مقایسه تلویزیون X9000J و X9000H

مقایسه تلویزیون x9000j و x9000h

در اینجا به مقایسه تلویزیون X9000J و X9000H خواهیم پرداخت که یکی از انها محصول 2020 و دیگر جایگزین آن و محصول 2021 است. هر دو تلویزیون از کیفیت فوق العاده ای برخوردار هستند و تصاویر بسیار خیره کننده ای را به نمایش می گذارند.حالا در ادامه به طور کامل در مورد شباهت ها و تفاوت های انها صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

توضیحاتی مختصر

تلویزیون X9000J سونی (x90j) محصول 2021 است که جایگزین سونی X9000H 2020 شده است.این دو تلویزیون 4K سونی در خیلی از موارد مشابه هم هستند اما خب در بعضی موارد نیز تفاوت های در انها دیده می شود.هر دو تلویزیون دارای پنل VA هستند و از نسبت کنتراست بسیار خوبی برخوردار هستند اما سونی X9000J کمی بهتر است و سیاهان عمیق تری تولید می کند.اما از لحاظ طیف رنگی سونی X9000H قوی تر است،با این حال X90J به طور قابل توجهی برای محتوای HDR روشن می شود تا برجسته‌سازی‌ها برجسته شود و روشنایی آن به دلیل محدودکننده روشنایی خودکار کمتر تهاجمی (ABL) سازگارتر است.از لحاظ کیفیت صدا هر دو تلویزیون عملکرد مشابه دارند و تقریباً صدای قابل قبولی را ارائه می دهند.از لحاظ سیستم عامل X9000H دارای سیستم عامل Android است و سونی x9000j مجهز به Google tv است.این دو سیستم عامل عملکردی مشابه دارند و استفاده از انها بسیار راحت است.

تلویزیون سونی x9000j جایگزین x9000h شده است و بالاتر از x8500j قرار دارد و پایین تر از x9500j است.همچنین با q80a سامسونگ و nano90 سری 2021 ال جی رقابت می کند.این تلویزیون در سایز های 85x9000j ، 75x9000j ، 65x9000j ، 55x9000j و 50x9000j به بازار عرضه شده است،بنابراین شما می توانید به راحتی سایزی مناسب با فضایی مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.از لحاظ قیمت کمی قیمت آن بالاست اما خوب با توجه به قابلیت های که دارد مطمئناً ارزش هزینه کردن بیشتر را دارد.

مقایسه طراحی تلویزیون x9000j و x9000h

سونی x9000j

تلویزیون سونی x9000j از لحاظ طراحی از جلو تقریباً مشابه x9000h است.سونی x9000j دارای طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی با حاشیه های نازک است.پایه های آن از نوع دو شاخه است که استحکام بسیار خوبی دارند و به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کنند،بنابراین شما می توانید با خیال راحت و بدون نگرانی تلویزیون خود را بر روی انها قرار دهید.برای نصب پایه نیز نیازی به پیچاندن ندارد تنها کافیست انها را درون تلویزیون فشار دهید تا محکم شوند.طراحی پشت سونی x90j با سونی x9000h کاملاً متفاوت است.پشت سونی x9000j دارای الگوی شبکه مانند با یک مربع بزرگتر در وسط با نام تجاری Bravia است.همچنین همه ورودی های این تلویزیون رو به کناره هستند که در صورت نصب بر روی دیوار نیز به راحتی به انها دسترسی خواهی داشت.برای مدیریت کابل نیز دو گیره در پشت پایه ها قرار دارند که می توانید با عبور کابل ها از انها تا حدی از بهم ریختگی کابل ها جلوگیری کنید.این تلویزیون برای نصب بر روی دیوار نیز بسیار مناسب است زیرا زیاد از دیوار فاصله نمی گیرد و همین باعث می شود جلوه ای بسیار زیبا داشته باشد.

سونی x9000h

تلویزیون سونی x9000h نیز طراحی بسیار شیک و مدرنی دارد که بسیار شبیه سونی x9500h است.این تلویزیون نیز بدنه ای تقریباً باریک با حاشیه های نازک دارد.پایه های آن نیز از نوع دوشاخه است که از جنس فلز می باشند و به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کند.پایه ها قابل تنظیم نیستند و تنها به یک گونه نصب می شوند بنابراین باید تلویزیون را بر روی میز بزرگی قرار دهید.پشت تلویزیون نیز بسیار مشابه x9500h است با همان بافت افقی براش.گیره های برای مدیریت کابل بر روی پایه ها قرار دارد که می توانید با عبور کابل از انها تا حدی بهم ریختگی کابل را در اطراف تلویزیون کاهش دهید.سونی x9000h دارای قابلیت اتصال به دیوار است و می توانید به راحتی آن را با استفاده از براکت بر روی دیوار نصب کنید.بدنه این تلویزیون نیز زیاد ضخیم نیست بنابراین در صورت نصب بر روی دیوار فاصله چندانی با دیوار نخواهد داشت.ورودی این تلویزیون نیز رو به پلو هستند بنابراین در هر صورت به اسانی به انها دسترسی خواهید داشت.

