بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60A

بررسی تلویزیون سامسونگ Q60A

در اینجا به بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60A خواهیم پرداخت که از تلویزیون های با کیفیت 2021 می باشد.این تلویزیون از تلویزیون های سری QLED سامسونگ است که فورکی می باشد و از قابلیت های خوبی برخوردار است.این تلویزیون از ارزان قیمت ترین تلویزیون های سری کیولد است که علاقه مندان به آن می توانند با قیمت مناسب آن را خریداری کنند.

تلویزیون Q60A یکی از تلویزیون های سری QLED سامسونگ است که به تازگی وارد بازار ایران شده است.تلویزیون سامسونگ Q60A جایگزین کیولد Q60T مدل 2020 شده است که خواهان بسیاری دارد.این تلویزیون فورکی سامسونگ فرق چندانی با مدل 2020 خود ندارد و تقریباً عملکرده مشابه دارد و تنها در چند مورد بهتر شده است.ظاهراً طیف رنگی و شیب رنگی آن بهبود یافته است.از لحاظ کنتراست عملکرده بدتری دارد اما خب باز هم می تواند سیاهانی بسیار عمیق را ارائه دهد.تلویزیون Q60A از تأخیر ورودی بسیار کمی برخودار است و این می تواند انجام بازی را برایتان لذت بخش کند.زمان پاسخگویی آن نیز خوب است اما سرعت رفرش آن تنها 60 هرتز است و از VRR نیز پشتیبانی نمی کند.تلویزیون سامسونگ Q60A از زاویه دید کمی برخودار است بنابراین شاید برای نشیمن های با مبلمان گسترده و تماشای دسته جمعی زیاد مناسب نباشد.همچنین از ویژگی کم نوری محلی (local dimming) برخوردار نیست به همین دلیل زیاد روشن نمی شود.تلویزیون Q60A پایین تر از Q70A قرار دارد و رقیب تلویزیون سونی X8000J و تلویزیون ال جی NANO80 سری 2021 است.

نقاط قوت تلویزیون Q60A

  • سیاه های عمیق را نمایش می دهد.
  • تاخیر ورودی کمی دارد
  • به خوبی بر بیشتر تابش غلبه می کند

نقاط ضعف تلویزیون Q60A

  • از 1440p پشتیبانی نمی کند.
  • زاویه دید کمی دارد
  • نمی تواند بر نور های مستقیم خیره کننده غلبه کند.

طراحی تلویزیون سامسونگ Q60A

تلویزیون سامسونگ Q60A از طراحی ساده اما بسیار جذابی برخوردار است که مطمئناً به راحتی به دل هر کاربری خواهد نشست.طراحی آن بسیار شبیه Q60T است تنها بدنه آن کمی باریک تر شده است که همین موجب شده جذابیت بیشتری داشته باشد.Q60A به دلیل داشتن بدنه باریک می تواند گزینه بسیار خوبی برای نصب بر روی دیوار باشد چرا که فاصله ای بسیار کم با دیوار خواهد داشت.دارای دو پایه نه چندان بزرگ است که به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می کنند و قابل تنظیم هستند.حاشیه آن نیز بسیار باریک است و همین موجب شده که بیننده کاملاً بر روی تصاویر متمرکز شود.

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 85Q60A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 75Q60A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 65Q60A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 70Q60A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 60Q60A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 55Q60A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 50Q60A

قیمت و خرید تلویزیون سامسونگ 43Q60A

پایه های تلویزیون سامسونگ Q60A

پایه های تلویزیون سامسونگ Q60A نسبت به پایه های Q60T متفاوت هستند و صاف تر دیده می شوند.با اینکه پایه های Q60A صاف تر هستند اما باز هم می توانید به راحتی سیستم صوتی را بین انها قرار دهید زیرا قابل تنظیم هستند.یعنی شما می توانید برای قرار دادن سیستم صوتی یا کنسول های بازی ارتفاع پایه ها را بیشتر کنید.نصب پایه ها نیز بسیار راحت است و حتی نیازی به پیچاندن ندارد.

