برسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90B  

تلویزیون سامسونگ QN90B

در اینجا به بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90B خواهیم پرداخت که یک محصول استثنایی و فوق العاده با کیفیت می باشد. این محصول جزء تلویزیون های رده بالا و سری 9 سامسونگ می باشد که در سال 2022 به بازار عرضه کرد، از این تلویزیون می توان برای استفاده ی فیلم، بازی کردن به صورت حرفه ای، استفاده های روزمره ی معمولی و… استفاده کرد. این تلویزیون که به عنوان جایگزین مدل QN90A که در سال گذشته به بازار آمد معرفی شده است و مجهز به امکانات و تکنولوژی های فراوانی است تا کاربران از هر لحاظ یک تلویزیون با کیفیت داشته باشند. صفحه نمایش این تلویزیون Neo QLED می باشد که دارای کنتراست فوق العاده دقیقی است، که تک تک جزئیات پنهان را آشکار می سازد و شادابی خاصی به رنگ ها می بخشد، کیفیت این محصول 4K می باشد که به کمک بعضی فناوری های کیفیت تصویری هر محتوا ی را با بالاترین کیفیت ممکن پردازش می کند این تلویزیون مجهز به نور پس زمینه ی Mini LED می باشد که به خوبی روی پیکسل ها کار می کند و کیفیت تصویری  بالا تر نسبت به تلویزیون های دیگر دارد، کنتراست تصاویر در تلویزیون ها نقش زیاد را در کیفیت تصویر دارند شرکت سامسونگ هم تمام تلاش خود را به کار برده تا بالاترین کنتراست ممکن را برای تلویزیون رده بالای QN90B فراهم کند، در همین راستا فناوریLocal Dimming  را در این تلویزیون قرار داده که می تواند به خوبی کنتراست تصاویر را بهبود ببخشد و محتواها را با بیشترین جزئیات به نمایش در می آورد. پردازنده تلویزیون مذکور همانند سال گذشته Neo Quantum Processor 4K می باشد. این پردازنده هوشمند از 16 شبکه عصبی چند لایه برای ارتقا کیفیت تصاویر به 4K و حذف نویز استفاده می کند تا محتواهای مختلف را در حد کیفیت تصویر 4K مشاهده نمایید. کاربران عزیز باید این را هم در نظر داشه باشند که یک تلویزیون با کیفیت فقط به کیفیت تصویری آن مربوط نمی شود باید بعضی موارد دیگر را نیز مورد برسی قرار دهند از جمله کیفیت صوتی نمایشگر،  تلویزیون سامسونگ QN90B دارای سیستم صوتی 4.2.2 کاناله با مجموع 8 بلندگو است که به طور کلی توان و قدرت خروجی 60 وات را به شما ارائه می دهد که قشنگ می تواند صدای همه جانبه و فراگیر را در محل قرار گیری تلویزیون سامسونگ فراهم کند. تلویزیون سامسونگ مدل QN90B برای راحتی مخاطبین به صورت کاملا اسمارت  طراحی شده است و مجهز به سیستم عامل تایزن نسخه 6.5 است که قابلیت های پرکاربردی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

برای مشاهده سایر تلویزیون های 2022 سامسونگ اینجا کلیک کنید

نقاط قوت تلویزیون سامسونگ QN90B 

نقاط ضعف تلویزیون سامسونگ QN90B 

طراحی و دیزاین تلویزیون سامسونگ QN90B 

کاربران امروزه به طراحی و دیزاین خانه هایشان خیلی اهمیت می دهند چون وسایل خانگی در آراسته بودن منزل نقاش زیادی را ایفا میکنند. کمپانی سامسونگ نیز از آن دسته برندهای است که در کنار کیفیت تصویری بالا و کیفیت صوتی بی نظیرش به ظاهر محصولات خود ونیز توجه ی ویژه ای دارد چون به خوبی می داند امروزه یکی از مهم ترین فاکتورهای فروش محصولات خانگی طراحی جذاب و مدرن آنها است. در همین راستا سامسونگ از تلویزیون خوش فرم و بهروزش که جزء محصولات سری 9 این شرکت به حساب می آید در سال 2022 رو نمایی کرد. طراحی این تلویزیون بسیار نازک بود و همین یکی از دلایل مخاطب پسند بودنشه، اگر از روبه رو به تلویزیون نگاه کنیم می بینیم که قاب بسیار باریکی دور تا دور صفحه نمایش را به خودش گرفته که این قاب بسیار جزء بوده و اصلا تمرکز کاربران را پرت نمی کند، بار تلویزیون را یک پایه ای صفحه ای که در مرکز تلویزیون قرار گرفته به دوش می کشد این پایه ی صفحه ی تعادل تلویزیون را به خوبی حفظ می کند علاوه بر آن به زیبای و به روز بودن محصول نیز می افزاید، تلویزیون سامسونگ QN90B به دلیل نازک بودنش و همین طور ورزن کمی که دارد یک گزینه ی بسیار عالی برای نصب بر روی دیوار است که با نصب آن زیبای فضای نشیمن تان را دو چندان می کند. 