مقایسه تلویزیون x9000j و x9000h از لحاظ کنتراست

سونی x9000j

تلویزیون 4k سونی x9000j از لحاظ کنتراست عملکرد بسیار خوبی دارد و می تواند سیاهانی بسیار عمیق تولید کند.این تلویزیون از لحاظ کنتراست بهتر از x9000h است و تصاویر مشکی را واضح تر و دقیق تری ارائه می دهد.همانگونه که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم این تلویزیون دارای پنل VA است به همین دلیل از نسبت کنتراست بسیار خوبی برخوردار است.همچنین دارای ویژگی کم نوری محلی است که آن هم سیاهان را بسیار بهبود بخشیده و موجب شده صحنه های مشکی با عمق عالی ارائه شوند.پس اگر کنتراست برایتان اهمیت دارد و دنبال تلویزیونی با این ویژگی هستید تا در اتاقی تاریک نیز از تماشای فیلم های مورد علاقه خود لذت ببرید X90J گزینه بسیار مناسبی است.

سونی x9000h

تلویزیون سونی X9000H نیز از لحاظ کنتراست عملکرد خوبی دارد اما نه به خوبی X90J.این تلویزیون نیز دارای ویژگی کم نوری محلی است که کنتراست را بسیار بهبود بخشیده است و موجب شده که رنگ مشکی به بهترین شکل ممکن ارائه شود.همچنین یکی دیگر از دلایل کنتراست عالی این تلویزیون پنل VA آن است که در کل از نسبت کنتراست بسیار بالایی برخوردار است.بنابراین با این تلویزیون نیز در اتاقی تاریک به تماشای فیلم های مورد علاقه خود بنشینید و از انها لذت ببرید.

مقایسه X9000H و X9000J از لحاظ روشنایی SDR

سونی X90J از روشنایی HDR فوق العاده ای برخوردار است و به خوبی روشن می شود.این تلویزیون 4K سونی 2021 حتی روشن تر از X9000H است و برای مقابله با نورهای خیره کننده هیچ مشکلی ندارد.هر چند این عملکرد می تواند بین واحد ها متفااوت باشد اما تفاوت چندان نیست و خیلی کم باعث حواس پرتی می شود.همچنین شما می توانید برای داشتن تصویری روشن تر حالت تصویر را روی «Vivid»، روشنایی و کنتراست را روی حداکثر، تن رنگ را روی «خنثی»، کم‌نور شدن خودکار محلی را روی «بالا» و اوج درخشندگی را روی «بالا» تنظیم کنید.با چنین تنظیماتی شما به اوج روشنایی دست خواهی یافت اما ممکن است که دقت تصویر را تا حدی از دست دهید.

تلویزیون سونی X9000H از حداکثر روشنایی برخوردار است.این تلویزیون به خوبی می تواند با تابش های خیره کننده مقابله کند،بنابراین شما می توانید در اتاقی با نور زیاد نیز از تماشای تلویزیون لذت ببرید.البته این روشنایی بسته به محتوا متفاوت است و ممکن است که در تمام صحنه ها چنین عملکردی نداشته باشد.همچنین برای داشتن تصویری روشن تر می توانید حالت تصویر «Vivid»،را با کم‌نور محلی و محدوده دینامیکی X-متمایل به «بالا» و کنتراست حداکثر تصاویری روشن تر داشته باشید البته ممکن است که با چنین تنظیماتی تا حدی دقت تصویر را از دست دهید.