طراحی پشت

قسمت پشت تلویزیون سامسونگ q60a از جنس پلاستیک است و دارای خطهای افقی می باشد.ورودی ها نیز در در قسمت پشت قرار دارند که 3 ورودی hdmi و درگاه خروجی دیجیتال صوتی آن رو به کناره و سایر ورودی ها روبرو هستند.برای مدیریت کابل نیز شیار های وجود دارند که شما می توانید کابل ها را درون انها قرار دهید.بر روی پایه ها نیز دو گیره قرار داده شده است که به خوبی کابل ها را مدیریت خواهند کرد.در کل می توان گفت که این تلویزیون کیولد از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است و با اینکه جنس آن از پلاستیک است اما استحکام بسیار خوبی دارد.

کنتراست تلویزیون Q60A

عملکرده کنتراست تلویزیون سامسونگ Q60A بسیار مناسب است و می تواند سیاهانی بسیار عمیق را ارائه دهد.این تلویزیون هر چند که از هیچ ویژگی کم نوری محلی برخوردار نیست اما به دلیل پنل VA باز هم می تواند سیاهانی عمیق را ارائه دهد.هر چند سامسونگ Q60A کنتراست ضعیف تری نسبت به مدل 2020 خود یعنی Q60T دارد اما باز هم می تواند صحنه های مشکی را به خوبی ارائه دهد.با وجود چنین کنتراستی شما می توانید در یک اتاق تاریک نیز از صحنه های مشکی لذت ببرید.

روشنایی SDR

روشنایی SDR تلویزیون Q60A بسیار عالی می باشد و می تواند برای هر نوع محتوایی به خوبی روشن شود.از نظر SDR عملکردی مشابه Q60T دارد و از اوج روشنایی SDR بسیار خوبی برخوودار است.شما می توانید برای داشتند روشنایی بیشتر حالت تصویر را بر روی «فیلم»، رنگ تن را در «استاندارد» و تقویت کننده کنتراست را روی «بالا» تنظیم کنید.البته با چنین تنظیماتی ممکن است کمی دقت تصویر را از دست دهید.

روشنایی SDR : میزان روشنایی SDR به حداکثر میزان روشنایی تلویزیون اشاره دارد.روشنایی بالاتر به این معنی است که تلویزیون می تواند تصویر را روشن تر نشان دهد.بنابراین در اتاقی با نور زیاد نیز می تواند به خوبی روشن شود و تصاویر واضحی ارائه دهد.

روشنایی HDR

تلویزیون سامسونگ Q60A از لحاظ روشنایی HDR عملکرده زیاد خوبی ندارد،بنابراین شاید نتواند یک تجربه HDR واقعی را ارائه دهد.EOTF منحنی PQ را تا زمان شروع تقریباً کامل دنبال می کند.برای ارائه HDR بهتر نیز می توانید Contrast Enhancer را روی «High« و ST.2084 را روی حداکثر تنظیم کنید. همانگونه که در این طرح EOTF مشاهده می کنید ، این تنظیمات منجر به ایجاد یک تصویر کاملاً روشن می شود.

روشنایی HDR در حالت بازی

حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی نیز همانند حالت خاموش بودن آن است تنها با این تفاوت که در پنجره های 2٪ نور صفحه وجود دارد و هایلایت های کوچک در صحنه های تاریک آنقدر زیاد ظاهر نمی شوند.EOTF منحنی در حالت بازی هدف را به خوبی دنبال نمی کند.همچنین اکثر صحنه ها تیره تر از آنچه که هستند به نظر می رسند.برای ارائه HDR روشن تر در حالت بازی نیز می توانید Contrast Enhancer را روی «High» و ST.2084 را روی حداکثر تنظیم کنید.