پشت تلویزیون سامسونگ مدل QN90B 

قسمت پشتی تلویزیون عمدتاً پلاستیکی است، با خطوط افقی حکاکی شده ای که ظاهری آلومینیومی برس خورده دارد. کانال‌های افقی در تمام عرض تلویزیون وجود دارند که به کانال‌های مشابه در پایه منتهی می‌شوند که به مدیریت کابل کمک می‌کند. ورودی‌ها در پشت تلویزیون قرار می‌گیرند، اگر تلویزیون را با یک براکت ثابت به دیوار نصب کنید دسرسی به آن ها کار دشواری نخواهد بود. 

کنتراست تلویزیون سامسونگ مدل QN90B 

تلویزیون سامسونگ QN90B کنتراست بسیار خوبی دارد و سیاهی عمیق در اتاق تاریک است. کنتراست اصلی کمی پایین است، این به دلیل لایه زاویه دید گسترده سامسونگ است که کنتراست را کاهش می دهد، اما اصلا جای نگرانی نیست چون فناوری local dimming کنتراست بسیار بالا را برای تلویزیون فراهم میکند و سبب می شود تا محتوا ها با بیشترین جزئیات پخش شوند.

روشنایی SDR 

تلویزیون سامسونگ مدل QN90B دارای حداکثر روشنایی SDR است، انقدر روشن است که در هر اتاقی بر تابش خیره کننده غلبه می کند، حتی اگر پنجره ها یا چراغ های زیادی داشته باشید.

فناوری Local Dimming 

تلویزیون سامسونگ مدل QN90B دارای ویژگی کم نور محلی چشمگیر است. که کمی بهتر از Samsung QN90A QLED و Samsung QN85B QLED است. دارای یک آرایه کامل از 720 ناحیه کم نور در یک آرایه 18 x40 در مدل 65 اینچی، که به آن کمک می کند تا در صحنه های تاریک، نور را به نقاط برجسته کوچکتر کاهش دهد. مدل 75 اینچی حدود 900 ناحیه کم نور دارد، بنابراین احتمالا کمی بهتر عمل می کند. متأسفانه، ما نمی دانیم سایزهای دیگر چند ناحیه دارند. هنوز کمی در اطراف اجسام روشن در صحنه های تاریک شکوفا می شود، اما خیلی زیاد نیست. هنگام تماشای مستقیم قابل توجه است. با محتوای واقعی، به سختی قابل توجه است، و واضح است که تلویزیون در اطراف نقاط روشن کم نور می شود و به میزان قابل توجهی از شکوفایی آن کاسته می شود. پردازنده ی این تلویزیون واقعاً خوب کار می کند و به سرعت با هایلایت های با حرکت سریع سازگار می شود. انتقال منطقه با الگوهای آزمایشی قابل توجه است اما نه با محتوای واقعی. جزئیات کوچک را به خوبی مدیریت می کند، اما برخی از جزئیات سایه از بین می روند و در برخی صحنه ها له شدن مشکی قابل توجهی وجود دارد. این ویدیوها با تنظیم Local Dimming روی «بالا» ضبط شده‌اند، زیرا این تنظیم بهترین عملکرد را در کل ارائه می‌کند.