تلویزیون X9000J و X9000H هر دو مجهز به فناوری Local Dimming 

سونی X90J دارای قابلیت کم نوری محلی ( Local Dimming) با آرایه کامل است.در این تلویزیون سونی 24 منطقه کم نور محلی وجود دارد و مناطق بسیار بزرگ هستند. انتقال منطقه با الگوی آزمایشی ما بسیار قابل مشاهده است، اما در محتوای واقعی چندان قابل مشاهده نیست. به نظر می رسد با پیش بینی شی ورودی، یک منطقه را کمی زود روشن می کند، و زمانی که شی از منطقه خارج می شود، خاموش شدن آن کمی کند است. رنگ مشکی زیادی وجود ندارد، و هایلایت های کوچک هنوز مقدار خوبی از جزئیات را حفظ می کنند. گلدهی با الگوی آزمایشی ما بسیار قابل توجه است اما در صحنه های واقعی کمتر قابل توجه است. با این حال، برخی از صحنه‌ها وجود دارد که بسیار واضح است، زیرا باعث ایجاد یک اثر هاله‌ای در اطراف افراد متحرک می‌شود و باعث می‌شود برخی صحنه‌ها مه‌آلود یا مبهم به نظر برسند. این مسائل در هنگام مشاهده در زاویه بسیار بیشتر قابل مشاهده است. شکوفایی در اطراف متن FBI بسیار بد است، اما زیرنویس‌ها حواس‌تان را پرت نمی‌کنند، زیرا کل ردیف پایین روشن می‌شود و باعث می‌شود شکوفایی اطراف آنها کمتر به چشم بیاید.کم نوری محلی در حالت بازی نیز تقریباً عملکردی مشابه حالت خارج از بازی دارد و تفاوت انچنانی در آن دیده نمی شود.

تلویزیون سونی x9000h نیز دارای ویژگی کم نوری محلی با آرائه کامل است و تقریباً مشابه x9500h است،البته با شکوفایی کمتر.با این حال، کمی تاریکی وجود دارد، و برخی جزئیات کوچک در مناطق تاریک تر خرد می شوند. در ایجاد نکات برجسته در پس‌زمینه بدون ایجاد حواس‌پرتی بسیار خوب است.ظاهراً در بروز رسانی جدید لوکال دیمینگ دچار مشکل شده است و برای عملکرد بهتر آن ویژگی کم نور محلی را بین «بالا» و «متوسط» تغییر دهید تا دوباره به درستی کار کند.

این تلویزیون در بروز رسانی سیستم عامل پپشتیبانی از VRR را دریافت کرد.البته برای اینکه کار کند ،باید فرمت سیگنال HDMI را در تنظیمات HDMI روی «فرمت پیشرفته (VRR)» تنظیم کنید، که تیرگی محلی را غیرفعال می‌کند. با این حال، اگر آن را روی «فرمت پیشرفته» تنظیم کنید و برای تاخیر ورودی کم در حالت بازی هستید، همچنان می‌توانید از کم نور محلی استفاده کنید.

عملکرد HDR تلویزیون X9000J و X9000H

سونی x9000j

سونی X9000J از عملکرد HDR خوبی برخوردار است و نسبت به X9000H بسیار پیشرفت کرده است و نقاط برجسته را به خوبی برجسته می کند. EOTF کاملاً از منحنی PQ پیروی می کند، اما رول آف کاملاً واضح است که باعث از بین رفتن برخی جزئیات در صحنه های بسیار روشن می شود. برای داشتن روشنایی بیشتر می توانیدAdvanced Contrast Enhancer و Peak Luminance را روی «بالا»، Brightness and Contrast را روی حداکثر، و HDR Tome Mapping را روی «Brightness Preferred» تنظیم کنید.با چنین تنظیماتی تصاویر بسیار روشن تر خواهند شد اما ممکن است که تا حدی دقت تصویر را از دست دهید.عملکرد این تلویزیون در حالت بازی نیز همانند حالت خارج بازی است و فرق چندانی ندارد.

سونی x9000h

سونی X9000H نیز از HDR بسیار خوبی برخوردار است.عملکرد HDR در این تلویزیون به قدری خوب است که در اتاقی تاریک یا با نور متوسط نیز تجربه خوبی از تماشا را به شما خواهد داد.روشنایی کلی صحنه ها خوب است و EOTF به خوبی و کاملاً هدف را دنبال می کند.، اما به سمت اوج روشنایی تلویزیون می رود، به این معنی که هایلایت ها نمی توانند به اندازه مورد نظر روشن ظاهر شوند. با تنظیم Local Dimming روی «بالا»، روشنایی نیز بسته به محتوا بسیار متفاوت است.گر این تنوع شما را آزار می‌دهد، تنظیم آن روی «متوسط» منجر به تغییر کمتر در حداکثر روشنایی می‌شود، اما در برخی موارد، تصویر کمی کم‌تر نیز می‌شود.اگر هم تلویزیون با HDR فوق العاده بالا می خواهید تلویزیون کیولد سامسونگ QN85A را بررسی کنید.البته با تنظیم حالت تصویر «Vivid»، با کم‌نور کردن محلی، محدوده دینامیکی X-tended، و تقویت‌کننده کنتراست پیشرفته که همگی روی «بالا» تنظیم شده‌اند می توانید شاهده تصاویر روشن تری باشید.این تلویزیون در حالت بازی HDR روشن تری دارد و این در صحنه های واقعی بسیار قابل توجه است.