روشنایی HDR: میزان روشنایی HDR به حداکثر میزان روشنایی تلویزیون اشاره دارد.روشنایی بالاتر به این معنی است که تلویزیون می تواند تصویر را روشن تر نشان دهد.بنابراین در اتاقی با نور زیاد نیز می تواند به خوبی روشن شود و تصاویر واضحی ارائه دهد.

یکنواختی خاکستری

سامسونگ Q60A از لحاظ یکنواختی خاکستری عملکرده خوبی دارد البته ممکن است بسته به محتوا متفاوت باشد.در لبه های صفحه نمایش کمی تیرگی دیده می شود و در مرکز صفحه نمایش نیز کثیفی وجود دارد که هنگام تماشای صحنه های ورزشی ممکن است کمی باعث حواس پرتی شود.یکنواختی در صحنه های نزدیک به تاریکی بهتر است اما باز هم لکه در آن دیده می شود.

یکنواختی سیاه

Q60A از یکنواختی مشکی فوق العاده ای برخوردار است.شاید در بعضی از نقاط کمی ابر دیده شود اما خوشبختانه خونریزی نور پس زمینه در آن دیده نمی شود.البته یکنواختی سیاه نیز می تواند بسته محتوا متفاوت باشد.

یکنواختی خاکستری چیست ؟ یکنواختی خاکستری بیانگر آن است که تلویزیون چگونه می تواند یک رنگ واحد و یکنواخت را روی صفحه حفظ کند. مشکلات یکنواختی می تواند مانند تکه های تیره اطراف صفحه باشد. این مسئله به خصوص در صحنه های ورزشی بیشتر دیده می شود ،به طوری که تکه های تیره روی صفحه می توانند بر روی سطح بازی تأثیر بگذارند.

یکنواختی سیاه چیست ؟ یکنواختی سیاه به توانایی تلویزیون در نمایش سیاه و سفید به طور مساوی در صفحه نمایش اشاره دارد.یکنواختی کامل سیاه به این معنی است که سایه ها ، آسمان های شبانه و اشیا سیاه کاملاً سیاه بنظر برسند.

زاویه دید تلویزیون Q60A

همانگونه که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم تلویزیون سامسونگ Q60A از لحاظ زاویه دید عملکرده زیاد خوبی ندارد.سامسونگ Q60A دارای پنل VA می باشد که زاویه دید ضعیفی دارد و از زاویه های غیر مستقیم نمی تواند تصاویر واضحی را ارائه دهد.بنابراین با توجه به چنین زاویه دیدی شاید گزینه زیاد خوبی برای تماشای دسته جمعی و نشیمن های با مبلمان گسترده نباشد.اگر تلویزیونی با زاویه دید خوب می خواهید تلویزیون کیولد Q80A و یا NANO80 ال جی می تواند گزینه بهتری باشد.

بازتاب نور SAMSUNG Q60A

تلویزیون سامسونگ Q60A به خوبی می تواند با اکثر نور ها مقابله کند و مانع بازتاب نور شود اما باز هم تا جای که می توانید آن را در معرض نور های مستقیم قرار ندهید زیرا نمی تواند به خوبی با نور های زیاد روشن و مستقیم مقابله کند.اگر تلویزیون با عملکرده بازتاب بهتری می خواهید سامسونگ AU8000 می تواند گزینه بهتری باشد.

برای مشاهده بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ AU8000 اینجا کلیک کنید.

دقت رنگ قبل از کالیبراسیون

تلویزیون سامسونگ Q60A قبل از کالیبراسیون از دقت رنگ خوبی برخوردار است. به سختی می توان نادرست بودن رنگ و توازن سفید را تشخیص داد. دمای رنگ بسیار سردتر از هدف 6500K ما است و در نتیجه رنگ مایل به آبی دارد. گاما منحنی sRGB را به خوبی دنبال نمی کند. اکثر صحنه ها تیره تر از آنچه باید به نظر می رسند. البته این دقت می تواند بسته به محتوا متفاوت باشد

دقت رنگ بعد از کالیبراسیون

دقت رنگ پس از کالیبراسیون فوق العاده است. تعادل رنگ سفید و گاما بسیار عالی هستند و عدم دقت رنگ باقی مانده زیاد با چشم دیده نمی شود. دمای رنگ به هدف ما نزدیکتر است اما باز هم در سمت سردتر است.