روشنایی HDR 

تلویزیون سامسونگ QN90B دارای روشنایی HDR خوبی است. هایلایت های کوچک به طور باورنکردنی روشن هستند، بنابراین جزئیات ظریف در هر صحنه برجسته می شوند. صحنه های بزرگ و روشن به میزان قابل توجهی کم نور هستند، اما همچنان به اندازه کافی روشن هستند تا یک تجربه HDR خوب داشته باشید. روشنایی نمایشگر به مرور زمان به هیچ وجه از بین نمی رود که بسیار عالی است. PQ EOTF را به خوبی ردیابی می کند، زیرا تقریباً تمام صحنه ها در سطح روشنایی صحیح نمایش داده می شوند. در نزدیکی حداکثر روشنایی تلویزیون، روشنایی نرمی وجود دارد، بنابراین جزئیات دقیق در صحنه های واقعاً روشن حفظ می شوند. اگر می‌ خواهید HDR را حتی روشن ‌تر کنید، همانطور که در این EOTF مشاهده می‌شود، Contrast Enhancer را روی «High» و ST.2084 را روی «Max» تنظیم کنید. این تنظیمات منجر به صحنه‌های بسیار روشن‌تر می‌شوند، اما حداکثر روشنایی کلی تلویزیون یکسان است. حالت تصویر “Dynamic” حتی روشن‌تر است و با پنجره 10% به حداکثر روشنایی 3126 cd/m² می‌رسد.

روشنایی HDR در حالت بازی

هایلایت ها در صحنه های تاریک تقریباً در حالت «بازی» به اندازه حالت «فیلم» روشن هستند، اما متأسفانه، بیشتر محتوای واقعی به آن روشنایی نیستند. همچنین PQ EOTF را نیز ردیابی نمی‌کند، به این معنی که بیشتر صحنه‌ها به‌طور قابل‌توجهی روشن‌تر از آنچه که باید نمایش داده می‌شوند، و در نزدیکی حداکثر روشنایی تلویزیون، نوردهی تندتری وجود دارد. این اندازه‌گیری‌ها با تنظیمات مشابه جعبه روشنایی HDR هستند، اما با اکولایزر سیاه پویا روی «Max»، HDR 10+ GAMING روی «Basic» و بازی HDR غیرفعال شده است. فعال کردن Game HDR ردیابی PQ EOTF را بهبود می‌بخشد، اما بیشتر صحنه‌ها همچنان روشن‌تر از آنچه باید باشند هستند.

یکنواختی خاکستری تلویزیون QN90B

تلویزیون سامسونگ QN90B به طور کلی یکنواختی خاکستری مناسبی دارد. چند نقطه تکه تکه در نزدیکی مرکز وجود دارد که آن هم زیاد جلو چشم نمی آید، کناره های صفحه نمایش نیز کمی تیره تر از مرکز هستند، اما با محتوای معمولی این موضوع چندان قابل توجه نیست. یکنواختی خاکستری در صحنه‌های تقریباً مشکی بسیار بهتر است، بدون هیچ مشکلی. 

یکنواختی مشکی تلویزیون QN90B 

تلویزیون سامسونگ QN90B یکنواختی مشکی خوبی دارد. با غیرفعال شدن Local Dimming از منوی سرویس، صفحه نمایش کمی ابری است، اما هیچ نور پس زمینه ای وجود ندارد. با استفاده از این ویژگی در “High”، هیچ مشکل مهمی در صحنه های تاریک وجود ندارد. در صحنه‌های تاریک اطراف اجسام روشن کمی شکوفا می‌شود، اما چندان قابل توجه نیست. 

زاویه ی دید تلویزیون سامسونگ QN90B 

تلویزیون سامسونگ QN90B زاویه دید خوبی دارد. اگر چیدمان صندلی‌هایتان پهن است یا دوست دارید با تلویزیون روشن حرکت کنید، عالی است، زیرا تصویر در زاویه دقیق باقی می‌ماند. تصویر در یک زاویه باز کمی محو می شود، اما به جز آبی، تغییر رنگ بسیار کمی وجود دارد. توجه داشته باشید که مدل های 43 و 50 اینچی فاقد لایه زاویه دید فوق العاده سامسونگ هستند، بنابراین زاویه دید بدتری دارند.

بازتاب نور

سامسونگ QN90B دارای قابلیت بازتاب عالی است. پوشش براق به طور قابل توجهی شدت انعکاس مستقیم را کاهش می دهد، بنابراین تابش خیره کننده آنقدرها حواس را پرت نمی کند.