مقایسه یکنواختی خاکستری X9000H و X9000J

سونی x9000j

تلویزیون سونی X9000J از یکنواختی خاکستری بسیار خوبی برخوردار است، البته این عملکرد بین واحدها متفاوت است.گوشه ها کمی تیره تر هستند و کمی جلوه صفحه نمایش کثیف در مرکز وجود دارد. یکنواختی در صحنه های تاریک بهتر است، اما لبه سمت راست صفحه نمایش کمی روشن تر از بقیه به نظر می رسد.

سونی x9000h

سونی X900H از یکنواختی خاکستری بسیار خوبی برخوردار است.در این تلویزیون نیز گوشه ها کمی تیره تر هستند،اما انقدر نیست که باعث حواس پرتی شود.در صحنه های تاریک یکنواختی بسیار عالی است هیچ اثری از صفحه نمایش کثیف وجود ندارد.

یکنواختی مشکی تلویزیون X9000J و X9000H

سونی x9000j

تلویزیون فورکی سونی X9000J تقریباً یکنواختی مشکی خوبی دارد.البته بدون کم نوری محلی بیشتر صفحه نمایش آبی بنظر می رسد و دارای حالت ابری است.اما با فعال کردن کم نوری محلی یکنواختی مشکی بسیار بهبود می یابد، اما باز در اطراف صلیب مرکزی شکوفایی قابل توجهی وجود دارد.البته باز عملکرد یکنواختی مشکی می تواند بین واحد ها متفاوت باشد.

سونی x9000h

سونی X9000H از یکنوختی مشکی فوق العاده ای برخوردار است.بدون فعال بودن ویژگی کم نوری محلی ، تمام صفحه مایل به خاکستری است و مقداری ابر در اطراف لبه های بالا و پایین صفحه نمایش وجود دارد.اما با فعال کردن کم نوری محلی یکنواختی در سراسر صفحه نمایش بسیار بهبود می یابد و حتی در اطراف صلیب مرکزی شکوفایی بسیار کمی دیده می شود.

مقایسه زاویه دید تلویزیون X9000J و X9000H

تلویزیون X9000J و X9000H به دلیل اینکه دارای پنل VA هستند هر دو از زاویه دید ضعیفی برخوردار هستند و با خارج شدن از مرکز صفحه نمایش از کیفیت تصاویر بسیار کاسته می شود.بنابراین شاید این دو تلویزیون برای نشیمن های با میلمان گسترده زیاد ایده آل نباشند.

بازتاب نور تلویزیون X9000J و X9000H

سونی x9000j

سونی X90J از کنترل انعکاسی تقریباً خوبی برخوردار است و می تواند با نورهای متوسط به خوبی مقابله کند.اما با نور مستقیم مشکل دارد و نمی تواند به خوبی با آن مقابله کند ، بنابراین ممکن است در بعضی از صحنه ها باعث حواس پرتی شود.پس تا جایی که می توانید آن را در مقابل پنجره یا چراغهای بسیار روشن قرار ندهید.

سونی x9000h

تلویزیون سونی X9000H نیز تقریباً عملکردی مشابه دارد و نمی تواند به خوبی با نورهای مستقیم مقابله کند.بنابراین نباید آن را در معرض نورهای شدید قرار داد.

سونی X9000J و X9000H از چه رزولوشن های پشتیبانی می کنند؟

این دو تلویزیون می توانند به راحتی محتوای با وضوح پایین تر مانند DVD ها را ارتقاء دهند.محتوای 720p، مانند جعبه های کابل، به خوبی ارتقا یافته است.هر دو تلویزیون محتوای 1080p را تقریباً به خوبی محتوای 4k نمایش می دهند.همچنین هر دو محتوای 4k را کاملاً و بدون هیچ مشکلی ارائه می دهند.اما هیچ کدام از انها نمی توانند محتوای 8K را ارائه دهند.