دقت رنگ: دقت رنگ به توانایی تلویزیون در نمایش دقیق رنگ ها یا سایه های خاکستری مورد نیاز سیگنال ارسال شده توسط دستگاه منبع گفته می شود.

فرمت های پشتیبانی شده تلویزیون سامسونگ Q60A

طیف رنگی سامسونگ Q60A

تلویزیون Q60A سامسونگ از طیف رنگی بسیار خوبی برخودار است. دارای پوشش استثنایی DCI P3 می باشد که در بیشتر محتوای HDR مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین پوشش گسترده تری از Rec دارد و همین موجب شده که از طیف رنگی بسیار خوبی برخوردار باشد.حجم رنگی آن نیز خوب است اما به دلیل روشنایی محدود HDR در نمایش رنگ های روشن کمی مشکل دارد.

شیب رنگی یا گرادینت

تلویزیون سامسونگ Q60A شیب رنگی تقریباً خوبی دارد.البته کمی نوار در همه رنگ ها دیده می شود و در رنگ های قرمز و سبز بیشتر قابل مشاهده است. ظاهراً با تنظیم کاهش صدا در حالت «خودکار» شیب رنگی کمی بهبود میابد اما نه زیاد.

خطر سوختن دائمی

تلویزیون سامسونگ Q60 هیچ خطر سوختگی ندارد زیرا پنل های VA از نظر سوختن دائمی بسیار ایمن هستند، بنابراین از این لحاظ جای نگرانی نیست.

خطر سوختیگی دائمی (Permanent Burn-In Risk) چیست ؟ خطر سوختگی دائمی به احتباس دائمی تصویر گفته می شود که معمولاً در اثر گذاشتن یک تصویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود. تصاویر ‘سوخته’ هستند و مانند لکه ها هنگام پخش محتوای دیگر برای همیشه قابل مشاهده خواهند بود.برای مثال ممکن است شما بیشتر اوقات تلویزیون را بر روی یک کانال نگهدارید که در این صورت بعد از مدتی ارم آن کانال ثابت می شود و در صورت تغییر کانال نیز ارم آن باقی خواهد ماند.

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی تلویزیون برای علاقمندان به گیمینگ بسیار حائز اهمیت است چرا که تأثیر بسیاری بر روی انجام بازی ها خواهد داشت.خوشبختانه تلویزیون سامسونگ Q60A از زمان پاسخگویی خوبی برخوردار است و تا حدی می تواند نیاز گیمرها را برآورده کند.در صحنه های دارای حرکت سریع کمی تاری دیده می شود که شاید باعث ایجاد مصنوعاتی حرکتی در صحنه های تاریک شود.اما باز هم زمان پاسخگویی آن از تلویزیون Q60T مدل 2020 آن بهتر است.اگر هم خواهان تلویزیون در همین رده با زمان پاسخگویی مناسب تر هستید تلویزیون سونی X8500J می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

درج قاب سیاه (BFI)

تلویزیون سامسونگ q60a دارای ویژگی قاب سیاه است که باعث بهبود وضوح حرکت شده است.این قابلیت در صورت فعال بودن در 60 هرتز سوسو می زند.برای فعال کردن آن می توانی LED Clear Motion را روی «روشن» تنظیم کنید.

