخه را محاسبه کنیم، می بینیم که BFI در 120 هرتز کار می کند. در فرکانس 60 هرتز اصلا سوسو نمیزند.

X90K: تلویزیون سونی X90K دارای یک ویژگی اختیاری نور پس‌ زمینه است که معمولاً به عنوان درج قاب سیاه شناخته می‌ شود. قرار است با فرکانس 120 هرتز سوسو بزند که باعث تکرار تصویر می شود، اما الگوی عجیبی دارد که با سوسو زدن استاندارد 720 هرتز نور پس زمینه مطابقت دارد. برای محتوای 60 هرتز با سرعت 60 فریم در ثانیه سوسو نمی زند، که باعث تکرار تصاویر نیز می شود. مانند بسیاری از نمایشگرها، ویژگی BFI همزمان با پشتیبانی از VRR کار نمی کند.

درون یابی حرکتی در دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی مدل X90J دارای ویژگی درون یابی حرکتی برای درون یابی محتوای 30 و 60 فریم بر ثانیه تا 120 فریم بر ثانیه است. هنگامی که حرکت زیادی روی صفحه نمایش وجود ندارد، مانند افرادی که راه می روند یا صحبت می کنند، به خوبی کار می کند. در صحنه های سریع اکشن مصنوعات بیشتری وجود دارد. به نظر می رسد اشیاء به درستی حرکت نمی کنند و به نظر می رسد پر زرق و برق است. 

X90K: تلویزیون سونی مدل X90K می‌ تواند محتوای با نرخ فریم پایین‌ تر را تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه درون‌ یابی کند. با صحنه های آهسته به خوبی کار می کند، اما مانند بسیاری از تلویزیون ها، در صحنه های شلوغ تر تلاش می کند. درون یابی با صحنه های شلوغ متوقف نمی شود، به این معنی که مصنوعات در سراسر صفحه نمایش وجود دارد. 

نرخ نوسازی متغیر در تلویزیون های سونی X90J و K90X

X90J: تلویزیون سونی X90J پس از به روز رسانی سیستم عامل از VRR پشتیبانی می کند. بدون هیچ مشکلی روی Xbox Series X و PS5 کار می کند. این به هیچ وجه از FREESYNC پشتیبانی نمی کند، زیرا در AMD RX 580 و RX 6600 XT پارگی صفحه وجود دارد، و از آنجایی که Xbox Series X از HDMI Forum VRR و FREESYNC  پشتیبانی می کند، تأیید شده است که به طور بومی از HDMI Forum VRR پشتیبانی می کند. همچنین با G-SYNC سازگار است، اما مشکلاتی در آن وجود دارد. با سیگنال‌های4k @ 120 هرتز از NVIDIA RTX 3060 بدون پارگی است، اما نور پس‌ زمینه آن سوسو می ‌زند. این صفحه نمایش را کاملا سیاه نمی کند، اما یک سوسو زدن وجود دارد.1080P @ 120Hz در نسخه آزمایشی آونگ باعث سیاه شدن صفحه می شود، اما 1080p @ 60Hz بدون مشکل کار می کند. در نهایت، 1440p @ 120Hz بدون هیچ مشکلی کار می کند، اما تلویزیون 1440p را به 4k ارتقاء می دهد. به طور کلی، در حالی که بسته به سیگنال چند مشکل وجود دارد، هنگامی که به درستی کار می کند، پارگی صفحه را کاهش می دهد.

X90K: تلویزیون سونی مدل X90K از فناوری نرخ نوسازی متغیر برای کاهش پارگی صفحه پشتیبانی می کند. سازگاری HDMI Forum VRR و G-SYNC در کل محدوده نرخ تازه ‌سازی کار می ‌کند و از جبران فریم پایین برای ادامه کار با نرخ فریم پایین پشتیبانی می‌ کند. VRR با سیگنال‌ های 1440p @ 60Hz کار می‌ کند، اما تلویزیون 1440p را به 4k ارتقاء می ‌دهد، بنابراین یک سیگنال 1440p واقعی نیست، به همین دلیل است که محدوده VRR 1440p را به ‌عنوان ناشناخته رها کردیم.