مقایسه طیف رنگی و حجم رنگی X9000J و X9000H

سونی x9000j

سونی X9000J طیف رنگی خوبی دارد. اما فقط از پوشش 2020 یک طیف رنگی گسترده در نظر گرفته می شود. از تلویزیون سونی X9000H پایین‌تر است، اگرچه تفاوت بسیار کوچک است و قابل توجه نیست. خیلی سخت است که فقط با نگاه کردن به یک تصویر تشخیص دهیم که گستره وسیعی ندارد. ما این را چندین بار با تنظیمات و حالت‌های تصویر مختلف اندازه‌گیری کردیم، و همچنین آن را کنار هم با Sony X80J مقایسه کردیم، در حالی که هر دو تلویزیون سیگنال 4k، 4:2:2، 10 بیتی را از طریق یک تقسیم‌کننده HDMI دریافت کردند. ما قرائت ها را با رنگ سنج و طیف رادیومتر که در فاصله سه فوتی از تلویزیون تنظیم شده بود، گرفتیم و همچنین یک طیف خوانی گرفتیم که می توانید اینجا ببینید. نتایج یکسان بود. ما یک طیف رنگی گسترده را با کاهش محرک دریافتی اندازه‌گیری کردیم، اما HDR باید با یک تصویر روشن تماشا شود.سونی X9000J با اینکه دارای طیف رنگی بدتر از سونی X9000H است اما حجم رنگی بهتری دارد و این به دلیل کنتراست بالاتر و حداکثر روشنایی آن است.البته هنوز هم با آبی های روشن و سبز مشکل دارد.

سونی x9000h

تلویزیون سونی X9000H دارای طیف رنگی خوبی می باشد و برای محتوای HDR تا حدی گسترده است.این تلویزیون پوشش عالی از فضای رنگی DCI P3 مورد استفاده در بیشتر محتوای HDR را دارد، اما پوشش گسترده‌تر Rec.2020 تنها خوب است.سونی X9000H نیز به دلیل داشتن نسبت کنتراست بالا از حجم رنگی خوبی برخوردار است.اما این تلویزیون نیز مانند بسیاری از LED ها در نمایش آبی روشن با مشکل مواجه است.

ایا سونی X9000J و X9000H دارای حفظ موقت تصویر هستند؟

خیر این دو تلویزیون هیچکدام دارای نشانه ای از حفظ موقت تصویر نیستند و در این مورد اصلاً جای نگرانی نیست.

ایا خطر سوختن دائمی دارند؟

خیر به هیچ وج چرا که پنل های VA در ازمایشات طولانی مدت بسیار ایمن نشان داده اند.

مقایسه تلویزیون X9000J و X9000H از لحاظ زمان پاسخگویی

سونی x9000j

تلویزیون سونی X9000J از زمان پاسخگویی بسیار خوبی برخوردار است.زمان پاسخگویی آن مشابه X9000H است و در بعضی از انتقال ها به طور قابل توجه خوبی است و این موجب شده که در پشت اجسام سریع در حال حرکت لکه های کمتری دیده شود.البته هنوز در چند جابجایی مقداری بیش از حد دارد که باعث ایجاد شبح معکوس در صحنه های تاریک می شود.

سونی x9000h

سونی X9000H نیز زمان پاسخگوی خوبی دارد و در صحنه های سریع تاری بسیار کم است. در انتقال 0 تا 20 درصد بیش از حد زیادی وجود دارد، هر چند که باعث ایجاد برخی مصنوعات حرکتی در صحنه های تاریک می شود.

برای فعال کردن آن Motionflow را روی ‘Custom’ تنظیم کنید و نوار لغزنده Clearness را مطابق با اولویت خود تنظیم کنید.

هر دو تلویزیون مجهز به درون یابی حرکتی

سونی X9000J دارای درون یابی حرکتی برای درون یابی محتوای 30 و 60 فریم بر ثانیه تا 120 فریم بر ثانیه است. هنگامی که حرکت زیادی روی صفحه نمایش وجود ندارد، مانند افرادی که راه می روند یا صحبت می کنند، به خوبی کار می کند. مصنوعات بیشتری در صحنه های اکشن سریع وجود دارد. به نظر می رسد اشیاء به درستی حرکت نمی کنند و به نظر می رسد پر زرق و برق است.سونی X9000H نیز به دلیل داشتن قابلیت درون یابی حرکتی (اثر اپرا صابون‌) می تواند محتوای نرخ فریم پایین‌تر را تا ۱۲۰ فریم در ثانیه درون‌یابی کند تا حرکت را نرم‌تر نشان دهد.

اگر می‌خواهید از درون‌یابی حرکتی در محتوای اصلی 60 فریم در ثانیه استفاده کنید، Motionflow را روی «Custom» تنظیم کنید، لغزنده Smoothness را روی «Max» و نوار لغزنده Clearness را روی «Min» تنظیم کنید. همچنین برای محتوای اصلی 30 فریم در ثانیه، Cinemotion را روی «Auto» تنظیم کنید.