فرمت های پشتیبانی شده تلویزیون سامسونگ QN90B 

طیف رنگ و حجم رنگ

تلویزیون سامسونگ QN90B دارای طیف رنگی بسیار خوبی است. این پوشش فوق العاده ای از فضای رنگی DCI-P3 دارد که توسط اکثر محتوای فعلی HDR استفاده می شود، بنابراین بیشتر محتوای HDR زنده و واقعی به نظر می رسد. این محصول حجم رنگ خوبی دارد. عمدتاً به دلیل طیف رنگی ناقص آن محدود شده است، زیرا بیشتر رنگ‌ها در سطوح مختلف روشنایی به خوبی نمایش داده می‌شوند و رنگ‌ها نیز به روشنی سفید خالص هستند. به لطف نسبت کنتراست بالای آن، رنگ های اشباع تیره به خوبی نمایش داده می شوند. اگرچه حجم رنگ عادی کمتری نسبت به تلویزیون سامسونگ QN90A دارد، اما حجم رنگ مطلق بهتری دارد. این بدان معناست که رنگ ها در QN90B زنده تر به نظر می رسند. 

خطر سوختگی دائمی تلویزیون سامسونگ QN90B 

تلویزیون سامسونگ QN90B دارای پنل VA  است و این پنل بعید است دچار سوختگی شود، زیرا پنل VA در آزمایش طولانی مدت بسیار ایمن نشان داده است.

خطر سوختگی دائمی چیست: خطر سوختگی دائمی به احتباس دائمی تصویر گفته می شود که معمولاً در اثر گذاشتن یک تصویر ثابت روی صفحه برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود. تصاویر ‘سوخته’ هستند و مانند لکه ها هنگام پخش محتوای دیگر برای همیشه قابل مشاهده خواهند بود.اما شما می توانید با تماشا کردن محتوای مختلف از آن جلوگیری کنید. یعنی برای چندین ساعت تلویزیون را روی یک کانال قرار ندهید و زود به زود آن را عوض کنید.

زمان پاسخگویی تلویزیون سامسونگ QN90B 

تلویزیون سامسونگ مدل QN90B زمان پاسخگویی پیکسل هاش عالی است، اکثر انتقال ها بسیار سریع هستند  و در نتیجه یک مسیر تاری بسیار کوتاه در پشت اجسام با حرکت سریع ایجاد می شود. تاری ماندگاری قابل توجهی وجود دارد، و در جابجایی ها تاریکی بیش از حد وجود دارد، که باعث ایجاد کمی شبح معکوس می شود، اما چندان قابل توجه نیست.

درج قاب سیاه (BFI) 

تلویزیون سامسونگ مدل QN90B دارای یک ویژگی اختیاری نور پس زمینه است و معمولاً به عنوان درج قاب سیاه یا BFI شناخته می شود. این ویژگی تاری ناشی از زمان پاسخگویی سریع تلویزیون که به عنوان تاری ماندگار شناخته می شود را کاهش می دهد و در هر دو فرکانس 60 هرتز و 120 هرتز به خوبی کار می کند.

درون یابی حرکتی

تلویزیون سامسونگ QN90B می تواند محتوا های که نرخ فریم پاینی دارند تا 120 هرتز افزایش می دهد، به طور کلی تلویزیون خیلی با کیفیتی است و صحنه های آهسته به خوبی کار می کند ولی در صحنه های پرمشغله با اکشن زیاد، ظاهر چندان خوبی ندارد و مصنوعات زیادی وجود دارد. برخلاف برخی از تلویزیون‌ها که وقتی نمی‌ توانند به آن ادامه دهند، از درون‌یابی متوقف می‌شوند، این تلویزیون به کار خود ادامه می ‌دهد، بنابراین مصنوعات بیشتر و بیشتری در صحنه‌های شلوغ وجود دارد.

نرخ نوسازی متغیر

تلویزیون سامسونگ QN90B با هر سه فرمت نرخ تجدید متغیر سازگار است و در طیف وسیعی از نرخ تجدید کار می کند. جبران نرخ فریم پایین (LFC) به طور خودکار با نرخ تازه سازی پایین درگیر می شود و فریم ها را چند برابر می کند تا تجربه بازی بدون پارگی را حتی در نرخ فریم بسیار پایین تضمین کند. توجه داشته باشید که مدل های 43 اینچی و 50 اینچی دارای ارزش تازه سازی 144 هرتز هستند.