درون یابی حرکتی

تلویزیون سامسونگ Q60A دارای درون یابی حرکتی می باشد که به آن «اثر اپرای صابون» نیز گفته می شود. این قابلیت می تواند با استفاده از محتوای نرخ فریم پایین باعث ایجاد حرکت روان تر و صاف تر شود.برای فعال کردن آن می توانید وضوح تصویر را روی «Custom» و Judder Reduction را روی «10» قرار دهید.این قابلیت در صحنه های نرم می تواند عملکرده بسیار خوبی داشته باشد اما در صحنه های سریع کمی ضعیف تر عمل می کند.

درون یابی حرکتی چیست ؟ درون یابی حرکتی قابلیتی است که نرخ فریم ویدئو را افزایش می دهد ، معمولاً تا حداکثر نرخ فریم تلویزیون. این اثر باعث می شود که حرکات نرمتر ، واضح و زنده تر از آنچه که معمولاً از فیلم ها و تلویزیون می بینید به نظر برسد. این ویژگی فقط در شرایطی اهمیت دارد که بخواهید حرکت در فیلم ها را کمی نرم تر جلوه دهید.

تأخیر ورودی

تلویزیون سامسونگ Q60A با اینکه زمان پاسخگویی زیاد مناسبی ندارد اما تأخیر وردی آن بسیار کم است و این می تواند انجام بازی را برایتان بسیار لذت بخش کند.همچنین می توانید با فعال کردن حالت بازی کمترین تأخیر ورودی را دریافت کنید و از انجام بازی های خود نهایت لذت را ببرید.برای استفاده از درون یابی حرکتی نیز می توانید Game MotionPlus را روی “روشن” و Judder Reduction را روی حداکثر تنظیم کنید.البته فعال کردن درون یابی حرکتی بازی ها را صاف تر و روانتر خواهد کرد اما تأخیر ورودی را افزایش می دهد بنابراین زیاد توصیه نمی شود.

Q60A از رزولوشن های مختلفی پشتیبانی می کند.

تلویزیون سامسونگ Q60A از بیشترین رزولوشن ها پشتیبانی می کند تنها از روزلوشن 1440P پشتیبانی نمی کند.این تلویزیون بدون هیچ مشکلی chroma 4: 4: 4 را به درستی در تمام رزولوشن های پشتیبانی شده نشان می دهد،بنابراین هنگام استفاده از آن به عنوان مانتور نیز به وضوح متن بسیار کمک خواهد کرد.همچنین برای استفاده از نمونه برداری کروم ، می توانید نماد ورودی HDMI را روی “PC” تنظیم کنید. برای سیگنالهایی که به پهنای باند کامل HDMI 2.0 نیز نیاز دارند می توانید Input Signal Plus را فعال کنید.

تلویزیون سامسونگ Q60A سازگار با کنسول های بازی

تلویزیون سامسونگ Q60A متأسفانه دارای پورت HDMI 2.1 نمی باشد و از نرخ تاز سازی متغیر (VRR) نیز پشتیبانی نمی کند تنها تا 4k @ 60Hz در Xbox Series X و PS5 پشتیبانی می کند.اما دارای حالت کم تأخیر خودکار می باشد که با شروع بازی فعال می شود و انجام بازی را برایتان لذت بخش خواهد کرد.برای فعال کرد تأخیر کم خودکار باید حالت بازی را بر روی خودکار تنظیم کنید.

ورودی های تلویزیون سامسونگ Q60A

  • 3 پورت HDMI
  • 2 پورت USB
  • 1 پورت خروجی صدای نوری دیجیتال (اپتیکال)
  • 1 ورودی تنظیم کننده (کابل)
  • 1 ورودی شبکه کابلی محلی

گذر گاه های صوتی

  • پشتیبانی از ARC در (HDMI 2)
  • پشتیبانی از eARC
  • Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC
  • 5.1 دالبی دیجیتال از طریق ARC
  • 5.1 دالبی دیجیتال از طریق اپتیکال

تلویزیون سامسونگ Q60A از قابلیت eARC پشتیبانی می کند که به شما امکان خواهد داد صوتی با کیفیت بالا و فشرده نشده مانند Dolby Atmos را از طریق TrueHD به یک سیستم صوتی خارجی از طریق اتصال HDMI منتقل کنید. برای استفاده از آن می توانید HDMI-eARC را روی “Auto” و Digital Output Audio را روی “Auto” یا “Passthrough” قرار دهید.