ایا X9000J و X9000H از VRR پشتیبانی می کنند؟

تلویزیون سونی X9000J فعلاً از VRR پشتیبانی نمی کند اما قرار است که در بروز رسانی سیستم عامل در اینده از این قابلیت نیز پشتیبانی کند.اما سونی X9000H با اینکه در زمان عرضه از این قابلیت پشتیبانی نمی کرد اما اکنون از VRR پشتیبانی می کند و این مطمئناً خبر خوبی برای علاقه مندان به گیمینگ است. هیچ کدام از این تلویزیون ها از G-SYNC Compatible  پشتیبانی نمی کنند.

تأخیر ورودی x9000j و x9000h

سونی x9000j دارای تأخیر ورودی کم در حالت بازی است.هر چند تأخیر ورودی آن نمی تواند به خوبی بعضی از تلویزیون های بازی از جمله کیولد qn90a باشد اما باز کم است و می تواند برای بازی مناسب باشد.ظاهراً هنگام انجام بازی می توانید از درون یابی حرکتی نیز استفاده کنید،البته موجب افزایش تأخیر ورودی می شود،بنابراین توصیه نمی شود.

تلویزیون سونی x9000h نیز تأخیر ورودی بسیار کمی دارد.به خصوص تا زمانی که در حالت بازی است و با بازی‌های 4k @ 120 هرتز کمترین مقدار است. کاربران رایانه شخصی می توانند در حالت «بازی» یا «گرافیک» باشند تا کمترین تأخیر را داشته باشند. تأخیر ورودی حتی هنگام پخش با فرکانس 4k @ 60 هرتز + HDR 10 بیتی کم می‌ماند، اما در صورتی که درون یابی حرکتی را فعال کنید ، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، بنابراین توصیه نمی‌شود. متأسفانه، در VRR نیز کمی بالاست، مخصوصاً با بازی های 4k.

سونی x90j و x900h با پشتیبانی از رزولوشن های مختلف

تلویزیون سونی x9000j از اکثر رزولوشن ها تا 4k @ 120Hz پشتیبانی می‌کند، اما مشکلاتی در 1440p وجود دارد.این تلویزیون به هیچ وجه از 1440p @ 120Hz پشتیبانی نمی کند، و 1440p @ 60Hz باید از طریق وضوح سفارشی استفاده شود، و chroma 4:4:4 با آن کار نمی کند. کروم 4:4:4 تمام رزولوشن‌های پشتیبانی‌ شده دیگر از جمله 1080p و 4k @ 120 هرتز را نمایش می‌دهد و پس از به‌روزرسانی میان‌افزار (PKG6.3629.045NAA)، تأیید کردیم که هیچ مشکلی در نوار رنگی یا تار شدن متن وجود ندارد.

سونی x9000h نیز از اکثر رزولوشن ها پشتیبانی می کند،البته به جز 1440p @ 120Hz.این تلویزیون نمی تواند به خوبی 440p @ 120Hz را نمایش دهد و از فریم ها رد نمی شود. Chroma 4:4:4 در تمام وضوح‌ها پشتیبانی می‌شود و فقط باید در حالت «بازی» یا «گرافیک» باشید.البته با این حال، متن با کروما 4:4:4 در 4k @ 120 هرتز کمی تار به نظر می رسد. برای سیگنال‌های پهنای باند کامل مانند 4k @ 60 + 10 بیت HDR، فرمت سیگنال HDMI را برای ورودی در حال استفاده روی «فرمت پیشرفته» تنظیم کنید.

سازگاری این تلویزیون ها با کنسول پیشرفته

سونی x9000j

سونی x9000j می تواند بدون هیچ مشکلی 4K @ 120Hz را از PS5 و Xbox Series X نمایش دهد.البته نمی تواند این کار را در Dolby Vision در Xbox انجام دهد زیرا وقتی فرمت سیگنال HDMI روی ‘فرمت پیشرفته (Dolby Vision)’ تنظیم شود، Xbox نشان می دهد که تلویزیون از 120 هرتز در 4k پشتیبانی نمی کند، که همان رفتار سونی X9000H است.بنابراین شما باید بین 4K @ 120Hz یا Dolby Vision در 60Hz یکی را انتخاب کنید. حالت خودکار تأخیر کم کار نمی کند، اما اگر حالت تصویر خودکار را فعال کنید، PS5 را می شناسد و به طور خودکار حالت تصویر را به «بازی» تغییر می دهد. البته فقط با دستگاه های سازگار سونی کار می کند.