تاخیر ورود

تلویزیون سامسونگ QN90B دارای تاخیر کم در حالت بازی است، این منجر به یک تجربه بازی بسیار لذت بخشی خواهد شد و اطمینان حاصل می کند که اقدامات شما با آنچه روی صفحه می بینید همگام هستند. اگر از طرفداران درون یابی حرکتی هستید، ویژگی «Game Motion Plus» سامسونگ به شما امکان می دهد بازی های با نرخ فریم پایین را درون یابی کنید و وضوح حرکت را بدون اضافه کردن تاخیر ورودی زیاد بهبود بخشید.

رزولوشن های پشتیبانی شده تلویزیون سامسونگ QN90B 

تلویزیون سامسونگ QN90B از تمام وضوح های رایج تا 4k @ 120 هرتز پشتیبانی می کند. به جز 1440p @ 120Hz، همه فرمت‌های پشتیبانی شده سیگنال‌های کروما 4:4:4 را به درستی نمایش می‌دهند، که برای متن واضح از رایانه ضروری است. سیگنال‌های 4K @ 120 هرتز به درستی نمایش داده می‌شوند، بدون نصف شدن رزولوشن یا مشکلات دیگر.

تلویزیون سامسونگ QN90B سازگار با کنسول های پیشرفته 

تلویزیون سامسونگ QN90B به طور کامل با PS5 و Xbox Series X سازگار است. هیچ مشکلی وجود ندارد همچنین با ویژگی نرخ نوسازی متغیر سونی در PS5 کار می کند. 

کل ورودی های تلویزیون سامسونگ مدل QN90B 

درگاه های صوتی

برای مشاهده بررسی HDMI 2.1 و اهمیت آن در تلویزیون اینجا کلیک کنید.

کیفیت صدای تلویزیون سامسونگ QN90B 

تلویزیون سامسونگ QN90B دارای صدایی دلنشین و پر قدرت است که هر فرد را در خود غرق می کند. مجهز به سیستم صوتی 4.2.2 کاناله با توان خروجی 60 وات می باشد. قدرت صوت زیادی دارد و کاربر را از خرید سیستم ها ارتقای صوت بی نیاز می کند اما با این وجود فناوری  QSYMPHONYرا در آن قرار داده است. محصول ذکر شده عملکرد اعوجاج مناسبی دارد، عوجاج هارمونیک بسیار کمی در محدوده سه گانه در سطح گوش دادن متوسط وجود دارد، اما در حداکثر میزان صدا کمی افزایش می یابد.

امکانات هوشمند تلویزیون سامسونگ QN90B 

تلویزیون سامسونگ QN90B برای راحتی مخاطبین به صورت کاملا اسمارت طراحی شده است، محصول نام برده شده مجهز به سیستم عامل تایزن نسخه 6.5 است که قابلیت های زیادی را در اختیار تان قرار می دهد، رابط اکنون به جای نواری که در نسخه قبلی ظاهر شده بود، کل صفحه را پر می کند و پیدا کردن محتوای مورد علاقه خود را آسان تر می کند. متأسفانه این تلویزیون، مانند اکثر تلویزیون های موجود در بازار، تبلیغات در سراسر رابط وجود دارد و هیچ گزینه ای برای غیرفعال کردن کامل آنها وجود ندارد. ولی زیاد جای نگرانی نیست چون همیشه وجود ندارند.

 

ریموت کنترل تلویزیون سامسونگ مدل QN90B 

کنترل این محصول باریک است و استفاده از آن آسان است، اما دارای تعداد محدودی از دکمه‌ها است، بنابراین باید بیشتر موارد را از طریق منوهای تلویزیون تغییر دهید. چهار دکمه دسترسی سریع برای محبوب ترین سرویس های پخش وجود دارد. متأسفانه، هیچ راهی برای بازنگری این موارد به موارد دلخواه شما وجود ندارد. می توانید ریموت را از طریق پنل خورشیدی در پشت یا با کابل USB-C شارژ کنید. تلویزیون سامسونگ QN90B با چندین دستیار صوتی سازگار است، از جمله Bixby، دستیار گوگل و الکسا، کنترل های صوتی به خوبی کار می کنند و به شما امکان می دهند برنامه ها را راه اندازی کنید، ورودی ها را تغییر دهید یا تنظیمات خاصی را انجام دهید. 

اقلام همراه تلویزیون QN90B

خروج از نسخه موبایل