کیفیت صدای تلویزیون سامسونگ Q60A

تلویزیون سامسونگ Q60A از کیفیت صدای مناسب و مطلوبی برخوردار است.این تلویزیون با اینکه فاقد باس قدرتمند برای صدای عمیق و قدرتمند است اما باز هم می تواند صدای متعادل و متوسط را از طریق دو اسپیکری که دارد ارائه دهد به طوری که برای محیط های بزرگ و پر سر و صدا نیز هیچ مشکلی ندارد.البته در حداکثر صدا ممکن است که کمی از کیفیت صدا کاسته شود.اعوجاج صدا در صدای متوسط نیز زیاد است و با زیاد تر شدن صدا نیز بیشتر می شود البته این روند می تواند بسته به محتوا متفاوت باشد.توان صوتی این تلویزیون 60 وات است که از طریق دو اسپیکر 10 واتی به صورت فراگیر ارائه می شود.

اعوجاج چیست ؟ اعوجاج به هر تغییر در سیگنال اصلی توسط سیستم گفته می شود. در تولید مثل صدا ، اعوجاج یک نقص محسوب می شود زیرا با تولید فرکانسهایی که در محتوای اصلی وجود ندارد، دقت تولید مثل را کاهش می دهد. این رنگ صدا را ایجاد می کند و می تواند موسیقی را نجس ، خشن یا گل آلود جلوه دهد.

قابلیت های هوشمند تلویزیون سامسونگ Q60A

تلویزیون سامسونگ Q60A مانند سایر تلویزیون های سامسونگ دارای سیستم عامل تایزن است که عملکرده بسیار خوبی دارد و از طریق آن دسترسی به انواع برنامه ها امکان پذیر است.شما می توانید به راحتی از طریق برنامه فروشگاه سامسونگ به برنامه های زیادی دسترسی داشته باشید و انها را اجرا کنید.پخش کننده داخلی آن نیز از رایج ترین قالب های صوتی و تصویری پشتیبانی می کند.در صفحه اصلی و فروشگاه برنامه ها تبلیغات و محتوایی پیشنهادی وجود دارد که راهی برای حذف انها وجود ندارد و باید انها را تحمل کنید.

ریموت کنترل تلویزیون سامسونگ Q60A

ریموت کنترل تلویزیون سامسونگ Q60A نسبت به ریموت کنترل Q60T مدل 2020 آن کمی تغییر کرده است.یکی از این تغییرات باتری های آن هستند که دیگر از باتری های یکبار مصرف در آن استفاده نمی شود بلکه دارای یک باتری داخلی است که می توانید آن را از طریق پنل خورشیدی در پشت ریموت یا از طریق پورت USB-C در پایین شارژ کنید.همچنین دکمه «چند نمایش» جایگزین «حالت محیط» شده است که به شما امکان خواهد داد همزمان دو تصویر را بر روی صفحه نمایش داشته باشید.

دارای یک میکروفون داخلی است که می توانید با استفاده از صدای خود تلویزیون را کنترل کنید.برای کنترل صوتی تنها کافیست که یکی از دستیار های صوتی : Bixby ، Alexa یا Google را انتخاب کنید و با صدای خود برخی از تنظیمات را تغییر دهید یا اطلاعات عمومی را درخواست کند.البته امکان جستجوی صوتی در یک برنامه خاص مانند Netflix امکان پذیر نیست.همچنین با استفاده از ویژگی OneRemote شما می توانید به راحتی سایر دستگاههای سازگار را نیز حتی اگر از CEC پشتیبانی نکنند کنترل و مدیریت کنید.

اقلام همراه تلویزیون سامسونگ Q60A

خروج از نسخه موبایل