سونی x9000h

سونی x9000j از دو پورت hdmi 2.1 برخوردار است و از اکثر رزولوشن ها برای کنسول های بازی جدید پشتیبانی می کند. هنگامی که فرمت سیگنال HDMI را روی ‘فرمت پیشرفته’ تنظیم می کنید، می تواند از سیگنال 4k @ 120 هرتز پشتیبانی کند، اما از Dolby Vision پشتیبانی نمی کند.همچنین وقتی روی «فرمت پیشرفته (Dolby Vision)» تنظیم می‌شود، نمی‌تواند از سیگنال 4k @ 120Hz پشتیبانی کند.بنابراین کاربران هنگام استفاده از Xbox Series X باید بین 4k @ 120Hz یا Dolby Vision یکی را انتخاب کنند.علاوه بر این برای VRR، باید آن را روی ‘فرمت پیشرفته (VRR)’ تنظیم کنید، و این امر باعث غیرفعال کردن نور محلی و Dolby Vision می شود.

مشخصات ورودی های تلویزیون x9000j و x9000h

سونی x9000j

HDR10 : دارد

HDR10+ : ندارد

Dolby Vision : دارد

HLG : دارد

hdmi : نسخه HDMI 2.0

HDMI 2.1 : دارد

CEC : دارد

HDCP 2.2 : دارد(HDMI 1،2،3،4)

USB 3.0 : دارد

Wi-Fi : دارد (2.4 GHz, 5 GHz)

سونی x9000h

HDR10 : دارد

HDR10+ : ندارد

Dolby Vision : دارد

HLG : دارد

hdmi : نسخه HDMI 2.0

HDMI 2.1: دارد

CEC : دارد

HDCP 2.2 : دارد(HDMI 1،2،3،4)

USB 3.0 : دارد

Wi-Fi : دارد (2.4 GHz, 5 GHz)

ورودی ها

سونی x9000j

4 پورت hdmi

2 پورت usb

خروجی صوتی نوری دیجیتال

خروجی صدای آنالوگ 3.5 میلی متر

کامپوزیت : 1 (آداپتور مورد نیاز است، نه شامل.)

تیونر (کابل / مورچه)

LAN

IR In  

سونی X9000H

4 پورت hdmi

2 پورت usb

خروجی صوتی نوری دیجیتال

خروجی صدای آنالوگ 3.5 میلی متر

کامپوزیت : 1 (آداپتور مورد نیاز است، نه شامل.)

تیونر (کابل / مورچه)

LAN

IR In  

مشخصات صوتی

سونی X9000J

ARC : دارد

پشتیبانی eARC : دارد

دریافت سیگنال Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC

دریافت سیگنال DTS:X از طریق DTS-HD MA از طریق eARC

دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق ARC

دریافت سیگنال 5.1 DTS از طریق ARC

دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق اپتیکال

دریافت سیگنال 5.1 DTS از طریق نوری

سونی X9000H

ARC : دارد

پشتیبانی eARC : دارد

دریافت سیگنال Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC

دریافت سیگنال DTS:X از طریق DTS-HD MA از طریق eARC

دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق ARC

دریافت سیگنال 5.1 DTS از طریق ARC

دریافت سیگنال 5.1 دالبی دیجیتال از طریق اپتیکال

دریافت سیگنال 5.1 DTS از طریق نوری

این تلویزیون به دلیل پشتیبانی از eARC می تواند صدای با کیفیت بالا و فشرده نشده را از طریق کابل HDMI به یک گیرنده سازگار منتقل کند.

مقایسه کیفیت صدای تلویزیون X9000J و X9000H

سونی x9000j

تلویزیون X9000J از لحاظ کیفیت صدا نیز عملکرد خوبی دارد و صدای قابل قبولی ارائه می دهد.این تلویزیون مجهز به سیستم صوتی 20 وات است و صدا را از طریق دو اسپیکر 10 واتی به صورت فراگیر ارائه می دهد.بلندگوهای داخلی صدای بسیار خوبی دارند و متعادل هستند.این بلندگوها صدای بسیار بلندی دارند و در محیط های بزرگ و پر سر و صدا نیز بسیار خوب عمل می کنند.البته در حداکثر صدا کمی فشرده سازی وجود دارد.سونی X9000J دارای ویژگی تصحیح اتاق دیجیتال است که پاسخ فرکانسی را به بهترین نحو تنظیم می کند که با آکوستیک اتاق شما مطابقت داشته باشد.عملکرد اعوجاج در این تلویزیون متوسط است.در سطوح حجم متوسط اعوجاج کم است،اما در حداکثر حجم صدا افزایش می یابد و ممکن است که به گوش برسد.البته باز بسته به محتوا متفاوت است و ممکن است بعضی ها اصلاً متوجه آن نشوند.