رزولوشن های پشتیبانی شده در تلویزیون های سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J از اکثر رزولوشن‌ های رایج تا 4k @ 120Hz پشتیبانی می ‌کند، اما مشکلاتی در 1440p وجود دارد. به هیچ وجه از 1440p @ 120Hz پشتیبانی نمی کند و 1440p @ 60Hz باید از طریق رزولوشن سفارشی اجباری شود وchroma 4:4:4 با آن کار نمی کند. کروما 4:4:4 را با سایر رزولوشن ‌های پشتیبانی شده خود، از جمله 1080p و 4k @ 120Hz نمایش می ‌دهد، و پس از به ‌روزرسانی میان ‌افزار (PKG6.3629.045NAA)، ما تأیید کردیم که هیچ مشکلی در نوار رنگی یا تار شدن متن وجود ندارد. سیگنال های 4k @ 120 هرتز. این یک مشکل رایج در سونی X900H بود.

X90K: تلویزیون سونی X90K از رایج ترین سیگنال ها تا 4k @ 120Hz پشتیبانی می کند. برخلاف برخی از تلویزیون ‌های قدیمی سونی، این تلویزیون با سیگنال‌ های4k @ 120 هرتز مشکلی برای نصف کردن رزولوشن ندارد، بنابراین آن را کاملاً نمایش می ‌دهد. کروما 4:4:4 مناسب را با سیگنال ‌های 1080p و 4k تا 120 هرتز نمایش می ‌دهد، که هنگام استفاده از آن به ‌عنوان مانیتور رایانه شخصی برای متن واضح مهم است، اما با سیگنال ‌های 1440p @ 60 هرتز اینطور نیست. متأسفانه، با خاموش شدن صفحه نمایش، هیچ سیگنال 1440p @ 120Hz را نمایش نمی دهد. 

سازگاری با کنسول های بازی پیشرفته

X90J: تلویزیون سونی X90J می تواند 4K @ 120Hz را از PS5 و Xbox Series X نمایش دهد. با این حال، نمی تواند این کار را در Dolby Vision در Xbox انجام دهد زیرا زمانی که فرمت سیگنال HDMI روی “فرمت پیشرفته (Dolby Vision)” تنظیم شود، Xbox نشان می دهد که تلویزیون از 120 هرتز در 4k پشتیبانی نمی کند، که همان رفتار سونی X900H است. این بدان معناست که شما باید بین 4K @ 120Hz یا Dolby Vision در 60Hz یکی را انتخاب کنید.

برای مشاهده بررسی HDMI 2.1 و اهمیت آن در تلویزیون اینجا کلیک کنید

 

X90K: تلویزیون سونی X90K از سیگنال های رایج PS5 و Xbox Series X بدون مشکل پشتیبانی می کند. این یک حالت خودکار کم تأخیر دارد که هنگامی که یک بازی را از یک دستگاه سازگار اجرا می کنید، تلویزیون را به طور خودکار به حالت بازی تغییر می دهد. در Xbox، Dolby Vision به 4k @ 60Hz محدود شده است، بنابراین بسته به فرمت سیگنال HDMI که انتخاب می ‌کنید، می ‌توانید آن را یا 4k @ 120Hz بدونDolby Vision دریافت کنید.

 

مشخصات ورودی های دو تلویزیون سونی مدل X90J و X90K 

X90J:

X90K:

کل ورودی های دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J:

X90K: 

گذرگاه های صوتی دو تلویزیون سونی X90J و X90K 

X90J:

X90K: 

کیفیت صدای دو تلویزیون سونی مدل X90J و X90K 

X90J: تلویزیون X90J دارای سیستم صوتی 2.2 کاناله آکوستیک (Acoustic Multi-Audio) است و صداها را از صفحه نمایش پخش می کند. بلندگوهای این تلویزیون در مجموع از توان خروجی 20 وات برخوردار هستند، سونی برای فراگیرتر کردن تجربه ‌ی صوتی تلویزیون X90J، علاوه ‌بر اسپیکرهای اصلی که در بخش پایین بدنه ‌ی تلویزیون جای گرفته ‌اند، دو اسپیکر جانبی Tweeter یا Treble را نیز در دو طرف بدنه جای داده که وظیفه‌ ی تولید فرکانس‌ های بالاتر صدا را برعهده دارند. براساس تجربه ‌ی ما،‌ قدرت و حجم صدای تولید شده توسط اسپیکرهای X90J فوق ‌العاده‌ است و می ‌تواند حتی برای سالن‌ های بزرگ نیز پاسخگو باشد. پروفایل ‌های مختلف صوتی نیز به رسم متداول برای تلویزیون X90J سونی در نظر گرفته شده ‌اند که شامل حالت ‌های Standard, Dialog, Cinema, Music, Sports و Dolby Audio می ‌شوند. 