سونی x9000j

سونی X9000H نیز دارای سیستم صوتی 2 کاناله 20 وات است که صدای با کیفیت و فراگیری را ارائه می دهد.این تلویزیون از پاسخ فرکانسی خوبی برخوردار است و صدای متعادل و دیالوگ ها واضح به نظر می رسند.باس ضربه ای است اما صدای غرش عمیقی تولید نمی کند. بدون ایجاد مصنوعات فشرده سازی بسیار بلند می شود، که برای محیط های بزرگ یا پر سر و صدا عالی است. اندازه های 65، 75 و 85 اینچ این تلویزیون از پیکربندی اسپیکر متفاوتی برخوردار است و انتظار می رود عملکرد بهتری داشته باشد. متأسفانه عملکرد اعوجاج نا امید کننده است.در سطح صدای متوسط اعوجاج زیادی وجود ندارد اما در صدای نزدیک به حداکثر اعوجاج زیادی وجود دارد.

قابلیت های هوشمند تلویزیون X9000J و X9000H

سونی x9000j

سونی X9000J مانند سایر تلویزیون های 2021 دارای سیستم عامل Google tv نسخه 10 می باشد که جایگزین Android tv شده است.استفاده از این سیستم عامل بسیار اسان است و روان اجرا می شود.در صفحه اصلی و فروشگاه برنامه ها تبلیغاتی وجود دارد که نمی توانید انها را حذف کنید.البته می توانید از تبلیغات شخصی انصراف دهید.از طریق فروشگاه برنامه ها می توانید به راحتی به بسیاری از برنامه ها دسترسی داشته باشید و انها را اجرا کنید.همچنین دارای Chromecast داخلی است که از طریق آن می توانید به راحتی گوشی هوشمند خود را به تلویزیون متصل کنید و از تماشای محتوای آن بر روی تلویزیون لذت ببرید.

سونی x9000h

سونی x9000h دارای سیستم عامل اندروید نسخه 9.0 است که کارایی راحتی دارد و بسیار روان اجرا می شود.از طریق این سیستم عامل می توانید به راحتی به محتوای بسیاری دسترسی داشته باشید و از انها بر روی این تلویزیون لذت ببرید.در این سیستم عامل تبلیغات وجود ندارد اما از محتوای پشنهادی برخوردار است.دارای Chromecast داخلی است که به شما امکان خواهد داد به راحتی گوشی هوشمند خود را به تلویزیون وصل کنید و از تماشای محتوای آن بر روی تلویزیون لذت ببرید.

مقایسه ریموت کنترل سونی x9000j و x9000h

سونی x9000j

سونی x9000j دارای کنترل از راه دور بزرگی مانند مدل های قبلی سونی است.از طریق دکمه های میانبری که بر روی ریموت قرار دارند می توانید به راحتی و تنها با زدن یک دکمه به برنامه های محبوب خود دسترسی داشته باشید.همچنین می توانید بلوتوث را در تنظیمات تلویزیون فعال کنید تا به راحتی با صدای خود ورودی‌ها را تغییر دهید، محتوا را جستجو کنید، برنامه‌ها را باز کند و تنظیماتی مانند روشنایی را تغییر دهید.در صورت در دسترس نبودن کنترل از راه دور نیز می توانید با استفاده از دکمه ای که در زیر مارک سونی قرار دارد تلویزیون را کنترل کنید.

سونی x9000h

سونی x9000h دارای همان کنترل از راه دور بزرگ و شیک x8500g می باشد.این ریموت نیز دارای دکمه های میانبری برای Netflix و فروشگاه Google Play است.همچنین دارای دکمه Google Assistant است که به شما امکان خواهد داد با صدای خود ورودی‌ها را تغییر دهید و به جستجوی محتوا در برنامه‌ها بپردازید.همچنین در صورت که ریموت کنترل را در دسترس نداشتید می توانید با استفاده از دکمه ای که در زیر مارک سونی قرار دارد تلویزیون را کنترل و مدیریت کنید.

اقلام همراه سونی x9000j و x9000h

سونی x9000j

کنترل از راه دور
2 عدد باتری قلمی
سیم برق
آداپتورهای مانت VESA
راهنمای استفاده

سونی x9000h

راهنمای کاربر
کنترل از راه دور
2 عدد باتری قلمی
اسپیسرهای دیواری

خروج از نسخه موبایل