X90K: تلویزیون سونی X90K از کیفیت صوتی فوق العاده ای بر خوردار است که شما را در عمق صحنه غرق می‌ کند. این محصول دارای توان صوتی 20 وات می ‌باشد و شما از طریق سیستم دو کاناله میزان 20 وات صدا دریافت می ‌کنید. این تلویزیون علاوه بر قدرت بالا که در ایجاد صدای واضح و قوی دارد از فناوری متنوع جهت بهبود کیفیت صدا بهره ‌مند شده است. فناوری دالبی اتموس و XR Surround در ایجاد صدای سه بعدی نقش بسزایی دارند و شما  را با یک تجربه صدا با کیفیت و رسا مواجه می‌ سازد این دو فناوری صدا را به صورت چند بعدی پخش می‌ کنند. 

ویژگی های هوشمند بودن تلویزیون های سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون هوشمند سونی X90J مجهز به سیستم عامل اندروید 10 می باشد که امکانات هوشمند خوبی در اختیار شما قرار می دهد. سونی امسال از رابط کاربری گوگل تی وی (Google TV) در تلویزیون های اندرویدی خود استفاده نموده که علاوه بر رابط کاربر پسند تر، سرعت کار کردن با آن بهبود یافته و روان تر شده و دسترسی به بخش های مختلف نیز آسان تر شده است. این تلویزیون مجهز به ریموت کنترل هوشمند است و از دستورات و جستجوی صوتی نیز پشتیبانی می کند. خود تلویزیون نیز دارای میکروفون داخلی است و شما حتی بدون ریموت کنترل نیز می توانید دستوارت و جستجوی صوتی را به صورت Hands Free انجام دهید. 

X90K: تلویزیون سونی X90K از لحاظ قابلیت های هوشمند نیز همانند سونی X90K بسیار مجهز است و از قابلیت های بسیاری برخوردار می باشد. این محصول 2022 سونی مجهز به سیستم عامل اندورید 10 و رابطه ی کاربری Google tv است که کارایی راحتی دارد. از طریق این سیستم عامل می توانید به راحتی به فیلم ، برنامه یا هر سرگرمی دیگر دسترسی داشته باشید و از مشاهده انها بر روی این تلویزیون 4k لذت ببرید. محصول فوق مجهز به قابلیت Chromecast و Air Play 2 است که کاربران می توانند از طریق آنها به راحتی گوشی هوشمند خود را به تلویزیون وصل کنند. این محصول سونی دارای قابلیت Voice Search است که به کمک آن می توانید با صدای خود به جستجوی محتوای بپردازید، همچنین دارای دستیار های صوتیGoogle Assistant ، Alexa می باشد که به شما امکان کنترل صوتی را خواهند داد. این تلویزیون از برنامه Apple TV app  برخوردار است که امکان دسترسی به برنامه های مختلف را خواهد داد.

 

ریموت کنترل از راه دور تلویزیون های سونی X90J و X90K 

X90J: تلویزیون سونی X90J با همان کنترل از راه دور بزرگ مدل های قبلی سونی عرضه می شود. دکمه ‌های میانبر برای سرویس‌ های پخش محبوب وجود دارد، و برخلاف ریموت‌ های برندهای دیگر، یک عدد پد کامل نیز دریافت می‌ کنید. برای کارکرد کنترل صوتی باید بلوتوث را در تنظیمات تلویزیون فعال کنید و می ‌توانید از آن بخواهید ورودی ‌ها را تغییر دهد، محتوا را جستجو کند، برنامه‌ ها را باز کند و تنظیماتی مانند روشنایی را تغییر دهد. 

X90K: تلویزیون سونی مدل X90K با کنترل از راه دور سونی بازطراحی شده برای سال 2022 عرضه می‌ شود که فاقد صفحه نمایش است. در عوض، دکمه ‘123’ یک numpad مجازی روی صفحه نمایش می دهد. دارای دکمه های میانبر برای سرویس های پخش محبوب و دارای یک میکروفون داخلی برای کنترل صدا است و می توانید از آن بخواهید ورودی ها را تغییر دهد، تنظیمات خاصی را تغییر دهد و محتوا را جستجو کند. این تلویزیون همچنین دارای یک میکروفون داخلی برای کنترل صدای هندزفری است.

اقلام همراه تلویزیون های سونی X90J و X90K 

X90J:

X90K:

خروج از نسخه موبایل